Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva skal dere ha til julemiddag i år?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-09, 15:26   #41
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal dere ha til julemiddag i år?

Det beste med å bli voksen og flytte for seg selv, var å slippe ribbe på julaften. Æsj, æsj, æsj. Heldigvis er jeg gift med en mann som er vokst opp med pinnekjøtt på julaften, så det har vi hatt hvert år. Og på nyttårsaften også, såklart. Og gjerne et par ganger i januar også.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:28   #42
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Rart at jeg ikke har sett medisterpølser da. Jeg synes det høres mye bedre ut enn medisterkaker. Men jeg skal kikke i en annen butikk når jula nærmer seg.

Lutefisk synes jeg høres helt forferdelig ut. Men jeg har aldri smakt det.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:29   #43
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er vokst opp med kalkun til julemiddag, min mann med ribbe. Siden jeg ikke er glad i ribbe og min kjære ikke sønsket kalkun til julemiddag så ble det pinnekjøtt som vi begge liker. Diplomatisk, sant ja?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:31   #44
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også vokst opp med ribbe, men jeg synes rett slett det blir for fett og litt for tung middag. Kalkun er lettere fordøyelig synes jeg.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:33   #45
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ribbe

1. juledag spiser vi ofte kveite for å veie litt opp for kraftig kost dagen før

Gammel 18-10-09, 15:51   #46
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vokst opp med pinnekjøtt, mannen med ribbe. Hos mamma å de serveres begge deler om vi er der.
Hos svigers er det ribbe , medisterkake mm.Å så lager de laks til meg.
Om vi feirer her severes det pinnekjøtt, pølser,ribbe med tilbehør.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:54   #47
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vetta farsken.
Enten ribbe eller stek tenker jeg. Kanskje begge deler. Kommer litt an på hvor og med hvem vi skal feire.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 16:06   #48
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

I år som i alle år før. Ribbe med tilbehør og riskrem med kirsebærsaus.
Da er vi kjøttlei for en stund så 2 juledag med deilig kveite er noe vi ser frem til.
Å spise tung mat i hele julen er ikke noe for oss.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 16:10   #49
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Her går det i pinnekjøtt på julaften, ribbe på første juledag og kalkun på nyttårsaften. De andre dagene i mellomjulen tilbringes både her og der, og da serveres det endel utradisjonell mat. Me like!

Sånn er det her også, men omvendt. Vi skal ha svigers, samt svoger med fam. på besøk, så vi tar ribba på julaften. Pinnekjøtt - som er julemiddag for meg - den tar vi 1. juledag
Dessuten er jeg på jobb til 15.30, lucky me, så jeg slipper å lage den også

Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 16:51   #50
Tuttan
Superaktiv

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Me skal ha pinnekjøt og svineribbe, slik me allltid brukar. Vi har også dampa mør, "fløtesaus", rabbestappe, poteter, rødkål, surkål, poteter, tyttebærsylte, mmmm no gledar eg meg til jul

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 17:03   #51
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser ribbe, medisterkaker, medisterpølser (som kalles julepølse der jeg handler iallefall), poteter, hjemmelaget surkål og brun saus. Til dessert spiser vi hjemmelaget karamellpudding.

Vi får besøk av mine utenlandske svigerforeldre og de setter stor pris på å få servert ribbe. Pinnekjøtt spiser vi enten i løpet av romjula eller på nyttåraften - eller begge deler.

Hadde mine barn sagt "æsj", "liker ikke" osv om maten de får servert når de er gjester, hadde de antakeligvis blitt sendt fra bordet. Jeg synes det er utrolig sært at voksne må ha særbehandling fordi de "ikke liker". Det hadde ikke falt meg inn å lage TO julemiddager bare fordi en voksen person er kresen. Men så er jeg vel temmelig rar også da.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 17:03   #52
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vokst opp med kalkun, men min mann og jeg har i årevis testet ut andre ting for å finne vår greie. I fjor ble det juletorsk. Det var innmari godt, men jeg lurer på om det er litt for lite styr, rett og slett. Og for lite lukt. Næsj, jeg vet ikke hva jeg synes. Det viktigste er vel at det er godt, men det ligger nå litt julestemning i kjøttos og steketider og sånt også.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 17:32   #53
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøtt.
Alt annet er utenkelig her i huset.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 17:41   #54
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

I år er jeg ikke sikker.
Vi skal ha jula her hos oss.
Vi pleier å ribbe, medisterpølser, hjemmelagde medisterkaker og hjemmelager surkål. Jeg er ikke glad i noe av det, men mannen er vokst opp med det. Første året vi hadde sammen lagde vi kalkun.
Jeg lurer sterkt på om det blir pinnekjøtt i år altså.
Jeg syns det er 10 ganger bedre enn ribbe, dessuten liker tantebarna mine og foreldrene mine det kjempegodt, ja blir nok pinnekjøtt.

Gammel 18-10-09, 17:54   #55
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Brenda-lutefisk er den aller aller beste julematen synes jeg

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 17:58   #56
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi aner ikke hvor vi skal feire jul ennå, så foreløpig er menyen også usikker. Mannen og jeg har pleid å feire jul hver for oss til nå. Vi bor i bygda vi har vokst opp i, så i fjor var vi hos mannens familie på formiddagen, før jeg dro hjem til mine foreldre. Så kom mannen innom en stund da han skulle hente meg. I år er vi gift og jeg har kul på magen, så vi får se hvordan det blir heretter. Mannens familie spiser ribbe og min familie spiser pinnekjøtt. Jeg er hardcore julenostalgiker og i tillegg spiser jeg ikke noe særlig svinekjøtt (- jeg brekker meg bare av lukta ), så hvis det blir julefeiring hos mannens familie må jeg liksom belage meg på at det ikke blir ordentlig jul - selv om jeg er veldig glad i svigerfamilien min. Vi får vel trekke lodd.

Julematen for min del blir enten pinnekjøtt med tilbehør, eller potet med saus.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 18:09   #57
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har alltid pinnekjøtt, og skal også ha det i år. Jeg er vokst opp med ribbe og pinnekjøtt annenhvert år. I voksen alder hadde vi lenge ribbe, men nå er det pinnekjøtt som gjelder. Elsker det!

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 18:15   #58
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Kalkun - som de siste 20 årene!

Gammel 18-10-09, 18:18   #59
Lizzie

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Menyen i julen er foreløpig litt usikker. Det eneste som er sikkert er at det ikke blir ribbe eller svinestek fordi mannen nylig har funnet ut at han ikke bør spise svinekjøtt. Kommer svogeren min på besøk, noe som ikke er avklart, kan vi ikke ha pinnekjøtt heller, for han klarer hverken lukten eller smaken av lammekjøtt.
Alternativene blir da kalkun, som vi egentlig pleier å ha nyttårsaften, eller oksestek. Begge deler er helt greit, og er ofte spiste julemiddager hos min engelske svigermor.
Men jeg ser at en jul uten svinekjøtt blir litt anderledes!

Gammel 18-10-09, 18:23   #60
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I år blir det pinnekjøtt med kålrabistappe på julaften, ribbe 1. juledag, kveite 2. juledag og kalkun på nyttårsaften.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.