Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvordan teller du?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-10, 00:11   #41
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan teller du?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

faren min pleide å sitere dette da jeg var liten!
(og landet miramarmora med furia i furua. Og Terje Vigen )

Vi har ikke samme far, vel? Pleide han å sitere Anekdote av Herman Wildenvey også? ("En snekker og nok en snekker ...")

Gammel 26-01-10, 00:15   #42
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- joda!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 00:15   #43
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg varierer, men bruker stort sett å si tjue-ein tjue-to osv.

Når jeg mottar telefonnr i jobbsammenheng, og kunde leser syv og førr, åttognitti osv, får jeg fnatt, for da skriver jeg alltid 74 og 89 i stedet for 47 og 98.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 00:18   #44
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Nei, jeg ville nok sagt "sekstiandre" selv, men ville ikke reagert på det om noen sa "sjettiandre". Tror jeg.

Jeg tror jeg sier sjettiandre faktisk. Det har jeg ikke tenkt over før, men jeg tror det ja.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 00:19   #45
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Tjueen og trettisju. Helt klart.

Sikkert yrkesskadd.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 00:28   #46
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Om noen spør hvor gammel jeg er, da er jeg syvogtyve. Om jeg teller, så teller jeg tjueseks,tjuesju,tjueåtte.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 00:39   #47
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Bestefaren min sa totti-en, totti-to osv., noe vi syntes var ustyrtelig morsomt da vi var barn.

Gammel 26-01-10, 08:22   #48
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg tror jeg sier sjettiandre faktisk. Det har jeg ikke tenkt over før, men jeg tror det ja.

Gammel 26-01-10, 10:16   #49
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

62.plass mener jeg jeg ville uttalt toogsekstiende plass. Er det vanligst? Ikke sekstiandre i alle fall, så fremt jeg ikke snakket med barna.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:23   #50
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det tok lang tid før jeg skjønte hva dere mente med sjettiandre. Jeg ville sagt plass nr sekstito.

Jeg teller på den nye måten: tjueen, trettisju og førtifem (altså ikke etterhverandre).
Blir helt hautullen med folk som ramser opp telefonnummer: femogfemti, treogsøtti, toogtredve, firogførr. Jeg greier ikke å slå det nummeret altså.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:24   #51
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sier tjue, tjueen osv. Men ikke enogtjue, toogtjue osv.

Om jeg skal si hvor gammel jeg er så hender det at jeg sier fireogtredve. Men når jeg teller så sier jeg trettien, trettito osv.

Men jeg har egentlig en ganske rar dialekt også. Vi sier mye rart her i bunnen.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:27   #52
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan vel si enogtredve dersom jeg snakker med eldre folk - blir litt påvirket. Men vil aldri få meg til å ramse opp et telefonnummer baklengs.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:27   #53
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Overvekt av tjuetre og trettitre, men hender jeg sier treogtredve , så er ikke så veldig konskvent.

Gammel 26-01-10, 11:41   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg varierer, men bruker stort sett å si tjue-ein tjue-to osv.

Når jeg mottar telefonnr i jobbsammenheng, og kunde leser syv og førr, åttognitti osv, får jeg fnatt, for da skriver jeg alltid 74 og 89 i stedet for 47 og 98.

Prøv å gjøre det på dansk.

Gammel 26-01-10, 11:42   #55
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker begge deler

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 11:46   #56
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To og førteti, som farfar sa.

Jeg bruker begge deler, men teller vel mest på gamlemåten. Og "tretti" bruker jeg lite. Det blir mest "tredve", ja.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:01   #57
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg teller, sier jeg tjueen, tjueto, trettien, trettito og så videre. Hvis jeg bare skal nevne et tall, f.eks. alderen min, er jeg nok mer tilbøyelig til å si at jeg er seksogtredve.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:05   #58
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Jeg blander også, men tror jeg sier mest av denne varianten tjue-en.

Gammel 26-01-10, 18:47   #59
ORG
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Da er du enten eldre enn de fleste her eller har gått på en skole som ikke har hengt helt med Den "nye tellenormen" med tiere først ble innført i 1951

Jeg varierer litt, men prøver å bruke tiere først, særlig når jeg snakker med elever. Det er særlig når jeg snakker om alder at jeg kan bruke den gammeldagse måten.

Det er riktig at "ny tellemåte" I TEORIEN ble innført i 1951, etter kongelig resolusjon. PRAKSIS var noe helt annet! Det var faktisk meningen at denne skulle være ENESTE brukte tellemåte i Norge tre år etter innføring. Som kjent var Ola Nordmann og Kari Nordkvinne av en fullstendig annen oppfatning, og i dag er vel faktisk tellemåtene også offiselt likestilte, selv om "ny tellemåte" er offiselt anbefalt. Selv bruker jeg klart mest gammel tellemåte, men veksler litt.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.