Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvordan i all vide verden (om bakovervending)

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-10, 18:55   #41
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)

Storeøster satt også bakovervendt til hun var 5,5 år. Siste året eller noe sånt så måtte vi stadig snakke om hvorfor det var tryggest å sitte slik og hvorfor ikke alle andre barn satt slik. Store barn skjønner bedre hvis de blir forklart hvorfor. Ikke at det hadde vært noe alternativ å snu om hun ikke hadde godtatt forklaringene altså.

En annen ting er at etter vi snudde så ser hun jo mye dårligere ut. Før så hun ut bakvinduet og sidevinduene. Nå ser hun jo rett i nakkestøtten når hun ser forover.

Gammel 12-01-10, 18:56   #42
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og anbefalingene om hva som er tryggest når det gjelder bilsikring har da ikke endret seg særlig de siste ihvertfall 6-7 årene. Eneste som har endret seg drastisk (i Norge) er vel synet på bagsikring av babyer. Og godt er det.

Gammel 12-01-10, 19:04   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Og anbefalingene om hva som er tryggest når det gjelder bilsikring har da ikke endret seg særlig de siste ihvertfall 6-7 årene. Eneste som har endret seg drastisk (i Norge) er vel synet på bagsikring av babyer. Og godt er det.

Nei, det er ikke så stor forskjell. Men da de to eldste var i 3-års alderen var anbefalingen bakovervendt til minst 3 års alder fra offisielt hold, strengt tatt anbefalt til 4-års alder. Nå er det minst 4 år, helst så lenge som mulig som sies, og selv om det egentlig er ganske samme budskapet, gjorde den nyanseforskjellen at jeg kunne forsvare å snu eldstemann da han var 3,5 år (og lang og bilsyk), ikke minst fordi jeg syntes setet vi brukte virket litt halvveis. Idag ville jeg valgt annerledes og heller kjøpt et nytt bakovervendt sete i samme situasjon.

Gammel 12-01-10, 19:34   #44
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bakovervendte seter tar en del mer plass. Vi har en Skoda Fabia. Det er en ganske så liten bil. Et bakovervendt sete og da er det baresåvidt levelig sittekomfort på passasjersiden foran. Da knerten måtte ut av sitt babysete forsøkte vi å finne et sete som var lite nok til at det kunne plasseres bak førersetet samtidig med at føreren fikk plass nok. Det fant vi ikke. Da var snuppa 3,5 år og ble flyttet over i beltestol. Hadde hun vært mindre hadde vi sannsynligvis byttet ut bilen.

Knerten er av typen som blir bilsyk. Jeg har lest en del om dette, og det står at man oftest blir bilsyk uavhengig av hvilken vei man sitter vendt hvis man først er disponert for slikt. Vi har kjøpt seaband (akupunkturarmbånd)til knerten som han bruker på langtur, og etter det har han ikke kastet opp. Vi var villige til å prøve ganske mye før vi snudde ham.

Jeg kan ikke helt forstå at ungene blir for lange når de er 1,5 år. Knerten er en helt normalt lang 2-åring, og det er overhodet ikke trangt. Bena er bøyd, men ikke veldig bøyd.

Gammel 12-01-10, 19:45   #45
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hvilke sete har dere kjøpt da?

Jeg har en stor 2,5åring som ikke har dårlig plass i hele tatt. Han sitter som en konge i sete sitt. Vi har TWE og ZENTO som begge går til 25kg. Er veldig stor forskjell på hvordan beina blir værende på et babysete og på et småbarnssete fordi et småbarnsete er laget for lenger bein og er brattere i ryggen. Har du sett bakovergaleriet inne på NM? Der er det mange bilder av forskellige seter, i forskjellige biler med barn i alle størrelser. Ikke engang barnehagen får ta han med på tur uten at jeg monterer bakovervedt sete til de. Har VURDERT å kjøpe en god beltestol som kan stå i boden hos mamma tilfelle vi står fast i kø engang og ikke rekker barnehagen men tror jeg utsetter det 1år til og satser på at vi aldri får problemer. Vil ikke gi han alternativet om at man kan sitte fremover engang.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 20:58   #46
Marlen
Superaktiv

Marlen sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Marlen er litt kul
Standard

Storesøster ble snudd forover 2 mnd før hun var 4 år. Hun kunne nok godt sittet 5-6 mnd lenger med tanke på plass og kilo men hun ble snudd fordi lillebror skulle overta setet.
Vi har et Britax kidfix i en volvo v70 2004 mod, setet ståt bak passasjersetet. Det er mer enn god nok plass til den som sitter fremme.

Storesøster hadde en periode hvor hun ble bilsyk om turen tok mer enn 10 min, det gikk over etter et lite år eller sånn. (Hun ble syk om da hun satt forover i besteforeldrenes bil også, så i vårt tilfelle hadde det ikke noe mend at hun satt bakfram) Vi passet på å ikkje kjøre før etter kl.12 på dagen om vi hadde mulighet til det, for da ble hun sjelden kvalm.

Marlen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 22:24   #47
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden satt bakovervendt til drøye fire. Han klaget ikke en eneste gang og ba heller aldri om å bli snudd.

Gammel 17-01-10, 22:24   #48
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

På samme måte som jeg får dem til å bruke bilbelte, pusse tennene, legge seg om kvelden og gå i barnehagen eller skolen om morgenen: Jeg spør dem ikke, og jeg later ikke som de har noe valg. Det er (vanligvis) utelukkende et spørsmål om egen overbevisning. Er jeg 100 % sikker på at slik skal det være, så betviler normalt ikke ungene at det skal være slik heller.

Enkelt og greit.

Gammel 17-01-10, 22:32   #49
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde bakovervendt sete til alle guttene, den eldste er født i 1986. Men ikke så lenge som fire år.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 22:32   #50
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Knerten er av typen som blir bilsyk. Jeg har lest en del om dette, og det står at man oftest blir bilsyk uavhengig av hvilken vei man sitter vendt hvis man først er disponert for slikt. Vi har kjøpt seaband (akupunkturarmbånd)til knerten som han bruker på langtur, og etter det har han ikke kastet opp. Vi var villige til å prøve ganske mye før vi snudde ham.

Min satt bakovervendt lenge. Men så måtte vi ha bilen på verksted og i andre bilen fikk jeg ikke plass til setet bakovervendt. Jeg tenkte at han fikk sitte forovervendt den uken det tok å få fikset andre bilen. Da var det kun snakk om 40-kjøring. Da bilen var klar og jeg plasserte han riktig vei i bilen, kastet han opp etter 3 minutter. Grusomt. Nektet å kjøre bil og det var direkte trafikkfarlig å ha han med. Så han ble nok snudd før han skulle. Men jeg har aldri opplevd etterpå at han har kastet opp. Og vi har vært på uendelig mange bilferier nedover Europa med opp til 15 timer i bilen.

Det var vel så stort fokus på bilsikring da, for jeg følte meg nærmest som en kriminell som hadde snudd setet.

Gammel 17-01-10, 22:40   #51
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min er bare 17 mnd enda da, men han har i alle fall veldig god plass enda, ikke snakk om knærene under haka om en måned nei... Før eller siden blir det vel trangere, men det er ikke noe problem enda i alle fall. Som andre sier, han kjenner rett og slett ikke til andre måter å sitte i bilen på, så da sitter han sånn. Hvor lenge det varer får nå tiden vise.

Men det er jo i alle fall fint å lese, spørre og få svar, sånn i god tid før lillejenta skal ha nytt sete da (Min sønn satt forøvrig i babysetet sitt til han var over året han, og vektmessig kunne han hatt det enda, men det var jo greit å bytte til et som er større)

Gammel 17-01-10, 22:49   #52
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Synger med i koret: Eldstemann er snart 4,5 og sitter fremdeles bakovervendt i Volvo V70. Har nettopp fått nytt, fremovervendt i Audi 100, men den kjører vi så godt som aldri. Han har kun klaget når han har sett andre som satt motsatt vei, og har aldri nevnt vondt i beina.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 23:17   #53
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har vår snart 4-åring bakovervendt i vår lille Fiat Punto. Ungen har god plass, og kan godt sitte bakovervendt ett år til

Gammel 18-01-10, 07:43   #54
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har to barn som blir veldig bilsyke,så her har det ikke vært lett.

Gammel 18-01-10, 12:19   #55
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hvilke sete har dere kjøpt da?

Jeg har en stor 2,5åring som ikke har dårlig plass i hele tatt. Han sitter som en konge i sete sitt. Vi har TWE og ZENTO som begge går til 25kg. Er veldig stor forskjell på hvordan beina blir værende på et babysete og på et småbarnssete fordi et småbarnsete er laget for lenger bein og er brattere i ryggen. Har du sett bakovergaleriet inne på NM? Der er det mange bilder av forskellige seter, i forskjellige biler med barn i alle størrelser. Ikke engang barnehagen får ta han med på tur uten at jeg monterer bakovervedt sete til de. Har VURDERT å kjøpe en god beltestol som kan stå i boden hos mamma tilfelle vi står fast i kø engang og ikke rekker barnehagen men tror jeg utsetter det 1år til og satser på at vi aldri får problemer. Vil ikke gi han alternativet om at man kan sitte fremover engang.

Vi har kjøpt Izi Comfort tror jeg det heter..
Ser forøvrig på nett at dette er ett sete for forovervending av barn, så da må jeg vel kjøpe ett annet da..

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 13:32   #56
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Comfort er kun fremovervendt ja.
Hadde kjøpt et annet merke var jeg det også, et som går til 25 kg.
Britax Two Way Elite og Secura har veldig god plass.

Izi har også vanskeligere montering enn de fleste andre seter, noe som øker faren for feilmontering.

Gammel 18-01-10, 14:41   #57
Moonlight

Moonlight sin avatar

Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi fikk det brukt for 200 kr av naboen og det er helt ok å ha stående til senere.

Kommer nok til å kjøpe ett annet ja.

Gammel 18-01-10, 14:49   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forresten nøyaktig like gamle "store" barn (den ene din er fem dager yngre enn min, den andre fem dager eldre), og jeg hørte masse om bakovervendte seter, men det var mest på forum. Ute i "verden" så syns folk jeg var veldig rar som skulle ha dem bakover så lenge.

Min eldste satt bakover til 2 år 9 mnd. Da brakk han beinet, og det ble fysisk umulig. Da var anbefalingen tre år, og han var forbi den alderen da foten etter hvert kunne bøyes nok til å kunne sitte bakover igjen.

Mellomjenta satt bakover til nærmere 4. Da skulle lillebroren ha setet. og det begynte å bli trangt og litt for kort i ryggen.

Lillebror blir sittende et år til, tenker jeg.

Ingen har protestert nevneverdig. Eller, lillebror protesterer hver dag på å ha på sele. Så stramt. Men det driter jeg i. :Ond:

Gammel 18-01-10, 14:59   #59
Moonlight

Moonlight sin avatar

Standard

Vi var i samme barselgruppe på Nm vi Poly Men jeg kan ikke si jeg husker noe av bakover-vendings snakk på NM fra den tiden, men det kan være min gullfisk hjerne.
Vi har iallefall ikke hatt noen av de to andre bakovervendt annet enn fra spedbarnsstadiet, også ble de snudd når de fikk stort sete..
Sannsynligvis fordi setene vi kjøpte var for fremovervending, og uten å tenke mer over det siden vi har kjøpt seter hos seriøse forhandlere og kjøpt hva de har anbefalt.
Denne gangen fikk vi tilbud om ett kjempe fint sete, som jeg kjøpte fordi vi fikk det for 200 kr og det fremstår helt nytt.. jeg sjekket først NÅ om det var for bakovervending, noe det ikke var

Men, da kjøper man bare nytt

Gammel 18-01-10, 15:02   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde du samme nick?? Jeg vet ikke hvem som er mest gullfisk, jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.