Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-10, 13:01   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Ja, jenta er lita, men dersom hun har bestemt seg for å bli vegetarianer, altså ikke spise noe som har vært et dyr eller en fisk, så ville jeg respektert dette med å følge opp kostholdet på annet vis. Slik som Gaia skisserer ovenfor.

Dersom det skulle vise seg å være en fase, så tror jeg det fortere går over dersom barnet blir tatt på alvor og får forklart at hun må spise noe annet som dekker de proteinene og næringstoffene ellers ville gitt.

Jeg tror verden må ha gått bananas her - tuller dere nå eller er dere seriøse? Mener du virkelig at en 4,5 åring er i stand til å ha slike overbevisninger, og at disse skal respekteres? Må jeg minne om at de fleste 4,5 åringer tror på julenissen, tannfeen og påskeharen?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:04   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror verden må ha gått bananas her - tuller dere nå eller er dere seriøse? Mener du virkelig at en 4,5 åring er i stand til å ha slike overbevisninger, og at disse skal respekteres? Må jeg minne om at de fleste 4,5 åringer tror på julenissen, tannfeen og påskeharen?

Mine barn har på den alderen hatt et svært så reflektert forhold til denslags. Lange diskusjoner om religion. Hadde det vært kosthold som hadde vært greia i vårt hjem tviler jeg ikke på at de hadde hatt noenlunde oppegående meninger om det, og jeg tror også at en av grunnene til at de er reflektert på noen felter er at de blir tatt på alvor.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:08   #3
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Mine barn har på den alderen hatt et svært så reflektert forhold til denslags. Lange diskusjoner om religion. Hadde det vært kosthold som hadde vært greia i vårt hjem tviler jeg ikke på at de hadde hatt noenlunde oppegående meninger om det, og jeg tror også at en av grunnene til at de er reflektert på noen felter er at de blir tatt på alvor.

Mine barn er også reflekterte, og vi har også diskutert religion, politikk, historie og kultur fra lenge før ungene begynte på skolen. LIKEVEL må vi innse at barn er barn, og det er grense for hva de får lov til å bestemme. Jeg ser ikke en eneste grunn til at et barn under skolealder selv skal få lov til å bestemme sitt kosthold.

Og så er det forskjell på å ha meninger om noe, og det å lage seg en overbevisning som krever at hele familien snur om. Hva hvis 4,5 åringen kommer og sier at hun er blitt muslim og heretter krever å få gå med hijab? Ta det også på alvor?

Eller når hun vil reise på ferie til nordpolen og besøke julenissen som hun er HELT overbevist om bor der og helt sikkert vil bli glad for å se henne?

Gammel 16-07-10, 11:56   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må bare signere Bina ... det er flott å ta barn på alvor men sorry, jeg lurte også først på om det var et tulleinnlegg når jeg så det var snakk om et 4.5 år gammelt barn.

Gammel 16-07-10, 12:12   #5
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg må bare signere Bina ... det er flott å ta barn på alvor men sorry, jeg lurte også først på om det var et tulleinnlegg når jeg så det var snakk om et 4.5 år gammelt barn.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 12:57   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at jeg er litt miljøskadd, for jeg klarer ikke se problemet når det kommer til vegetarianisme, men muslimargumentet hadde nok falt for døve ører hos meg også.

Jeg har for øvrig en i familien som var vegetarianer til han var ganske stor. Han spiste alt, bortsett fra kjøtt og fisk. Det var rett og slett ikke mulig å tvinge ham til å spise det. Noen barn bare er sånn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:00   #7
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mini spiser for øvrig ikke saus. Uansett hvor god den er, eller om den er laget av sjokolade. Jeg forholder meg til det og lar henne slippe unna, fordi det ikke er livet om å gjøre. Og siden vi har et kosthold som stort sett kunne gått rett inn i kjøkkenet til foreldrene mine minus kjøtt og fisk, så ser jeg ikke på det som et større problem å eventuelt tilpasse det til et barn som hadde bestem seg for å bli vegetarianer. Men jeg ser jo at det kan være et problem dersom kostholdet stort sett består av lapskaus, kjøtt og poteter eller fisk og poteter og en halv gulrot, altså.

Gammel 06-07-10, 13:01   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde det vært et usunt kosthold hun hadde ønsket hadde det selvfølgelig vært noe helt annet, men det er faktisk et barn som argumenterer på en måte som man hadde godtatt hos voksne mennesker for et kosthold som strengt tatt er sunt. Hvorfor i alle dager er det et problem?

Gammel 06-07-10, 13:34   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde det vært et usunt kosthold hun hadde ønsket hadde det selvfølgelig vært noe helt annet, men det er faktisk et barn som argumenterer på en måte som man hadde godtatt hos voksne mennesker for et kosthold som strengt tatt er sunt. Hvorfor i alle dager er det et problem?

Det sliter jeg litt med å forstå også. Er det bare fordi det ikke er barns "rett" å bestemme over mat?
Hvis man snur på det, syns dere barn sv vegerarianere også skal nektes kjøtt og fisk om de ønsker å spise det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:36   #10
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det sliter jeg litt med å forstå også. Er det bare fordi det ikke er barns "rett" å bestemme over mat?

Det er foreldrene som må legge til rette for at kostholdet i familien i sum er noen lunde sunt og fornuftig sammensatt. Det er foreldrene som må sette seg inn i kostholdet, som må handle matvarene, tilberede maten - og det er foreldrene som har ansvar for barnas helse.

DERFOR er det foreldrenes ansvar å velge familiens kosthold. Ikke barnets ansvar eller rettighet.

Gammel 06-07-10, 13:40   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

og det er foreldrene som har ansvar for barnas helse.

DERFOR er det foreldrenes ansvar å velge familiens kosthold. Ikke barnets ansvar eller rettighet.

Jammen dette er sunt! Jeg spør igjen; betyr det at barn av vegerarianere ikke skal få lov til å spise kjøtt, eller barn av toro-tilhengere ikke skal få lov til å spise fersk mat?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:50   #12
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kva viss ho også bestemmer seg for å droppe egg? Eller viss ho ikkje likar linser og bønner og alt det andre som er viktig å ete for å få eit balansert kosthold som vegetarianer?
Mine barn er ganske sære når det gjeld grønnsaker. Ein periode kan dei elske brokkoli og erter, men ikkje gulerøtter. Og så kan det snu det neste halvåret. Då er gulerøtter godt og alt det som er grønt er ut. Så eg er redd for at eg hadde fått store problemer med å få til eit bra kosthold viss dei plutselig hadde bestemt seg for å bli veggis.

Eg er veldig skeptisk, kjenner eg.

Gammel 06-07-10, 15:28   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jammen dette er sunt! Jeg spør igjen; betyr det at barn av vegerarianere ikke skal få lov til å spise kjøtt, eller barn av toro-tilhengere ikke skal få lov til å spise fersk mat?

Jeg hadde faktisk blitt litt forbauset om en vegetarianerfamilie hadde begynt å kjøpe inn kjøtt til en fireåring som hadde proklamert seg som lavkarbomenneske.

Gammel 06-07-10, 13:08   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk at et barn som møtes med respekt for sine standpunkter, og hvor det også kreves at barnet i så fall skal etterleve de standpunktene, lærer seg å reflektere rundt hvilke påstander som fremsettes. Å si at man vil leve vegetariansk innebærer jo en rekke kostholdsmessige konsekvenser som berører barnet. Ja, det krever en del av foreldrene, men å øke mengden grønnsaker og grove kornprodukter vil nok de fleste bare ha godt av. Vegetarianisme er virkelig ikke det samme som en eller annen slankediett.

Gammel 06-07-10, 13:09   #15
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tror faktisk at et barn som møtes med respekt for sine standpunkter, og hvor det også kreves at barnet i så fall skal etterleve de standpunktene, lærer seg å reflektere rundt hvilke påstander som fremsettes. Å si at man vil leve vegetariansk innebærer jo en rekke kostholdsmessige konsekvenser som berører barnet. Ja, det krever en del av foreldrene, men å øke mengden grønnsaker og grove kornprodukter vil nok de fleste bare ha godt av. Vegetarianisme er virkelig ikke det samme som en eller annen slankediett.

Familiens kosthold er de voksnes ansvar, og de voksnes avgjørelse.

Gammel 06-07-10, 13:10   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Å sammenligne vegetarkosthold med julenisser blir for far-fetched, bina.

Gammel 06-07-10, 13:13   #17
bina
Ustabil

Standard

Å sammenligne vegetarkosthold med julenisser blir for far-fetched, bina.

Neimen hør nå da. Dere argumenterer med at en 4,5 åring har en så sterk "overbevisning" at man derfor må ta det på alvor. Ikke sant? Hun har en overbevisning om at det er galt å drepe dyr og spise dem. OVERBEVISNING. Hva er det? Jo, hennes ideer og tanker satt sammen til en konklusjon.

Og DET er helt parallelt til julenissen. Dessverre. Hvis man først bestemmer seg for å respektere barnas mange "overbevisninger", hvordan skal man da håndtere julenissen?

Gammel 06-07-10, 13:13   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jammen herlighet da, det er da en svært så stor forskjell på å ønske et sunt kosthold og argumentere for det, enn å ville ha et usunt kosthold? Hun ber da ikke om noe som er galt? Dsjis.

Gammel 06-07-10, 13:15   #19
bina
Ustabil

Standard

Jammen herlighet da, det er da en svært så stor forskjell på å ønske et sunt kosthold og argumentere for det, enn å ville ha et usunt kosthold? Hun ber da ikke om noe som er galt? Dsjis.

Nei, det er ikke det, for det handler om "barnets overbevisning" og hvorvidt man skal ta det på alvor. Skal man tvinge grønnsaker i barna, da? Hvorfor det? Hvis de absolutt ikke vil, og har en overbevisning som tilsier at det er galt å spise grønnsaker, og man har prøvd en hel måned og barnet fortsatt nekter, er det ikke da respektløst over for 4-åringens overbevisning å fortsette å mase om grønnsakene?

Gammel 06-07-10, 13:20   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nei, det er ikke det, for det handler om "barnets overbevisning" og hvorvidt man skal ta det på alvor. Skal man tvinge grønnsaker i barna, da? Hvorfor det? Hvis de absolutt ikke vil, og har en overbevisning som tilsier at det er galt å spise grønnsaker, og man har prøvd en hel måned og barnet fortsatt nekter, er det ikke da respektløst over for 4-åringens overbevisning å fortsette å mase om grønnsakene?

meh, nå gjør du deg dum. Poenget er at foreldre er der for å veilede og ta tak når ting er på styr, right? Dette er et barn som ønsker det som rett og slett er et sunt kosthold. (Jeg hadde satt pris på fisk i ny og ne, altså, og har en del vegetarianere blant folka mine som også spiser fisk.) Om barnet hadde villet på en eller annen slankekur er det på tide å si nei, om det hadde villet på en sjokoladekur er det på tide å si nei, om det hadde villet på en "kun sennep på knekkebrød"-kur er det på tide å si nei. Men ikke når det ber om noe som er sunt! Hallo! At man sier ja til noe barnet ønsker betyr ikke automatisk at man sier ja til alt barnet ønsker. Det går an å tenke også. Har jeg hørt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.