|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Noterer: Jobbe med diktatorevnene.
![]() |
#42 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Absolutt. Og vi har erfart at hun var litt for ung til å steke kjøttdeig. Hun brant seg litt, ja. Jeg føler i grunnen ikke på det altså, en ivrig elev må få prøve, og når jeg står ved siden av er det grenser for hvor galt det kan gå. Det var over på to minutter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Jeg husker at jeg fikk stryke ved kjøkkenbordet da jeg var ganske liten. Lommetørkler og sånt. Følte meg veldig nyttig.
![]() |
#44 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?
ARGH! Det er derfor jeg hater(!) det.
Mine også, og med 2 små og en stor brøler blir kjøkkenlykken fullkommen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Ettåring kan putte. Det stemmer. Det kan vi prøve på, kanskje det er gøy. Han putter jo absolutt alt annet.... smake på deig... tja, i dag smakte han på glasuren, teller det? (Deigen tok mor, gitt...men da sov han...)
![]() |
#46 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Huff, dette er min dårlige samvittighet. Jeg føler at det alltid er for travelt og blir for mye rot når de skal hjelpe til.
![]() |
#47 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#48 |
Epikur
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Dette er jeg veldig god på.
![]() |
#49 |
*_*
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Min toåring får ofte hjelpe til med å putte ting i forbindelse med middagslaging (det har han gjort lenge), også hender det han kutter litt grønnsaker eller rører sammen ting som ikke står på komfyren og damper. Vi har også bakt sammen noen ganger, det er en koselig aktivitet på mine helgemorgener. Han liker å helle de oppmålte ingrediensene ned i bakebollen, røre, elte og strø sukker og kanel over leiven når vi lager kanelboller. I dag lagde vi muffins, og det var veldig stas å servere pappa hjemmelagde muffins på farsdag!
![]() |
![]() |
#50 |
Pauset
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Da de eldste var små var det dårlig med det, dessverre. To smårollinger i matlaginga var det ikke tid til i hverdagen. Mellomste på 15 liker å lage mat. Han kokkelerer litt på kjøkkenet. Han får frie tøyler og jeg setter pris på at han liker å lage litt mat. Han lager ikke middager, men det går mer på vafler, rullekake, brownies, muffins osv. Han laget også en flott bløtkake fra bunnen av nylig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Madam Mim: Du ER flink, og mitt store forbilde på dette. Det jeg har sett at du har, som jeg ikke har, er evne til å beholde konsentrasjonen om det du holder på med, parallelt med mas og spørsmål og hjelping og avverging av småkatastrofer. Jeg er ikke så god på forstyrrelser når jeg er i en "stim" med å lage mat. Jeg har et "opplegg", og blir veldig rykket ut av balanse av mas. Jeg gjør det jo, men det blir et "prosjekt" og ikke del av den daglige tralten, liksom.
![]() |
#52 |
Epikur
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Men altså. Det handler om å planlegge, vite hva man skal ha til middag og hva som trengs, delegere oppgavene og ha tilpasset arbeidsplassen til små hjelpere. Krakker å stå på, håndterlig redskap, passende oppgaver (røre i en gryte, ikke skille egg i første omgang). Ikke ha det for travelt, tillate at de kløner og roter og gjør feil. Fokusere på prosessen like mye som resultatet. "Nå hjelper vi hverandre" er mottoet hos oss, og så bruker vi mye tid på å skryte av oss selv, "vi er superkokker" og har gjerne sånne "nå overrasker vi pappa" og lukker døren til kjøkkenet og lager overraskelser. Vi lager også flere retter innimellom. Ikke noe fancy, men noen gulrøtter kokt i buljong, most med stavmikser med litt gressløk på, før hovedretten (laks med brokkoli og ris eller poteter med hollandaise eller sandefjordssmør) og kanskje vi finner på noe til dessert. Frukt i biter med litt kesam eller yoghurt. Bare fordi det er moro å overraske og være superkokk. Også forklarer jeg alltid. Det har jeg lært selv da jeg jobbet som servitør. Det var så kjekt å jobbe sammen med kokker som forklarte hvorfor noe var fantastisk godt eller hvordan de lagde det ene eller det andre. Jeg snakker oss gjennom hvordan vi steker, koker eller moser, sånn at de skal lære. De skal kjenne igjen konsistens, farger, smak og lukt for å kunne skille godt fra "sånn passe". Jeg viser dem hvordan en "riktig" tallerken skal være, med halvparten grønt, resten fisk/kjøtt og poteter/pasta/ris og jeg snakker oss gjennom porsjonsberegning og hvor kniven skal ligge.
![]() |
#53 |
Epikur
|
Jeg er oppvokst i en tettere flokk enn den jeg har selv og er vant til og takler store mengder mas. Det å ha jobbet på digre helt koko restaurantkjøkken i julebordstria og ha flere titalls ting i hodet samtidig er en god ting i forhold til dette.
![]() |
#54 |
Epikur
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Bare for å ikke bli helt skinnhellig perkfet, må jeg understreke at jeg er helt elendig talentløs på en rekke andre områder. :balansert:Min mann får aldri slippe til i nettbanken og jeg lar ingen andre røre ulltøyet.
![]() |
#56 |
Epikur
|
![]() |
#58 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Og for å svare selv: I teorien er jeg god på dette, men i praksis blir det mye mindre enn jeg ønsker, fordi jeg er ekstremt dårlig på å fikse søl og mas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Epikur
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Jeg vurderer seriøst å ha sånn sug i benkesokkelen, jeg har sett bilder og lest om det noen ganger. Tenkte senest på det her om dagen, da ettåringen smakte intenst på en pose med grovt mel.
![]() |
#60 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?Vi har en stor og en liten kjøkkenbenk. Den lille er til glutenfri mat, der blir alle grønnsaker og all mat alle skal kunne spise, tilberedt. Vi har også to sett fjøler og kniver.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|