|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#42 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Sniker dere på aldersgrensene?
Nei. Det er ikke sniking. Snuppa skal nok se den sammen med meg eller mannen. Hun er 5,5. Spørsmålet var knyttet til knerten som straks blir 3 år. Han kan sitte stille en hel film (vi ser det meste på kino som er tillatt for alle og barnevennlig).
![]() |
![]() |
#43 |
Pauset
|
![]() Sv: Sniker dere på aldersgrensene?Poden fikk hysterisk anfall på barneteater en gang, og vi måtte gå.... så jeg er ikke akkurat veldig opptatt av aldersgrensene, men mer av filmen. Han er ganske lang for alderen, så det ville neppe blitt et problem å snike han inn på filmene, men jeg kommer nok ikke til å gjøre det, fordi han er litt lettskremt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sniker dere på aldersgrensene?Jeg skulle virkelig ønske vi kunne slutte med disse lovbestemte aldersgrensene på film i Norge. Og da mener jeg alle aldersgrensene. De har ingen hensikt lenger, og fungerer (hvis i det hele tatt) kun som en sovepute som gir kontrollivrige myndigheter muligheten til å få det til å se ut som de «gjør noe». Nesten alt barn og ungdom ser av film er private visninger, det er en forsvinnende liten andel som skjer på kino og dermed er underlagt disse aldersgrensene. Det er derfor allerede foreldrene som har ansvar for å bestemme hva barn får lov til å se, og det er ingen spesiell grunn til å ha helt andre regler på en kino. Regelverket er i tillegg så komplisert at de færreste vet hva reglene er. Det vi derimot ikke bør slutte med er Medietilsynet; de bør fortsatt vurdere film og levere begrunnede uttalelser om hvilke aldersgrupper filmer passer for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sniker dere på aldersgrensene?sniking er kultur |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Bedreviter
|
Vi har veldig god nytte av aldersmerking på både kino og DVD-er for å vurdere hva Frøkna og Blobben kan se eller ikke. Jeg erfarer også at aldersmerkingen er veldig riktig i forhold til Frøkna. Et forbud eller opphevingen av et forbud ville ikke hatt noen effekt i forhold til hvilke filmer vi lar henne se eller ikke, men jeg ville slitt om jeg skulle vurdere en films egnethet bare ut i fra beskrivelsen på coveret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Drømmer
|
Det er jo lov å prøve å ta han med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Minsten ble sett på litt ekstra av billettkontrolløren i går. Han har akkurat blitt 4 år, men kan nok se ut som omk han er 3 år. Han kom inn da, uten spørsmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Sniker dere på aldersgrensene?Naboen syns forresten jeg var rar da jeg spurte om det var greit at 4-åringen så Toy Story (den første) i går. Ungene ville se den, og siden det står 7 år på den, tenkte jeg at jeg skulle spørre, jeg viser aldri film med høyere aldersgrense til andres barn hvis jeg ikke har spurt, og han syns det var en kjemperar ting og spørre om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Ja, hvordan skal de egentlig bevise at ungen er mindre enn aldersgrensen? Mine unger har i hvert fall ikke noe legitimasjon på seg, de har jo fødselsattest og pass og sånt men det ligger jo hjemme. Min frykt er at de skal spørre eldste om hvor gammel hun er i døra, da svarer hun jo selvsagt riktig og vi må snu i døra.
![]() |
#51 |
Textrovert
|
![]() Sv: Sniker dere på aldersgrensene?Det har hendt. Men vi prøver å begrense det. Ikke for guttungens del, men fordi han ikke sitter 100 % stille absolutt hele tiden, og jeg mener at det er mer akseptert med litt uro på en barnefilm enn på en 11-årsfilm.
![]() |
#52 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|