Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Utspekulert eller ...? (Kokaintiltalt i Bolivia er gravid - VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-10, 16:46   #41
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Utspekulert eller ...? (Kokaintiltalt i Bolivia er gravid - VG)

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg tror jeg ville avstått fra sex i en sånn situasjon. Fordi jeg ikke ville risikert å bli gravid.

Nja... jenta er 19 år, og mtp kvifor ho er der ho er, ikkje av dei aller modnaste kanskje, når det gjeld langsiktig planlegging og slikt.

Gammel 27-03-10, 16:53   #42
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg håper bare jeg har vett nok til å klare å oppdra min datter slik at hun aldri oppfører seg slik at hun kan havne i en situasjon som denne.
Og jeg innrømmer glatt at jeg er fordomsfull og tenker mitt.
Forhåpenligvis får barnet en god oppvekst etterhvert, hvor den nå enn blir.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 17:03   #43
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Nja... jenta er 19 år, og mtp kvifor ho er der ho er, ikkje av dei aller modnaste kanskje, når det gjeld langsiktig planlegging og slikt.

Nei det tenker jeg og. Får gi henne litt slakk for lav alder.

Håper at norske myndigheter henter babyen uansett. Ser man ikke som mor at et barn ikke har godt av å vokse opp i et fengsel, så burde man kanskje ikke være mor?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 17:14   #44
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Noterer meg at hun har hatt mulighet for full øyebrynsstell/-farging i fengslet, så litt humant må det være ?

Jeg hadde droppet å reise med kokain for å unngå fengsel i Bolivia.

Det var forøvrigt en engelsk narkokurer i Asia som oppnådde soning i England p.g.a. graviditet. Hun hadde gjort seg selv gravid med sperm fra en engelsk medfange:
http://www.huffingtonpost.com/2009/0..._n_252672.html

Sist redigert av Muad'Dib : 27-03-10 kl 17:21.
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 17:15   #45
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Håper at norske myndigheter henter babyen uansett. Ser man ikke som mor at et barn ikke har godt av å vokse opp i et fengsel, så burde man kanskje ikke være mor?

Norske myndigheter har ingenting med å hente ut barn fra Bolivia mot foreldrenes vilje. Selv om moren skulle bli fratatt omsorgen i Bolivia (noe som ikke er spesielt sannsynlig, det er ikke uvanlig med barn i fengsel der), er det lite som tilsier at barnet vil bli sendt til Norge dersom mor motsetter seg det.

Gammel 27-03-10, 17:52   #46
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Norske myndigheter har ingenting med å hente ut barn fra Bolivia mot foreldrenes vilje. Selv om moren skulle bli fratatt omsorgen i Bolivia (noe som ikke er spesielt sannsynlig, det er ikke uvanlig med barn i fengsel der), er det lite som tilsier at barnet vil bli sendt til Norge dersom mor motsetter seg det.

Huff da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 17:59   #47
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg får litt vondt av henne hvertfall.. uansett hva hun har gjort og hvor naiv og dum hun er.. Tenk så jævllig å sitte der nede gravid og bekymret og grue seg til fødsel og alt på et slikt sted.Og barnet har jo store muligheter for å bli syk nede på slikt uhygenisk sted.. og de lar vel ungen bo med henne i fengselet.. off.. stakkars lille..

Nei send henne hjem og la henne føde her hjemme. Om de så må ta barnet etter fødsel og hun blir sendt i fengsel her hjemme er det 1000 ganger bedre..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 17:59   #48
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg håper bare jeg har vett nok til å klare å oppdra min datter slik at hun aldri oppfører seg slik at hun kan havne i en situasjon som denne.
Og jeg innrømmer glatt at jeg er fordomsfull og tenker mitt.
Forhåpenligvis får barnet en god oppvekst etterhvert, hvor den nå enn blir.

Huff ja, jeg kjenner jeg er like fordommsfull... Først bli tatt med narko i bagen og så bli gravid i fengselet, jeg kjenner jeg blir litt matt over enkeltes naivitet.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 18:07   #49
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjenner at jeg slites mellom å tenke dumme, egoistiske nek og stakkars, unge jente.
For det første, å reise til Bolivia for å smugle 22,5 kg kokain er ikke spesielt smart, godt eller noe man skal se med blide øyne på bare fordi hun er norsk og blond. Beklager, det henger ikke høyt hos meg å smugle dop, uansett alder og peroksidmengde i hår.
På den annen side, man husker kanskje seg selv som 19-åring - verdensmester, myndig og on top of the world. Man kunne slumpe til å gjøre et par dumdristige valg. (Men ikke smugle dop. ) Hva slags bakgrunn kommer hun fra? Har hun hatt et godt nettverk, god barndom, gode foreldre, hvahardu? Er det noe som kan gi dette et litt mildere tilsnitt?

Men å bli gravid/få et barn under slike forhold... Jeg finner liksom ikke noen formildende omstendigheter. Kanskje om jeg vet mer om henne.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 18:14   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så nylig en trist dokumentar om dette med gravide narkosmuglere. Ei ung jente ble "lurt" av en eldre kvinne til å smugle. Hun hadde et lite barn og var så fattig at de omtrent ikke hadde mat, mens denne damen utnyttet dette, dro henne med seg hjem i luksus-leiligheten sin og viste henne hvor rik hun var og spilte på samvittigheten hennes overfor barnet. "Tenk på alle lekene du kan gi til barnet ditt, all den gode maten, et bedre liv" osv var fraser hun kom med. Jenta var jo redd og ville ikke, men ble i ukesvis hjernevasket av dette kvinnemennesket, som til slutt sa at om hun ble med henne EN gang skulle hun få 10.000 pund og selve reisen skulle være som en luksusferie. Hun sa til slutt ja, under tvil. Hun var redd under hele reisen, og visste at det var feil men damen fortsatte med hjernevaskingen sin og hun turte ikke avbryte når hun var blitt påspandert hele reisen og oppholdet allerede, selv om hun hele tiden ville reise hjem.
Hun oppdaget at hun var gravid på turen og ville da reise hjem men tenkte på pengene (de planla faktisk ungen, det reagerte jeg på, så fattige som de var), spesielt nå som hun skulle bli tobarnsmor. Det skulle bare være et engangstilfelle og denne eldre damen hadde gjort det flere titalls ganger uten problemer, sa hun.

Vel, det endte med at de ble tatt, hun bar frem barnet i fengselet og fikk beholde det i 3 mndr, så kom moren hennes fra England og hentet det og oppdro begge barna hennes til hun ble løslatt noen år senere. Man sitter jo og tenker "HERREGUD så dumme de er", men jeg fikk samtidig veldig sympati for jentungen, og satt og hulket til hele dokumentaren.

Gammel 27-03-10, 18:18   #51
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Trist det, Iset, men overhodet ikke tilfellet med disse 3 norske jentene, utifra det de selv forteller.

Jeg greier ikke engang synes synd på dem om jeg prøver hardt.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 18:19   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe nei, jeg har ikke lest så mye om disse nordmennene, bare svarte litt generelt ut fra dette med at narkosmuglere er dumme som brød, for det er jo det man tenker, mens virkeligheten kanskje ikke er så svart-hvit.

Gammel 27-03-10, 18:22   #53
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hehe nei, jeg har ikke lest så mye om disse nordmennene, bare svarte litt generelt ut fra dette med at narkosmuglere er dumme som brød, for det er jo det man tenker, mens virkeligheten kanskje ikke er så svart-hvit.

Nei, jeg synes overhodet ikke at søramerikanske eller asiatiske narkosmuglere er domme som brød. Norske derimot... Noen er sikkert bare keen på penger og tror det går bra- noe det antakeligvis gjør i mange tilfeller også. Men Bakgrunnen til norske og f.eks. afrikanske smuglere lar seg jo ikke akkurat sammenligne. Det er ikke slik at de ikke ville greid seg om de ikke smuglet. Og det er overhodet ingenting i denne saken som får meg til å tro at de ikke visste hva de gjorde. Bolivia er jo et skikkelig vanlig land å feriere i når man er 19 år. Oj, jeg glemte jo at de fikk betalt flybillettene også. Det er jo sånt som skjer, lizzom.

Gammel 27-03-10, 18:23   #54
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg har blitt litt mer følelsesmessig avstumpet med årene. For jeg klarer ikke å kjenne den store medfølelsen med henne akkurat nå. Jeg tenker mer på barnet egnetlig. Det er jo helt håpløst å spekulere i hva og hvorfor kjenner jeg, men jeg blir heller ikke sånn at nå MÅ vi jo få henne hjem til Norge, stakkar jente!!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 18:26   #55
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg tror jeg har blitt litt mer følelsesmessig avstumpet med årene. For jeg klarer ikke å kjenne den store medfølelsen med henne akkurat nå. Jeg tenker mer på barnet egnetlig. Det er jo helt håpløst å spekulere i hva og hvorfor kjenner jeg, men jeg blir heller ikke sånn at nå MÅ vi jo få henne hjem til Norge, stakkar jente!!

Jeg er nok enda mer avstumpet enn deg, fordi jeg ikke synes fengsel i Bolivia ser så forferdelig ille ut heller. Det er ikke Vesten, men det er ikke Kongo heller. Akkurat passe til straff. Når hun først blir gravid får hun bestemme seg om ungen skal vokse opp der, eller reise alene til Norge. EasyBreezy.

Gammel 27-03-10, 18:28   #56
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det var da en pussig ting å henge seg opp i. :flirer:

Ja, jeg er ganske pussig.

(hang meg ikke så opp i det, men ville bare bidra i debatten, for tenk!9

Gammel 27-03-10, 18:30   #57
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Plutselig kom jeg i tanke om Pirkka fra Borettslaget, som var SÅ fornøyd fordi en snill kar hadde gitt ham 30.000 for å kjøre en pose sukker til Sverige.

Gammel 27-03-10, 18:31   #58
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Ung eller blond, hun har smuglet narkotika og må ta straffen for det. Jeg kjenner ikke at jeg klarer å mobilisere så veldig mye sympati.

For øvrig hadde jeg sett for meg store felles-celler med toaletthull i gulvet og skitne medfanger som nesten måtte ligge oppå hverandre. :naiv: Cellen hennes så vel mest ut som et ungpikerom.

Gammel 27-03-10, 19:42   #59
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker på alle dem som sliter med det helvetet narkotikamisbruk er og sender Bolivianske fengsler en lang og varm tanke.

Jeg er som de mer kyniske her; ikke så veldig rørt. Selvfølgelig synes jeg det er ille at et barn blir dratt inn i denne elendigheten.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 21:52   #60
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Nei send henne hjem og la henne føde her hjemme. Om de så må ta barnet etter fødsel og hun blir sendt i fengsel her hjemme er det 1000 ganger bedre..

Ja, det var vel det hun også tenkte....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.