Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-10, 08:44   #41
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

En ting er at USA er 'kjøpt og betalt' - men hva med FN??

Gammel 02-06-10, 08:49   #42
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

En ting er at USA er 'kjøpt og betalt' - men hva med FN??

FN får ikke gjort stort når USA nekter.

Strengt tatt burde noen gått inn og sagt noe da de bordet en tyrkisk båt. Tyrkia er jo faktisk et NATO-land. Båten var i internasjonalt farvann.

Men skjedde det? Nei.
Man vil ikke gå for langt overfor Israel - de er for sterke. Og har fremdeles USA i ryggen.

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 14:52   #43
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med Smilefjes.

Dersom FN kommer inne i Gaza og kan få til samarbeid med Hamas så kan de få ro der. Spørsmålet jeg stiller da er om Hamas ville hatt interesse av det? Det ville bety at de måtte holde seg rolige, men vil de sitt folks beste og slutte å tenke hevn (om de gjør det) så burde det være mulig.

Det er helt utrolig at en stat som USA kan binde FN. Da er jo ikke FN noenting verdt så lenge det er USA som påvirker så sterkt. Dette er skremmende

En kan jo også lure på hvor bra det er når en presidents muligheter for å bli gjenvalgt er viktigere enn å hjelpe et helt folk til et verdig liv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 01:00   #44
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

En kan jo også lure på hvor bra det er når en presidents muligheter for å bli gjenvalgt er viktigere enn å hjelpe et helt folk til et verdig liv.

Og han fikk fredsprisen.

Gammel 03-06-10, 08:09   #45
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joe Biden har nettopp gitt Israel full støtte.

Gammel 03-06-10, 10:55   #46
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Gammel 03-06-10, 13:56   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jaja. Han evnet i det minste ikke å overraske.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 23:20   #48
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bland tyrkisk innenrikspolitikk inn i smørja også, så blir det enda mer flokete. Og egyptisk, for den del.

Gammel 07-06-10, 10:33   #49
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Iran melder seg på - og det var det Israel fryktet.

Samtidig kommer bilder og artikler som viser at mediebildet i starten ikke var helt sannferdig.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 10:54   #50
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bland tyrkisk innenrikspolitikk inn i smørja også, så blir det enda mer flokete. Og egyptisk, for den del.

Egypt grenser jo til Gaza - det er ikke bare Israel.
Så Egypt må jo være en faktor her.

Gammel 07-06-10, 11:35   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle de arabiske landene rundt er en faktor. Det er en blanding av at ekstremistiske krefter har en stor interesse av å ha Gaza som martyrer og gisler, og av at styresmaktene i disse landene frykter islamister mer enn mye annet, og dermed har en delt interesse med Israel i å holde palestinerne nede.

Stakkars jævler, ALLE har interesse av å tyne dem.

Tyrkias rolle i denne ekspedisjonen er også veldig interresant, med spenningen mellom styresmakter og grasrot.

Gammel 07-06-10, 11:37   #52
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Og der har Israelerne vært litt klossete, og sendt denne videoen til utenlandske medier, noe de beklager:
http://www.dagbladet.no/2010/06/07/n...riks/12031102/

Gammel 07-06-10, 12:33   #53
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Alle de arabiske landene rundt er en faktor. Det er en blanding av at ekstremistiske krefter har en stor interesse av å ha Gaza som martyrer og gisler, og av at styresmaktene i disse landene frykter islamister mer enn mye annet, og dermed har en delt interesse med Israel i å holde palestinerne nede.

Stakkars jævler, ALLE har interesse av å tyne dem.

Tyrkias rolle i denne ekspedisjonen er også veldig interresant, med spenningen mellom styresmakter og grasrot.

Ja. En løsning på konflikten kunne være at Egypt overtok ansvaret for Gaza, og Jordan for Vestbredden. (På vestbredden må endel bosettere tilbaketrekkes.)
Men de som er aller minst interessert i det er nettopp Egypt og Jordan.

Gammel 07-06-10, 12:40   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Mm.

Og ellers er man hinsides naiv om man tror at denne båten kun var fylt av fredselskende nødhjelpende humanister som bare ville bidra med mat og medisiner og palmeblader.

Man kan vel betale tunneleiere for å frakte inn omtrent hva det skal være, om det er det om å gjøre.

Gammel 07-06-10, 13:06   #55
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna: dramaet starter når folk fra Litteraturhuset i Oslo forviller seg inn i mengden. Jeg skjønner bare ikke at Israel kommer unna med å borde et skip i internasjonalt farvann?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 13:14   #56
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er aktivist og har vært i Palestina under falskt flagg og gjort helt andre ting enn jeg påsto da jeg kom inn og reiste ut. Men i likghet med alle Palestinaaktivister jeg kjenner, har jeg et klart ikkevoldelig standpunkt og ikkevoldelig praksis.

Jeg tror definitivt ikke alle aktivister er like fredsdueaktige som meg og Palestina/Israel er jo et sikkert sted å få slåss hvis man ønsker det. (Og av og til er det en lei bivirkning av å være på feil sted til feil tid. Israelske soldater er IKKE gode, altså) Men de aller fleste aktivister er observatører og vitner, bidrar i ulike hjelpe- eller opplysningsprosjekter osv.

At et par råtne epler var med på skipene gjør ikke Israel bedre. De angrep skip i internasjonalt farvann.

Gammel 07-06-10, 13:21   #57
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt ærlig, jeg tror jeg også hadde funnet meg en jernstang om skipet mitt ble bordet av israelske militære. Jeg hadde nok ikke vært blant dem som slo først, men jeg hadde helt klart forsvart meg. At israelske soldater ble banket opp har vel aldri vært lagt skjul på, men det er en viss forskjell på kommandosoldater som skyter med skarpt på kloss hold og aktivister med jernstenger. Uansett hvem som slo først.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 13:25   #58
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg skulle engasjert meg tror jeg heller jeg ville seilt under falskt flagg som du skisserer Mim, jeg tror fort det hardner rundt disse båtene, uten at det gjør så mye for befolkningen på Gaza. De når jo ikke frem til dem i det hele tatt, de får internasjonal oppmerksomhet, men jeg er overrasket over at det ser ut til at de klarer å snu mange uvitende slik at det nå synes som om det er Israel det er synd på her. (Stakkars soldater som bare gjør jobben sin bløøør!)

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 15:32   #59
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg tror vi alle er mer eller mindre uvitende om dette komplekset som det tross alt er. Det går ikke an å være skråsikker når bildet er så kompekst som det er.

Israel sier at etter internasjonal lov er det lov å lage blokade rundt en krigssone, og Gaza har vært i krig med Israel siden Hamas overtok styringen.

Jeg oppfatter Israels intensjon ikke er å drepe alle på båtene, slik man får inntrykk av å lese her, men å gjennomsøke skipene på jakt etter langtrekkende missiler og annet som kunne gjøre stor skade i krig mot Israel.
Når det da står gerilja-soldater klare på skipene til å angripe de israelske soldatene så er det ikke rart det blir kamp.

Gammel 07-06-10, 16:56   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Israels intensjon er selvsagt å holde blokaden tett-tett-tett. Hadde de sluppet dem inn så hadde de selvsagt vært fullstendig screwed mtp å opprettholde blokaden.

De har rett og slett malt seg selv fullstendig inn i et hjørne og står der og slåss som et vilt dyr.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:25.