|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
flisespikker
|
![]() Sv: Tjener/stuepike
Jeg er enig i at vasking må regnes som et lavstatusyrke, og det er åpenbart at det øker klasseforskjellene at visse grupper av utlendinger stort sett får slike jobber. Det har jeg ikke sagt meg uenig i. (Og problemet blir naturligvis mye større ved at så mange som har slike jobber ikke har skikkelig lønn eller ordnede forhold.) Men jeg synes ikke det at noen yrker har lavstatus, og at noen har slike yrker, er noen grunn til at jeg skal bli pinlig berørt eller føle det nedverdigende å se at de gjør jobben sin. (Det er selvsagt heller ikke noen grunn til at de som har jobbene skal skamme seg over dem.)
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det handler jo ikke om at man mangler respekt for yrket, snarere tvert imot. Din farmor hadde sikkert en mann som også bidro til husholdet. Vasking var i mange år noe som husmødre tok på seg når barna vokste til og det ble bedre tid. Tror ikke du finner så mange farfedre som hadde det som hoverbeskjeftigelse, med unntak at menn som startet vaskebedrifter og gjorde business. Først med lavt utdannet kvinnelig arbeidskraft, senere med folk fra Bangladesh og Sri Lanka etc.
![]() |
#43 |
Leser
|
Helt enig med deg.
![]() |
#44 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeDet Skilpadda sa. Det snakkes litt forbi hverandre, fordi alle umiddelbart antok at HI snakket om au pairer, mens han egentlig snakket generelt om vasking.
![]() |
#45 |
Prettiest mess ever seen
|
Min farfar jobbet på et renseri før han ble uføretrygdet, takk som spør. Farmor var definitivt hovedforsørger.
![]() |
#46 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tjener/stuepikeJeg var på Fafo frokost på kvinnedagen. Et av innleggene handlet nettopp om dette, hvordan den nye hvite middelklassen i Norge har begynt å kjøpe seg tjenester i heimen. Problemet er at de fleste, eller veldig mange, av disse vanligvis politiske korrekte menneskene ikke ser ut til å ha noen problemer med å utnytte billig øst Europeisk arbeidskraft. Menn kommer hit og betingelsene for de blir bare bedre og bedre og det skulle bare mangle. Kvinnene derimot, jobber svart for nordmenn som synes det er helt ok å ansette vaskehjelp uten kontrakt og ordnede forhold. Hjelpes, hvorfor betale det det koster hvitt, 700kr timen hvis man kan slippe unna med 120 kr cash. Dette er skikkelig ille og det verste er at det liksom er så "greit" for mange å gjøre det
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 10-03-10 kl 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeLisa, forskjellen på 120 kr for svart og 700 kr hvitt sier jo noe om hvor latterlig skkattesystemet for den type tjenester er. For en god del mennesker er det rett og slett uaktuelt økonomisk å få vasket hvitt. Men så trenger de det for å få live til å gå opp jeg kan forstå at de velger svart.
![]() |
#48 |
anglofil
Så du mener seriøst at det er greit å utnytte billig arbeidskraft (social dumping) slik at vi kan kjøpe oss ut av tidsklemma? Det er viktigere en at mennesker fra andre land skal jobbe i Norge med samme betingelser og de goder andre arbeidstakere har?
![]() |
#49 |
anglofil
![]() Sv: Tjener/stuepikeForøvrig er jeg helt enig at at det bør forandres på systemet slik at det kan gå an å ansette folk "billigere" hvitt men det å bruke et dyrt system som en unnskyldning for å si at det er greit å ansette øst Europeiske kvinner "svart" og uten de rettigheter de bør ha synes jeg er trist. Har man ikke råd til å kjøpe hele pakka, så bør man heller la være og vaske sin egen møkk.
![]() |
#50 |
Peppy!
|
Spørsmålet er likefullt om det finnes et marked for det om det er hvitt. Alternativet for den som utnyttes er ikke å enten få betaling svart eller hvitt, men enten svart eller ingenting. Jeg mener såklart ikke det er greit å betale svart, det gir oss mange problemer på sikt. Men det blir vanskelig å argumentere med at folk som kjøper vasketjenester får finne seg i å betale 700 kroner - for da kjøper de ikke tjenesten. Da står det veldig mange mennesker ledige uten jobb, og veldig mange mennesker som ønsker vasketjenester. Og det blir umulig å stanse disse menneskene i å inngå private avtaler, som blir svart arbeid. Så jeg er enig med Milfrid om at det er mye mer bærekraftig om det etableres en-eller-annen ordning som tar vare på vaskehjelpens rettigheter og som samtidig gjør det affordable å ha et marked for den type tjenester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeDet koster da virkelig ikke 700 kroner timen å lønne en renholder hvitt mens man samtidig gir vedkommende tarifflønn. Hallo! |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Peppy!
|
Jeg tror du må legge til den skatten arbeidstaker må betale også der, for arbeidstaker vil stå igjen med 150 kr netto - feriepenger om det skal lønne seg å jobbe hvitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Bedreviter
|
Jeg gjorde det. Hvis Lisa sier at 120 er normen, så trengs det ikke mer enn 150 for å dekke skatten. (Jeg vet ikke hva som er tariff altså. Jeg bare plusset på Lisas regnestykke.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Shake it out!
|
Les hva jeg skriver da menneske! Jeg snakker om å fjerne det staten tjener på at damene vasker, ikke på å la dem vaske for knapper og glansbilder. Nei, jeg synes ikke at sosial dumping er en fin ting men jeg synes at vaskehjelp bør være et alternativ for flere enn de med stappfull lommebok. Når samfunnet en gang er lagt opp til at alle bør jobbe fullt bør det også legge opp til at tjenester man trenger for å makte det er løselige for folk flest. Det er dyrt når folk skiller seg og går på en smell også, en skal ikke se bort fra at det.
![]() |
#57 |
anglofil
Jeg leser det du skriver Milfrid og du sier at du skjønner at man velger svart fordi det rett og slett er for dyrt og velge hvitt. Jeg synes social dumping aldri kan forsvares, selvfølgelig heller ikke om et land har et system som gjør det dyrt å hva hvit hjelp. Jeg synes ikke vår tidsklemme kan settes opp mot at arbeidere fra Polen ikke skal få tarifflønn og vanlig arbeidskontrakt.
![]() |
#58 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeSlik systemmet er lagt opp i dag både mht kostnader, tidsklemma og byråkrati for den som jobber svart så kan jeg forstå at det er marked for det ja. At du tar det til inntekt for at jeg forsvarer sosial dumping får stå for din regning. Og det du skriver er fremdeles et dårlig forsvar for å beholde en ordning som helt tydelig ikke fungerer - ref det du skriver om at til og med folk som burde vite bedre har svart arbeidskraft.
![]() |
#59 |
anglofil
Å forstå at det er marked for det er noe annet, hvem forstår ikke det? Men det er da ikke det vi snakker om? Som vanlig må du vri og vrenge på det du sier, hvis jeg mener du forsvarer social dumping? Du har jo svart på det utmerket selv. Og hvor forsvarer jeg den ordningen som er i dag? Ser du ikke forskjellen? Jeg synes også det kan tilrettelegges for at det kan bli billigere og ansette hvit vaskehjelp. Men igjen, det faktum at vi har en dyr ordning i dag gjør det liksom ikke greit å utnytte billig arbeidskraft.
![]() |
#60 |
anglofil
![]() Sv: Tjener/stuepikeOg bare for ordens skyld, sosial dumping beskrives som:
![]() |
|
|