|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbad
Nå er det ikke bare "gamle skrøplinger" som kunne trenge livsløpstandard da. Uten behov for rullestolsnuplass på badet eller denslags ser jeg i alle fall at min mor kunne umulig bodd i dette huset jeg bor i, all den tid det ikke er alle dager hun klarer å gå trapper. Hun er ikke rullestolbruker eller noe sånn alvorlig handicapet, "bare" revmatisk (og litt ekstra) De besøker oss ikke så ofte av geografiske årsaker, men bare tanken på at det tross alt er en anelse "familiært" disse sykdommene hennes, pluss at jeg jo liker å kunne ha henne på besøk, gjør at et hus tilrettelagt for livsløpsstandard/unversell utforming egentlig virker ganske lurt.
![]() |
#43 |
Prettiest mess ever seen
|
Men det bygges masse leiligheter. Med små bad. Og på 46 m^2 vil et bad som oppfyller disse kriteriene selvsagt koste svinemye, og hindre effektiv arealutnyttelse.
![]() |
#44 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadDet helt nye badet vårt er 40 cm på det aller smaleste (hjørnet av badekaret på ene siden og hjørnet av vasken på det andre), så for vår del hadde nok 90 000 i merkostnad vårt ganske realistisk. Det gamle badet vårt var litt under 3m2 stort, så der hadde det ikke vært plass til å komme inn med en rullestol en gang, langt mindre å snu en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Shake it out!
|
Det jeg har uthevet ogm at dusjnisjen skal være uten trinn og kanter i forhold til gulvet rundt reagerer jeg mer enn litt på. Det vil i praksis si at man må dusje på gulvet, og ikke ha kabinett. Jeg har en svigerfar som er takstman (forsikringsskader), og han sier at det er utrolig mye skader som skyldes at man dusjer rett på gulvet, uansett hvor fagmessig riktig det i utgangspunktet er utført. Jeg hadde ikke gått med på å bygge bad uten kabinett. Men det betyr vel bare at man må få det godkjent med dusj på gulv, og så få satt inn kabinett senere. Lenge leve byråkratiet
![]() |
#47 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJeg kjenner jeg er litt enig med Brutus her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadOgså kunne de innføre krav om at alle bakerier og kafeer bruker glutenfritt mel, og at ingen bruker melk og egg og nøtter i maten.
![]() |
#49 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadApropos adkomst ute. Der er det virkelig mye å gå på, og utrolig mange teite og unødvendige hindringer for folk. F.eks. var jeg i et offentlig bygg i går, hvor jeg trengte å komme inn med barnavogn. Den ene inngangen hadde adkomst med trapp, den andre hadde adkomst fra bakkeplan uten trapp. Og hvilken inngang var det som var utstyrt med automatisk døråpner? Jo, den med trappa, så klart.
![]() |
#50 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg lurte også på dette. Dusjing rett på gulvet er da ikke så gunstig?
![]() |
#51 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadSyns dette er utrolig tåpelig så lenge man ikke har regler for adkomst til boligen, eller å ha plass til trappeheis blant annet.
![]() |
#52 |
Off the map.
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJeg synes dette virker å være fornuftig.
![]() |
#53 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJeg har lyst til å synes at dette er et supert forslag, siden familien vår er ganske hemmet av at verden er ganske rullestolfiendtlig, og det er ganske kjedelig at vi aldri kan dra på besøk til folk. Men jeg er nok mer enig med røkla, det er et litt underlig sted å starte.
![]() |
#54 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadForslaget i seg selv er ikke dumt, men som røkla er jeg enig i at det er å starte i feil retning. Badet vårt i kjelleren kan lett og billig endres til å oppfylle forskriftene, men det hjelper ikke det spøtt da ingen med rullestol vil komme seg i nærheten av det en gang.
![]() |
#55 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Et sånt forslag hadde jeg applaudert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadAng å dusje på gulvet må det vel være mulig å ha et dusjkabinett OPPÅ en sånn dusjnisjesak?
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadTja, dette fremstår for meg som vel.. idealistisk. På samme tid skjønner jeg at det her er snakk om en relativt stor gruppe, men jeg er foreløpig ikke enig i at dette forslaget forsvarer hvorfor alle nybyggere skal måtte ta ansvar for høyere kostnader ifm byggingen selv om kostnadene her blir lavere enn det nok hadde blitt med evt tilpasninger senere. Økonomisk sett blir det vel en langt høyere totaltsum ut fra dette kriteriet (som Staten da fraskriver seg) enn om man hadde måttet gå inn og senjustere i de aktuelle tilfellene senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadEg er enig med Odelia her. Eg syns prinsippet om universell utforming er veldig bra, men eg skal vere med på at det kanskje er litt drastisk å gjere slike krav til alle nybygg. Vårt planlagde hus vil ha universell utforming i hovedetasjen. Ein skal altså kunne leve på eit plan i vårt hus (vi har to etasjar), og badet i denne etasjen har universell utforming. For oss var det viktig med husbankfinansiering - og då måtte vi vise plantegningar der det på alle rom er snuplass til rullestol. Veldig greit prinsipp og arkitekten sa at planløysinga blei jo berre betre av det. Badet vårt er forresten på berre 6,6 kvm - langt mindre enn kva dei fleste bygger i dag - men det var ingen problem å få inn universell utforming her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Bedreviter
|
Jeg synes likevel denne delen av forskriftene kunne hengt sammen med størrelse på boligen. Jeg ser poenget i eneboliger, men synes det er en tullete forskrift for små leiligheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJo, eg kan vere enig at ein godt kunne ha mjuka opp ein del. Likevel; det er ikkje noko problem med små bad og universell utforming altså. Som sagt, vårt bad er på litt over 6 kvm, og der har vi både badekar og dusj. "Snuplass" midt på golvet er 1,5 diameter, og ved sida av toalett er det 80 cm. klaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|