|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Storeøster satt også bakovervendt til hun var 5,5 år. Siste året eller noe sånt så måtte vi stadig snakke om hvorfor det var tryggest å sitte slik og hvorfor ikke alle andre barn satt slik. Store barn skjønner bedre hvis de blir forklart hvorfor. Ikke at det hadde vært noe alternativ å snu om hun ikke hadde godtatt forklaringene altså.
|
|
|
#42 |
|
...
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Og anbefalingene om hva som er tryggest når det gjelder bilsikring har da ikke endret seg særlig de siste ihvertfall 6-7 årene. Eneste som har endret seg drastisk (i Norge) er vel synet på bagsikring av babyer. Og godt er det.
|
|
|
#43 |
|
maler
|
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)
Nei, det er ikke så stor forskjell. Men da de to eldste var i 3-års alderen var anbefalingen bakovervendt til minst 3 års alder fra offisielt hold, strengt tatt anbefalt til 4-års alder. Nå er det minst 4 år, helst så lenge som mulig som sies, og selv om det egentlig er ganske samme budskapet, gjorde den nyanseforskjellen at jeg kunne forsvare å snu eldstemann da han var 3,5 år (og lang og bilsyk), ikke minst fordi jeg syntes setet vi brukte virket litt halvveis. Idag ville jeg valgt annerledes og heller kjøpt et nytt bakovervendt sete i samme situasjon.
|
|
|
#44 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Bakovervendte seter tar en del mer plass. Vi har en Skoda Fabia. Det er en ganske så liten bil. Et bakovervendt sete og da er det baresåvidt levelig sittekomfort på passasjersiden foran. Da knerten måtte ut av sitt babysete forsøkte vi å finne et sete som var lite nok til at det kunne plasseres bak førersetet samtidig med at føreren fikk plass nok. Det fant vi ikke. Da var snuppa 3,5 år og ble flyttet over i beltestol. Hadde hun vært mindre hadde vi sannsynligvis byttet ut bilen.
|
|
|
|
#45 |
|
Øyboer
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Hvilke sete har dere kjøpt da? |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
![]() |
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Storesøster ble snudd forover 2 mnd før hun var 4 år. Hun kunne nok godt sittet 5-6 mnd lenger med tanke på plass og kilo men hun ble snudd fordi lillebror skulle overta setet. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enkelt og greit.
|
|
|
#50 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Min satt bakovervendt lenge. Men så måtte vi ha bilen på verksted og i andre bilen fikk jeg ikke plass til setet bakovervendt. Jeg tenkte at han fikk sitte forovervendt den uken det tok å få fikset andre bilen. Da var det kun snakk om 40-kjøring. Da bilen var klar og jeg plasserte han riktig vei i bilen, kastet han opp etter 3 minutter. Grusomt. Nektet å kjøre bil og det var direkte trafikkfarlig å ha han med. Så han ble nok snudd før han skulle. Men jeg har aldri opplevd etterpå at han har kastet opp. Og vi har vært på uendelig mange bilferier nedover Europa med opp til 15 timer i bilen.
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Min er bare 17 mnd enda da, men han har i alle fall veldig god plass enda, ikke snakk om knærene under haka om en måned nei... Før eller siden blir det vel trangere, men det er ikke noe problem enda i alle fall. Som andre sier, han kjenner rett og slett ikke til andre måter å sitte i bilen på, så da sitter han sånn. Hvor lenge det varer får nå tiden vise.
|
|
|
#52 |
|
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Synger med i koret: Eldstemann er snart 4,5 og sitter fremdeles bakovervendt i Volvo V70. Har nettopp fått nytt, fremovervendt i Audi 100, men den kjører vi så godt som aldri. Han har kun klaget når han har sett andre som satt motsatt vei, og har aldri nevnt vondt i beina. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Vi har vår snart 4-åring bakovervendt i vår lille Fiat Punto. Ungen har god plass, og kan godt sitte bakovervendt ett år til
|
|
|
#54 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Jeg har to barn som blir veldig bilsyke,så her har det ikke vært lett.
|
|
|
#55 |
|
prøver tilpasse seg livet
|
Vi har kjøpt Izi Comfort tror jeg det heter..
|
|
|
|
#56 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Comfort er kun fremovervendt ja.
|
|
|
#57 |
|
|
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Vi fikk det brukt for 200 kr av naboen og det er helt ok å ha stående til senere.
|
|
|
|
#58 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Vi har forresten nøyaktig like gamle "store" barn (den ene din er fem dager yngre enn min, den andre fem dager eldre), og jeg hørte masse om bakovervendte seter, men det var mest på forum. Ute i "verden" så syns folk jeg var veldig rar som skulle ha dem bakover så lenge.
|
|
|
#59 |
|
|
Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)Vi var i samme barselgruppe på Nm vi Poly
|
|
|
|
#60 |
|
Yes, we can!!
|
|
![]() |
|
|