Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har du lest Knausgårds Min kamp?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Har du lest Knausgårds Min kamp?
Nei, men jeg har tenkt å gjøre det. 51 32,28%
Nei, og jeg har ingen planer om å gjøre det. 76 48,10%
Jeg har prøvd, men strandet i bok 1. 4 2,53%
Jeg har fullført bok 1. 14 8,86%
Jeg har lest bok 1 og 2. 3 1,90%
Jeg har lest bok 1, 2 og 3. 2 1,27%
Jeg har lest bok 1, 2, 3 og 4. 6 3,80%
Annet/dustepoll/whatever 2 1,27%
Deltakere: 158. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-10, 13:19   #41
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Knausgårds Min kamp?

Men boka trenger jo ikke være dårlig fordi den tilfeldigvis er hypet? Jeg skjønner ikke helt den logikken.

Gammel 09-03-10, 13:19   #42
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, jeg blir så trassig når det kommer sånne overhypede bøker. Det hender at jeg ender opp med å lese dem haugevis med år senere da.

Har planer om å lese dem om ett år eller to ja. Når det har roet seg litt.

Jeg tror den ikke er dårlig selv om den er hypet. Men det er noe med at alle er med på "bølgen". Og da liker jeg å vente, for jeg er så zpeziell.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 13:58   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men boka trenger jo ikke være dårlig fordi den tilfeldigvis er hypet? Jeg skjønner ikke helt den logikken.

Nei, absolutt ikke. Som regel er jo hypen for en grunn, og jeg likte godt både Wonderboy, De beste i blant oss og Stieg Larsson-trilogien sånn 2-5 år etter alle andre.

Jeg vil bare finne det ut i ro og mak, og ikke lese absolutt alt om boken midt oppi leseopplevelsen. Knausgård er jeg skeptisk til i forhold til at jeg syns ikke han virker så veldig kul rent personlig, og det gir meg enda mindre lyst til å lese bøkene hans. Jeg vet, jeg vet, det er ikke så veldig gode begrunnelser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 14:04   #44
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knausgård er jeg skeptisk til i forhold til at jeg syns ikke han virker så veldig kul rent personlig, og det gir meg enda mindre lyst til å lese bøkene hans. Jeg vet, jeg vet, det er ikke så veldig gode begrunnelser.

Akkurat i dette tilfellet er det en god begrunnelse, da.

Gammel 09-03-10, 14:07   #45
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg blir så trassig når det kommer sånne overhypede bøker. Det hender at jeg ender opp med å lese dem haugevis med år senere da.

Nei, for en raring du er, da! Nå har jeg aldri hørt på maken!

Bill.mrk. «Har akkurat lest en del bøker jeg fikk anbefalt i 1998»

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 14:12   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Akkurat i dette tilfellet er det en god begrunnelse, da.

Nja, njo, jeg trenger jo ikke like hovedpersonen i en bok for å like boken. F.eks. er Confederacy of the Dunces en av mine yndlingsbøker, og jeg er virkelig rasende på hovedpersonen når jeg leser den, men fytti for en bra bok. Jeg måtte riktignok ta den med som eneste bok til landsbygda i Zambia for å komme gjennom den første gangen, men jeg er glad jeg gjorde det.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nei, for en raring du er, da! Nå har jeg aldri hørt på maken!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 15:15   #47
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Nei, men jeg skal når tiden strekker til.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 15:36   #48
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har lest alle fire. Og angrer ingenting.

Gammel 09-03-10, 16:04   #49
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En liten spinoff: Dere som har lest "Min kamp" og hans første bok "Ute av verden"; Bruker forfatteren samme skrivestil i disse? Jeg opplevde "Ute av verden" som en ok historie, fortalt med alt for mange ord (vet mange liker skrivestilen, altså). Orker ikke starte på "Min kamp" om han bruker like mange ord..

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 17:28   #50
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

De tre første. Venter utålmodig på leseeks av fjerde bok.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 17:28   #51
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke, men skal.
Står på liste på biblioteket.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 17:50   #52
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Har ikke lest bøkene, og har ingen planer om det med det første. Mulig jeg gjør det om noen år, bare for å se hva alle ropte så høyt om.

Gammel 09-03-10, 19:09   #53
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inspirert av denne tråden har jeg reservert den første boka på biblioteket. Det er 31 før meg i køen.

Gammel 09-03-10, 20:50   #54
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste nettopp et forarget leserinnlegg om tittelen på bokserien, og hvordan den virket støtende på dem som har opplevd annen verdenskrig og nazismen.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 20:55   #55
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg har akkurat fullført en annen bok av knausgård (som jeg ikke husker hva heter, men som handler om han som er lærer i nord og forelsker seg i en av elevene), og selv om hovedhistorien var interessant ble jeg helt gal av de lange, filosofiske avsporingene som kom igjennom hele boken. Jeg bladde rett og slett over store deler av boken. Og det har jeg aldri gjort med noen bok tidligere.

Dette hendte meg også.
Og når det behynte å hoppe sånn tidsmessig i toern, da orka jeg ikke mer. JEg leste ganske mye av nr 1. Mulig jeg hopper på firern igjen. Der var det visst litt dame-action.

Gammel 09-03-10, 21:24   #56
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Leste nettopp et forarget leserinnlegg om tittelen på bokserien, og hvordan den virket støtende på dem som har opplevd annen verdenskrig og nazismen.

Ja, det har visst vært problematisk for utgivelsene på kontinentet også. Tror de måtte kalle boka Min strid (Mijn Strijd, Muad D'ib? ) på nederlandsk.

Gammel 09-03-10, 22:16   #57
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har kjøpt den første boken og har planer om å begynne på den når jeg bare får kommet meg gjennom Shantaram.

Jeg har begynt på Shantaram, og er allerede veldig 'inne i den.' Liker du den?

Jeg har lest første bind, og kommer til å lese nr to også, for den er i hus.

Gammel 09-03-10, 22:25   #58
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg har lest 1 og er i gang med 2, og jeg elsker bøkene. Midt i blinken for meg. Vi fikk ener'n til jul og jeg var full av fordommer og hadde tenkt å lese de første femti sidene bare for å vite hva jeg snakket om når jeg skulle hetse boka - men ble helt betatt. Nå tror jeg at jeg er litt in løv med Knausgård.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 15:45   #59
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg har begynt på Shantaram, og er allerede veldig 'inne i den.' Liker du den?

De første hundre sidene slet jeg litt med, men etter det synes jeg boken har vært spennende. Er på side 179 nå. Jeg liker historien han forteller, men synes han kan være litt vel pompøs og pretensiøs i skrivestilen. Særlig i måten kan omtaler Karla på. :småkvalm:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 16:49   #60
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

De tre første. Venter utålmodig på leseeks av fjerde bok.

Det kom fra forlaget i dag!

:avlyser alle planer for helgen:

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.