Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Touch-metoden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-10, 21:26   #41
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Touch-metoden

Jepp, lærte touch i valgfag i 9. klasse, på elektrisk skrivemaskin der hendene og tastaturet var tildekt. Fremdeles det mest nyttige jeg lærte på ungdomsskolen.

Gammel 29-03-10, 21:36   #42
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lærte det første året på vgs. men jeg har utviklet min egen og mye bedre teknikk.
Jeg ser ikke på tastaturet, og skriver lynkjapt, men det kvalifiserer nok ikke egentlig til touch. Jeg er skikkelig dårlig på å bruke lillefingrene, f.eks.

Gammel 29-03-10, 22:13   #43
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kunne metoden etter ett år med maskinskriving som valgfag i niende. Men jeg bruker den ikke nå.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 22:15   #44
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har min egen variant av touchmetoden, dvs jeg har ikke lært den av noen, men jeg har jo tilbragt endel timer foran pcen etterhvert og trenger ikke se på tastaturet mens jeg skriver!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 22:16   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Valgfag i niende her også. Veldig kjedelig og veldig nyttig. Skriver sånn fremdeles, og det går fort ja.

Gammel 29-03-10, 22:18   #46
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jupp.. lærte meg den på handelsskolen i 1986 og har ikke "sluppet" det etterpå. Skriver veldig fort og er eneste på avdelingen som kan touch

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 22:27   #47
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Nei. Jeg skriver likevel raskere enn de fleste touchbrukere jeg kjenner.

Jeg gruser i hvert fall mamma, som har skrevet touch daglig i snart 50 år.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 22:33   #48
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvlært semiToucher her. Jeg kom ikke inn på maskinskrivning valgfag på skolen, men siden vi hadde PC hjemme allerede dengang på søttitallet kjøpte pappa i USA et spill som skulle bidra til å lære dette. Det var litt sånn space-invader-aktig, med bokstaver som kom dalende fra himmelen og som skulle skytes ned ved å taste riktig kombinasjon. Alle kombinasjonene tilhørte samme finger, sånn som JUJ og FRF. Et ørlite problem var at programmet var tilpasset engelsk tastatur, slik at det alltid ble herkete når bokstavene falt raskere og raskere og man måtte finne det hersens semikolonet og kolonet og sånn.

Jeg skriver nesten-touch i dag også, men jukser litt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 22:41   #49
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter ørti kurs i touch-metoden, vil jeg påstå jeg er ganske så kjapp på tastaturet, ja.

Gammel 29-03-10, 23:44   #50
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Skriver lynkjapt etter touch som jeg lært på VGS i 92. Tar gjerne utfordringen med å skrive fortere enn de fleste.

Gammel 30-03-10, 10:03   #51
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg lærte touch-metoden på ungdomsskulen, men er ikkje sikker på om eg brukar den heilt korrekt. Er vel meir ein slags kvasi-touch . Bruker i alle fall alle fingrane og skriv ganske fort!

Lurar på korleis det hadde blitt dersom rekkefølga på bokstavane hadde blitt endra. QWERTY-tastaturet er vel bygd opp slik det er i dag fordi ein måtte sørge for at desse pinnane på skrivemaskina som bokstavane hang på ikkje skulle krysse kvarandre. Bokstavar som ein brukar ofte måtte difor vere langt frå kvarandre. Dette er jo ikkje viktig no som vi brukar PC, så eigentlig kunne ein plassert bokstavar som vi brukar ofte i sentrum av tastaturet, der som peikefingrane er.

Gammel 30-03-10, 10:09   #52
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde også maskinskriving på ungdomsskolen og lærte meg touch metoden.

Jeg skriver kjapt og greit på den måten og synes det ser veldig tungvindt ut å skrive uten.

Jeg skriver ganske kjapt også, og det hender jo det kommer inn noen skrivefeil pga. det.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 10:11   #53
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri "lært" maskinskrivning, men jeg ser jo hvor det er meningen at man skal plassere pekefingrene og danderer resten av fingrene utover tastaturet deretter. Jeg bruker alle 10 fingerene og jeg får beskjed på jobb om at jeg skriver veldig fort, og det er mange som er imponert over at jeg ikke trenger å se på tastaturet.

Jeg tror at jeg har blitt så flink etter flere års trening på forum.

Det rare er at jeg skriver forferdelig mye saktere på engelsk. Da leter jeg etter bokstavene. De har jo ikke flyttet på seg, men det er bare norsk jeg skriver "flytende". Hvorfor er der sånn?

Gammel 30-03-10, 10:15   #54
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kan den.

Gammel 30-03-10, 10:16   #55
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Du er ikke den eneste som har blitt så flink etter mange år på forum, Tjorven. Jeg hadde aldri fått så mye skrivetrening om jeg ikke hadde skrevet mange innlegg.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 11:05   #56
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har jo konkurrert i skrivehastighet før.

Gammel 30-03-10, 11:18   #57
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde det også i valgfag. Kjipt da, kjekt nå.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 11:21   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tok et kurs etter vgs. Det var en veldig god investering.

Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 11:29   #59
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri lært det, men skriver i hvert fall fort og effektivt, så det går fint likevel. Er nok en slags variant jeg bruker, antar jeg.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 11:37   #60
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde et kurs i 8 klasse, så jeg har fått innføring i grunnprinsippene (av en eller annen grunn var det ikke 100% innsats i maskinskrivningstimene... ). Jeg bruker tastaturet mye i jobben min, og har utviklet min egen metode.Jeg bruker 8 fingre, lillefingrene er stort sett bare til pynt. Tommelen brukes til mellomromstasten.

Og så er jeg ram på talltastaturet! :yrkesskadd: Der kan jeg gjøre nesten hva som helst i blinde og i kjapt tempo.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.