Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan ordner dere i forhold til barna i ferien?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-10, 21:31   #1
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan ordner dere i forhold til barna i ferien?

Jeg er lærer så ferier løser seg greit, sånn bortsett fra at jeg går fullstendig i frø og mistrives med lange ferier...

Sånn ellers har jeg lurt på om jeg skulle starte privat sfo-ordning for litt større barn i år. Jeg mener, ta 1000 kr per barn i en uke og ta med meg 10 barn på ulike aktiviteter. Hvis jeg fikk med meg en kollega hadde det blitt en brukbar ekstrainntekt det.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 21:35   #2
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SFO og barnehage er stengt 3 uker i juli, så vi får det til og gå opp sånn at vi får mest mulig ferie sammen foreløpig i alle fall. Vi er avhengig av besteforeldre første uka barnehage og sfo er stengt hvis vi skal slippe og dele oss opp siden jeg ikke kan ta ferie i forhold til min jobb første uka de har stengt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 21:40   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Sånn ellers har jeg lurt på om jeg skulle starte privat sfo-ordning for litt større barn i år. Jeg mener, ta 1000 kr per barn i en uke og ta med meg 10 barn på ulike aktiviteter. Hvis jeg fikk med meg en kollega hadde det blitt en brukbar ekstrainntekt det.

God idé. Hvis du/dere tar bare 1000 kroner blir det skattefritt, til og med.

Ehh … Ja, ikke hvis du tok 1000 kr uka da, men hvis du tok 1000 kroner til sammen. (4500 måneden for privat SFO synes jeg var ganske dyrt …)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 21:17   #4
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vi er lærere begge to, og har ingen problemer med feriepass. Det er nesten heller så vi får litt for mye tid sammen enn for lite. -Det ordner seg med at mannen har ekstrajobb i helger og ferier. I sommer skal kanskje guttene en tur til besteforeldrene nordpå. Spennende.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 21:37   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreløpig har vi bare barnehagebarn, så han har ferie samtidig med oss i 3-4 uker i juli. Når vi får skolebarn tenker jeg at han må være på SFO og evt. hos besteforeldre hvis det går. Så får vi prøve å ta 4 uker om sommeren hvertfall. Jeg har fri i påskeuka og juleferien, så da trenger jeg heldigvis ikke å ta ferie. Må jo ta noe i høstferie og vinterferie når vi på skolebarn også, eller SFO er kanskje oppe da.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 21:48   #6
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Her er sfo for elste åpent bortsett fra to uker, hun er 10 år men har spesielle behov og går på en spesialskole her i byen som tilbyr alle elvene på hennes skole pass og sfo plass eller pfo som det heter for henne ( er pedagogisk ) frem til hun er ferdig med ungdomskolen. Hun skal i tilegg på avlastning i sommer og så får hun 4 ukers fri fra pfo.
Dem to yngste går i bhg med 2 og 4 uker stengt ( går i forskjellige bhg )
Nå kommer vel ikke problemet før dem to yngste begynner på skolen og om da sfo er åpent på sommeren eller ikke.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 22:04   #7
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Inntil vidare ikkje eit problem sidan eg er student. Men når eg skal ut i jobb og tre skuleungar har ferie og ingen sfo her, så kan me ha nokre utfordringar.

Gammel 18-03-10, 22:46   #8
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg har 6-7 veker ferie, også er dei hjå bestemor resten av tida.
Mannen har 2 veker sommarferie som me da har sammen og er på ferietur.

Gammel 18-03-10, 22:45   #9
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi er lærere begge to, så det er gjerne bare et par dager helt først i barnas skoleferie og den siste uka/halvannen som er problemet, men eldste (som ikke har sfo-plass lenger) er fjerdeklassing nå, og stor nok til å være litt alene hjemme. Når jeg tenker meg om har jeg jo permisjon i år, så problemet kommer ikke igjen før neste sommer, og da er hun jo enda større.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 23:29   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den tid, den sorg. Vi får sende ham rundt som et pakkesel til besteforeldre, eller noe.
Enn så lenge har vi bare vært utsatt for barnehagestengt i 3 uker og det er ikke noe problem.

Gammel 18-03-10, 23:33   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SFO(og barnehagen) er stengt tre uker denne sommeren også, så vi krysser fingre for at vi får ferie i de ukene. Hvis ikke har vi et problem!

Gammel 19-03-10, 05:59   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det finnes forresten en del aktiviteter man kan melde dem på i sommerferien. Fotballskole og lignende. Koster en hel del, men det blir en uke mindre alene hjemme.

Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 08:15   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi må dele oss i ferien. Her er SFO stengt fem uker på sommeren, hele jula og hele påsken. På toppen kommer SFOs planleggingsdager og skolens planleggingsdager. Vi kommer nok ikke til å få noe ferie sammen på lenge. Barna våre er 7 og 5 år. Vi har dessverre ingen som kan avlaste oss, naboavtaler er også vanskelig all den tid de fleste rundt oss kan ordne dette med besteforeldre og annen familie.

Kan forstå at familien gjerne ville ha 4 uker sammen på sommeren, og jeg håper at mine barn kan være noe alene når de når 9-års alder, så vi får til hvertfall et par uker. Jeg ser frem til å bruke ferien sammen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 08:32   #14
Left
Passiv

Standard

Første året dette er tema hos oss, og når SFO er stengt skal faren ha noe ferie, og resten av tiden hvor den er stengt må storebror besøke mormor, i tillegg til at farmor og farfar også kan stille opp litt i denne perioden.
Jeg har ikke full ferie i år, men neste år er ikke dette noe problem heldigvis, for da tar jeg ut full ferie, og overlapper med faren som gjør det samme.
Da kan de ha fri begge to omtrent hele sommeren.

Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 08:40   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg er lærer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 08:59   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Styrer i barnehagen der yngstemann gikk, kunne ikke fatte hvorfor vi ønsket å ha han i barnehagen i juli, for hun ønsket å stenge. Jeg sa som sant var at akkurat det året så hadde vi rett og slett ikke mulighet til å ha ferie sammen i juli. Da sa hun bare at "vel, det er jo bare å dele ferien. Tar dere tre uker hver, så dekker dere jo juli og vel så det". Jeg ble ganske sjokkert og spurte om hun virkelig mente at vi som familie ikke skulle ha ferie sammen i det hele tatt, og da fikk jeg til svar at "det er jo helt normalt å dele seg. Har man små barn, må man regne med å gjøre det i småbarnsperioden".

Vel, JEG ønsker ikke å dele familien i ferien. Vi gjorde det ett år, og det var ingen suksess. Vi ser hverandre lite nok som det er, så for oss er det viktig at vi skal ha feriene sammen. Men det har vært vanskelig, det har det. Både mamma og svigers har stilt opp noen ganger, og det blir heldigvis enda enklere å få til nå som både mamma og svigermor går av med pensjon 1. april.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 09:31   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Styrer i barnehagen der yngstemann gikk, kunne ikke fatte hvorfor vi ønsket å ha han i barnehagen i juli, for hun ønsket å stenge. Jeg sa som sant var at akkurat det året så hadde vi rett og slett ikke mulighet til å ha ferie sammen i juli. Da sa hun bare at "vel, det er jo bare å dele ferien. Tar dere tre uker hver, så dekker dere jo juli og vel så det". Jeg ble ganske sjokkert og spurte om hun virkelig mente at vi som familie ikke skulle ha ferie sammen i det hele tatt, og da fikk jeg til svar at "det er jo helt normalt å dele seg. Har man små barn, må man regne med å gjøre det i småbarnsperioden".

Jeg synes det er ganske sjokkerende å høre om småbarnspedagoger som ikke ser at det har en helt spesiell verdi at hele familien har ferie sammen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 09:17   #18
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Vi vet ikke helt enda.
Her er det ikke SFO tilbud, og har en 1.klassing og en 3.klassing. De er vant til å være litt alene hjemme, og vi har besteforeldre i nærheten, men det blir jo laaange og litt kjedelige dager for det. Vurerer en sommerkurs med ridning for førsteklassingen, men synes 3300kr er vel mye for ei uke... Eldstemann har muligheter for 4H sommerkurs og det er billigere.

Ellers så prøver vi å dele ferien litt, men mannen min har ikke så mye ferie med lønn i år. Jeg prøver å jobbe litt ekstra nå sånn at jeg kan avspasserer litt i tillegg til ferie. Men jeg får jo ikke bestemme hele ferien min selv heller, vi er flere som skal ha ferie og noen må være på jobb. Ikke enkelt dette altså, men det skal gå på et vis.

Gammel 19-03-10, 09:22   #19
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har et stort problem, fordi jeg får ikke noe studielån til sommeren, ikke noe støtte av NAV og jeg er ferdig på skolen i slutten av juni. Hva skal vi leve på til jeg får min første lønn??? Jeg får ikke jobbet noe særlig i juli, pga fellesferie.
Å i det heletatt ha penger å leve av i juli ville vært luksus.

Må prøve få ordnet noe.....

Kan vikarbyrå være noe, kanskje? Hvis du melder deg så du kommer inn i systemet snart, er det kanskje muligheter for enkelte småjobber i juni, slik at du får en liten utbetaling i juli, i hvert fall.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 09:27   #20
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi har delt ferien noe. Dvs en har hatt ferie alene en uke med ungene, deretter tre uker sammen, til slutt en uke ferie med ungene alene.
Nå jobber jeg natt og er hjemme på dagtid selv om jeg sover. Det går veldig fint.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnepass, ferie

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.