|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Pauset
|
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Nei. Jeg mener at tro er for de som trenger å tro på noe. Relgion kan i mange tilfeller tilby et fellesskap i tillegg til at det gir livet en slags mening. Sikkert bra for mange om man trenger noe av dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Passiv
|
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?AprilRyan sier det veldig bra. |
![]() |
![]() |
#46 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?
Jeg blir litt slik |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Textrovert
|
Enig. Jeg trenger heller ikke å tro. Jeg bare gjør det. Om det har noe å gjøre med at jeg er oppvokst med en kristen bestemor og derfor hadde en sterk barnetro og blitt påvirket av det ELLER fordi det bare er sånn jeg er, det vet jeg ikke. Men jeg ser i alle fall ikke på min tro som noe jeg må klamre meg til for å se en mening med tilværelsen.
![]() |
#48 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Nei, jeg er ikke religiøs. Men jeg tror på en del ting som kan komme i den sjangeren.
![]() |
#49 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Jeg skulle på et vis ønske at jeg trodde det var noe etter døden, og at det var mulig å endre skjebnen ut fra å be e.l., fordi jeg syns det kan være frustrerende å ikke tro det, og fordi jeg tror det kan være behagelig å tro sånne ting. Men jeg syns det bare blir for absurd hele opplegget, så jeg klarer ikke å tro noe særlig sånn.
![]() |
#50 |
By the Sea
|
Det er sikkert mange måter å være religiøs på, men for min del innebærer det på ingen måte at noen tar ansvaret for meg. Mitt livssyn innebærer tvert imot det motsatte - at alt som skjer i mitt liv er det jeg som er ansvarlig for. Det man fokuserer på blir det mer av. Det jeg opplever har jeg selv trukket inn i livet mitt gjennom egen fokus. Jeg eier helt og fullt mitt eget liv og har jeg behov for trøst, så får det komme fra meg sjæl.
Er kjærligheten du føler for barna dine en avhengighet? Regner med at du ikke bare kan slå av den heller?
![]() |
#51 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg også. Jeg har ingen religion fordi jeg synes det er litt fjernt (for meg) å skulle mene at EN religion er den absolutt riktige, blant alle religionene i verden. Så da velger jeg heller å la være. Men jeg er åpen for det meste, siden jeg ikke kan avskrive noe som bullshit. Så arrogant er jeg bare ikke.
![]() |
#52 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Nei, jeg har det helt fint uten at vi er religiøse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Absolut ateist
|
Det er det jo klart den er. Det er jo bare å se på de foreldre som får drittunger som driver med dop og faenskap og får foreldrene til å gå gjennom et helvete. Det er ikke bare å skru av, så man har et avhengighetsforhold.
![]() |
#54 |
By the Sea
|
Foreldrene går igjennom et helvete nettopp fordi de ikke kan skru av kjærligheten til barna.
![]() |
#55 |
ræv med ører
Er du meg?
![]() |
#56 |
Absolut ateist
|
Ja, det er jo det jeg sier. Og den kjærligheten er en avhengighet. Forøvrig er jeg en jævel på å gi faen, så jeg er nok mindre avhengig enn mange. Ikke det at det nødvendigvis er en god ting. Men jeg er skikkelig forundret over at dere alle tolker ordet avhengig så vanvittig negativt. Det er mer enn dop og alkohol man kan være avhengig av.
![]() |
#57 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg er også veldig der. Det var ikke før jeg fikk det på ordentlig avstand at jeg så hvor mye det faktisk begrenset meg og føkket opp en del ting for meg som det har tatt lang tid å få på plass igjen. Og det helt uten at jeg var medlem av noe sektaktig eller veldig fordømmende, det var en helt vanlig menighet.
![]() |
#58 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Mannen min tror på noe, kall det gjerne Gud - han er oppvokst i et kristent hjem, men han praktiserer ikke troen. Han går så og si aldri i kirken og han ber ikke, men han har en indre tro. Jeg misunner ham den av og til, for jeg klarer ikke å tro på noen gud. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror man får en slags indre ro av å tro på noe høyere enn seg selv og det er noe jeg skulle ønske jeg hadde.
![]() |
#59 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Nei, jeg har heller aldri savnet noe å støtte meg til. Jeg har ikke hatt noen barnetro, har aldri hørt Gud og Jesus bli nevnt hjemme og har ingen voksentro.
![]() |
#60 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Nei, det har jeg aldri hatt noe ønske om.
![]() |
|
|