Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er barnet ditt restauranttrent?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-10, 16:53   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er barnet ditt restauranttrent?

Knotten er relativt restauranttrent, men desverre har han like kort lunte som sin høygravide mor om blodsukkeret er sterkt synkende. Da må han ha mat fort-fort. Derfor utgår Friday's i Bergen i hvert fall - de har i åresvis vært kjent for å være treige.
Nintendo og Android-telefon er gode hjelpemidler mot kjedsomhet.

Ad. hvor dyr restaurant: Jeg tar ikke med Knotten på en restaurant jeg selv kunne tenkt meg å dra på når vi har barnefri. Fritt omskrevet fra bibelen, rett og slett: Ikke gjør mot andre det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg.

Gammel 13-07-10, 16:58   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

1) Kan du ta med barnet ditt (barna dine) på restaurant uten skandale? Tja, det kan jeg, men det funker best med storebror. Lillebror på 2 har blitt bedre så jeg øyner håp for han også. Det jeg imidlertid fant ut er at å gå ut å spise sammen med venner og venners barn er ingen suksess, da ble begge helt oppskrudd.

2) Hvor formell kan restauranten være? Her på plassen er det ikke så mye å velge i, men jeg velger nok den plassen med mest barnevennlig mat(altså at det går fort). I Tromsø gikk det mest i peppes og egon når vi skulle ut og spise og målet var at også den voksen skulle finne relativt god mat, ellers gikk det i burger king.

3) Hva er ditt beste triks for å holde ungene rolige ved bordet så lenge at du får spist din egen mat? Mine barn er ikke av de kjappeste til å spise så dersom de er sultne så er det ikke noe problem å få spise egen mat i fred og ro. Ellers så er jo DS eller annen leke greit, men jeg husker jo aldri sånt.

Gammel 13-07-10, 17:02   #3
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

1. Tja, som regel går det veldig fint, men på slutten av toukers opphold i sydligere strøk hvor vi har spist ute to ganger om dagen i over en uke blir de leie. Det har hendt at jeg eller mannen har hevet i oss maten, og deretter tatt med uromomentet (les: lillesøster) og gått tilbake til hotellet.

2. Jeg gidder ikke ta med ungene på formelle resturanter. Det har dog hendt at vi har gjort det i forbindelse med store dager i svigerfamilien. Når jeg planlegger å legge igjen mye penger på god mat og drikke vil jeg gjøre det med lave skuldre, og uten stress for å bli ferdig. Vi (inkludert ungene)spiser oftest på billige/mellomdyre resturanter type pizza/italiensk, asiatisk eller meksikansk.

3. Spill på enten DS, gameboy eller mobil funker fint, eller en fargeleggingsbok med blyanter til.

Gammel 13-07-10, 17:13   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg flere restauranter som både har interessant og morsom mat til de voksne OG gøyal og realistisk barnemeny OG uformell atmosfære. :utopiker:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 17:38   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

1) Tja, med 1 og 2 barn var svaret ja, nå med tre går det fremdeles som oftest bra. Vi gutser på og prøver uansett. :matglad familie:
2) Vi spiser helst på medium formelle steder. Familiedrevne smårestauranter er favoritten, og der har jeg som regel alltid hatt følelsen av at vi er velkomne hele gjengen
3) Storebror har omtrent en av-bryter i ryggen hvis vi setter på en miniDVDspiller med film til ham. Men det er jo litt "juks" iom at jeg vil jo helst at han skal bli glad i hele restaurantopplevelsen han også. Andre triks:
-tegnesaker/ oppgavebok i et lite penal i vesken
-lovnad om is
-grissini eller lignende å knaske på før maten kommer
-ta en liten tur ut før maten kommer hvis loppene herjer i de små kroppene
-type restaurant er viktig; i Italia ser vi alltid etter trattoria eller osteria som oftest betyr god mat, lokale gjester, lite turister og hyggelig stemning

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 17:46   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1) Kan du ta med barnet ditt (barna dine) på restaurant uten skandale?
Ja, uten skandale, men han syns det er litt kjedelig.
2) Hvor formell kan restauranten være?
Det kommer an på hvor festlig leken vi har med er (se punkt 3). Vi kan fint gå på den lokale indiske restauranten, men jeg orker ikke gå på veldig stille, fasjonable restauranter med ham hvor det tar mange timer å få spist. Jeg tror egentlig det er lengden vi må sitte som er det avgjørende, ikke hvor fasjonabel den er.
3) Hva er ditt beste triks for å holde ungene rolige ved bordet så lenge at du får spist din egen mat?
Hvis jeg vet vi skal sitte litt, så kjøper jeg en leke rett før vi skal dit. Gjerne noe han syns er veldig kult, og har mye duppedingser. Man må ikke gå i fellen med å kjøpe noe som er så komplisert at vi ender opp med å bygge/leke/tilpasse gjennom hele middagen. Klistremerkebøker funker også brillefint. Bedre enn tegnebøker, da blir vi ofte oppfordret til å tegne med ham.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 18:22   #7
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, de er dressert for franske restauranter

Det kan være ganske så formelt.

3) Hva er ditt beste triks for å holde ungene rolige ved bordet så lenge at du får spist din egen mat?
Hos oss har vi samme regler på restaurant som vi har hjemme. Det er ikke lov med leker, spill eller bøker ved bordet. Ungene er med i samtalen og koser seg med det.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 18:29   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom forresten til å tenke på hva jeg skal parere med når vi får spørsmål om knerten er pottetrent. "Nei, men han er restauranttrent!"

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 18:48   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Kom forresten til å tenke på hva jeg skal parere med når vi får spørsmål om knerten er pottetrent. "Nei, men han er restauranttrent!"

Jeg hadde valgt restauranttrent hvilken dag som helst.

Gammel 13-07-10, 19:08   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg hadde valgt restauranttrent hvilken dag som helst.

Det sier du bare fordi du har glemt hvor kjipt det er å skifte bleier på "store" barn.

Gammel 13-07-10, 18:53   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1) Ja.

2) Med de to store nesten så formell som helst. Med mini tror jeg fremdeles alt som er mer formelt enn egon utgår.

3) Snakke med dem på forhånd og forklare hva som skal skje. Lovnad om is/dessert hvis god oppførsel. Evt ha med noe tegnesaker e.l. hvis det er et sted hvor Ting Tar Tid.

Gammel 13-07-10, 18:55   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste kan være med hvor som helst uten å lage skandale og uten at noe trenger å tilrettelegges i forhold til mat og nye leker. Hun oppfører seg som en voksen uansett og har alltid gjort det.

Lillemor er bare 8 mnd og foreløpig er hun grei så lenge det sitter noen ved de andre bordene hun kan studere. Jeg har mine bange anelser om at jeg må i denne tråden om en stund og hente fram alle rådene og tipsene. Hun er av et *litt* annet kaliber enn sin prektige søster.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 18:57   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg tror feilen jeg gjorde et sted på veien var å få barn nr. 2. Jeg kan levende se for meg storesøster som veslevoksent restaurantdydsmønster om det ikke hadde vært for den destruktive innflytelsen fra rampelillesøster.

Gammel 13-07-10, 19:05   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror feilen jeg gjorde et sted på veien var å få barn nr. 2. Jeg kan levende se for meg storesøster som veslevoksent restaurantdydsmønster om det ikke hadde vært for den destruktive innflytelsen fra rampelillesøster.

Håper ikke dette betyr at jeg finner storesøster stående foran bokhylla slikkende på bokrygger i morgen tidlig? :kikker bak seg:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 18:59   #15
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Ja
2. Hvor som helst
3. De liker begge å smake på spennende og ny mat, så de bruker lang tid på å gå igjennom menyen. Mini har gjerne med en Ipod eller DS til å spille med.

Gammel 13-07-10, 19:06   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Det gjør nok det.

Gammel 13-07-10, 19:10   #17
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

I disse ferie- og reisetider:

Jeg tar imot tips med åpne armer.

1 Ja, de er flinke og høflige på resturant.

2 Jeg tror de kunne klart seg greit på de fleste resturanter. Jeg forventer ikke voksenpen oppførsel, men de to store sitter fint ved bordet, spiser pent og snakker ikke med høye stemmer. De klarer å vente en stund på maten, og de klarer stort sett å sitte stille selv om de er mette og ferdige. Minstemann pleier også å være ganske flink, selv om tålmodigheten ikke er like stor hos ham. For ungenes egen del velger vi som regel ikke de mest formelle spisestedene, men innimellom har de prøvd det også, og klart seg ganske greit. Blir minsten veldig urolig mens vi venter på maten, eller mens resten spiser seg ferdige, har jeg eller mannen tatt ham med ut en liten tur, så han får gå fra seg littegranne. Når han blir litt større slutter vi med det. Har resturanten barnekrok, har vi gjerne satt oss i nærheten. En grei ting for minsten er å få lov til å se på dessertmenyen mens resten spiser seg mette, i hvert fall hvis vi har tenkt å ha dessert. Vi har som regel ikke med småleker og ting på resturant, da jeg synes de skal lære å sitte fint ved bordet uten slikt.

3 Jobb inn vanlig bordskikk og gode samtaler ved bordet hjemme. Plukk bort de verste uvanene der og vær tydelig på at du forventer pen oppførsel og ro ved bordet. Brik tiden til å sankke sammen og ta med barna i samtalene. La de lytte, fortelle historier, tenke ut en god vits eller gåte som de kan dele. La de få noen gode tenkeoppgaver som de kan gruble over. Når en spiser ute synes jeg det er kjekt om maten er raskt klar, så det ikke blir så lang ventetid. La ungene få egen meny å velge fra og selv si hva de vil spise + takke for maten etterpå. Vi er så heldige at på yndlingskinaen vår er innehaveren veldig snill med guttene, og hun skryter av hvor høflige og snille gutter de er. Det er ti ganger bedre med skryt fra henne enn fra mamma og pappa etter resturantbesøk. Uansett passer vi på å fortelle guttene at vi synes det er koselig å spise ute sammen med dem, og vi peker på ting vi synes de har vært spesielt flinke til mens vi har spist.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 19:11   #18
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada.. men han liker veldig lite av maten de serverer.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 19:15   #19
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg vil påstå at de klarer å sitte fint på hvilken som helst resturant.
De er veldig "veloppdragne" når vi er ute blandt folk
Har aldri vært noe problem, de sitter rolig, spiser pent og liker faktisk å spise på resturant.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 19:37   #20
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror jeg begynner mitt svar slik: Kan du definere katastrofe?

For å svare seriøst: Jeg kan ta med storesøster hvor som helst, hun er høflig og veloppdragen, liker mye ulik mat og ville satt pris på en fin restaurantmiddag med meg.

Når det gjelder lillebror, så er han ganske kafévant, men tålmodigheten setter begrensninger. Han er 3,5 år nå, og jeg lurer på om jeg faktisk har produsert et viltert barn. Han kan være rolig, men han har fremdeles ikke forstått viktige kjøreregler for framferd på steder med mange mennesker.

Akkurat slik situasjonen er nå, kan jeg nok ta dem med på mange uformelle steder. Steder der man sitter lenge stille kommer jeg til å skygge unna lenge.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.