|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Epikur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Forøvrig har jeg selvsagt, med mitt talent for matlaging og sjefing, vurdert å bli kokk og drive restaurant. Men pga arbeidstidene, lønnen og belastningene ved å feks være gravid på et restaurantkjøkken er det helt uaktuelt.
![]() |
#42 |
can-jur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Nei, jeg syntes det var morsomt at hun, med hennes utdannelse ikke greide å se den praktiske og enkle løsningen på problemet. Den lå jo der, helt oppe i dagen.
![]() |
![]() |
#43 |
Epikur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Monsoon: Floksas historie om den teite og upraktiske teoretikeren er en klassisk fortelling, nærmest en arketyp, blant folk med lavere utdanning. Mine foreldre er et oppkomme av slike historier om hvor usannsynlig dum og upraktisk man er/blir av å ha høyere utdanning. At jeg er veldig praktisk OG har høyere utdanning eller at det finnes mekanikere, frisører eller kokker som er klønete og upraktiske er selvsagt noe som underkommuniseres til de grader.
![]() |
#44 |
Ustabil
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg kan med hånden på hjertet si at det er helt i orden for meg om barna velger treårig fagutdanning på vgs i stedet for høyere utdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Glamorøs
|
Ja, det skjønner jeg siden du ikke har evnen til logisk tekning.
![]() |
#46 |
can-jur
|
Her ville faktisk høyere lønn og en aksept fra gjestene for at man triller vogner med mat/tallerkner/vin/whatever gjort svært mye.
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?I min bransje er det sjelden med høy utdannelse, det er mer, eh, andre kvaliteter? som teller. Jeg liker veldig godt de andre kvalitetene også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Peppy!
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg ønsker helt klart at mine barn skal velge å ta seg en utdannelse. For meg er valgfrihet en viktig asset. Utdannelse gir gjerne flere ben å stå på. Du kan miste jobb, du kan miste familie, du kan miste penger. Et vitnemål er noe ingen kan ta fra deg. Det synes jeg er viktig for å føle meg trygg og at jeg kan stå på egne ben. Det at man har en utdannelse er en måte å sikre at man ikke er like lett å erstatte, i form av at man kan noe ikke alle kan. Det kan gi forhandlingsmakt. Det ønsker jeg at barna mine skal ha. Jeg håper også barna mine har interesser og evner som gjør at de kan velge seg utdannelser som gir god lønn. Det gir dem bedre odds for å klare seg godt gjennom livet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?:tenker mens jeg skriver: |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
can-jur
|
Så på nyhetene i dag at man ønsket å få økonomistyring inn i kunstnerstudie
![]() |
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fordi jeg gjerne vil at de skal utnytte potensialene sine. Jeg synes ikke det er greit å gå feks studieforberedende med gode karakterer, for så å ikke ta noe mer utdannelse. Jeg setter utdannelse høyt og mener at hvis man har potensialet til å ta høyskoleutdannelse så synes jeg man kan prøve seg der. Men jeg kommer til å respektere valgene deres uansett hva det er, så lenge de kan stå for valgene sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
can-jur
|
Fordi etter hva aC og flere har skrevet her inne er det noe som trengs!
![]() |
![]() |
#55 |
This is normal!
|
Økonomikunnskaper trengs i det fleste yrker (og i privatlivet). Jeg tar etterutdanning innen øknonomi nå, siden det er nyttig nesten uansett hva jeg vil gjøre videre - og i den jobben jeg er nå. (Jeg har humanistiske fag på vitnemålet.)
![]() |
![]() |
#56 |
Epikur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Hvis flere kunstnere hadde peil på penger ville mange regnskapsførere blitt glade, tror jeg! Og vi som orger og admer også.
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Mannen min har ikke noe utdannelse etter ungdomsskolen og han har så lenge jeg har kjent han angret på at han ikke tok mer utdannelse. Han tjener mer enn meg, men savner likevel en utdannlese. Han er like enig som meg at utdannelse er viktig, og vi kommer til å oppfordre gutta våre til å ta valg som gjør at de ikke sitter som 40 åringer og angrer på valgene de tok når de var 17-18 år i forhold til utdannelse. Men om den utdannelsen er en 3 årig yrkesutsannelse eller på høyskolenivå har ikke så mye å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Det er nok mange som kunne trengt ekstra økonomikursing i utdannelsene sine, og det er en stor svakhet ved kunstutdannelsene i Norge at det ikke er endel av læreplanen. De aller fleste kunstnere blir selvstendig næringsdrivende, og når de har null peil på hvordan de skafffer seg penger, og null peil på hvordan de styrer de pengene som kommer inn så blir det vanskelig. I tillegg så stilles det null krav til levering (bare prosess) på designutdannelsene, og dette er jo faktisk i hovedsak utdannelser som må forholde seg til kunder, bestillinger og deadlines!
![]() |
#59 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Om de har et mål og en mening med en fagutdanning OG velger slik at de ikke stenger dører for videre utdannelse, så syns jeg det er fint og flott. Jeg tror folk som velger et fag ut fra en oppriktig, sterk interesse for det, vil kunne score helt fint på både helse og lykke og kanskje økonomi også (om de ikke velger dameyrker, selvsagt).
![]() |
#60 |
Yes, we can!!
|
Ville hun fått det til før hun tok utdannelsen, tror du?
![]() |
Emneord |
griserøkter |
|
|