Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjenner du noen som overbeskytter barna sine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-09, 13:40   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du noen som overbeskytter barna sine?

De som er mer opptatt av sikkerhet enn meg (enn meg!?!) er hysteriske, de som er slappere enn meg er latsabber.

Næsj, så mange overbeskyttere kjenner jeg ikke, men noen hønemødre kjenner jeg, riktignok. Jeg diller selvsagt klitt, men ikke all verden. Det er noe med å møte ungene på deres følelser og behov, særlig når de er bittesmå. de skal ALDRI føle seg sviktet, glemt, forlatt eller ubetydelige. En baby skal stole på å bli tatt opp, trøstet, få mat eller kos.

Vi diller kanskje litt om natten, men da er vi så trøtte at vi ikke er i stand til å kjøre noen god konsekvent linje. Ellers er vi ganske flinke, eldste har en del oppgaver og utfordringer i heimen, og vi spør ikke hva de har lyst til dersom det ikke finnes alternativer. Det er seriøst det DUMMESTE jeg vet: "vil du ha mat?", "vil du legge deg?" "Skal vi går ut?". Hvis det ikke er noe valg, så skal man ikke presentere det som om det var det. For hvis ungen svarer "feil", så må man overkjøre dem og hva er da poenget med å gi valgmuligheter?

Gammel 14-10-09, 23:10   #2
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Næsj, så mange overbeskyttere kjenner jeg ikke, men noen hønemødre kjenner jeg, riktignok.

Hm? Noen spesielle du tenker på, kanskje?

Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 23:32   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Hm? Noen spesielle du tenker på, kanskje?

Neeeeida.

Gammel 13-10-09, 14:31   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min får drops, og kjærlighet på pinne/slikkepinne. Og hopper og turner i sofaen mens han inntar det hele.
Jeg er uansett god på å fiske ut ting som sitter fast i halsen, så det går så fint så.
Men blåserør, det kommer han A L D R I til å få av meg. :kjenner på arret i ganen:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg kjenner noen overbeskyttere ... Jeg kjenner en haug som til tider har høyt servicenivå, på seg selv kjenner man andre etc.

Gammel 13-10-09, 14:33   #5
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Å gjett om jeg gjør. Det som er så synd er at de barna som blir overbeskyttet ofte er de som virkelig trenger å få prøve seg. Kjenner foreldre til blindebarn som ikke lar de prøve på en ting. Det de trenger mest av alt er erfaring. Ikke at en skal kaste de verken på dypt vann eller ut på E18, men la de prøve hverdagens utfordringer. Ikke frata dem muligheten til å lære og skaffe seg erfaringer på godt og vondt

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 14:39   #6
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Nå kom jeg plutselig på mine naboer fra barndommsårene.
Barna der, som var på alder med meg og min bror fikk ikke leke i hagen uten å være festet i løpestreng. Eller så var de "innesperret" på terrassen, mens jeg om min bror sprang rundt i nabolaget, en vei (ikke spesielt mye trafikk) og en liten elv (maks dybde 40 cm). Stakkars små, husker ikke når de fikk gå fritt, men antar at de var 8 og 10 eller deromkring.

Forøvrig gir jeg både nøtter og popcorn til mine små også og drops har de spist lenge. Minsten kom særdeles fornøyd inn på kjøkkenet her om dagen med rødt sikkel nedover haken, han hadde funnet et bringebærdrops på badet.

Gammel 13-10-09, 15:20   #7
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Nå kom jeg plutselig på mine naboer fra barndommsårene.
Barna der, som var på alder med meg og min bror fikk ikke leke i hagen uten å være festet i løpestreng. Eller så var de "innesperret" på terrassen, mens jeg om min bror sprang rundt i nabolaget, en vei (ikke spesielt mye trafikk) og en liten elv (maks dybde 40 cm). Stakkars små, husker ikke når de fikk gå fritt, men antar at de var 8 og 10 eller deromkring.

Løpestreng faktisk.

Gammel 13-10-09, 14:58   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, jeg kjenner en del som curler heftig på foreldrefronten. Og jeg møter blant annet en av dem i speilet hver morgen. (Og jeg må skjerpe meg sånn at jeg ikke får uselvstendige barn, kjenner jeg.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 15:50   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, jeg vet ikke om jeg kjenner noen som overbeskytter? Jeg kjenner derimot mange som diller og blander seg for mye.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 16:09   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner noen som overbeskytter. En av kompisene til snuppa har foreldre som er selve definisjonen på curlingforeldre. Jeg blir helt matt når jeg ser dem i aksjon.

Han får ikke gjøre noe som helst som kan være det minste farlig (å hoppe av huska i fart er IKKE farlig for en 4-åring i mine øyne). Guttungen får i tillegg diktere alt som skal skje. Når enten jevnaldrene eller andre foreldre nekter å føye seg etter instruksene, blir han veldig hissig, og da går de heller inn enn å forklare at noen ganger så må man faktisk tilpasse leken slik at andre også vil være med.

Gammel 13-10-09, 16:12   #11
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg kjenner nokon ja.

Gammel 13-10-09, 17:36   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ne-ei, egentlig ikke. De fleste foreldrene jeg kjenner er via jobb (barnehage), og det eneste jeg synes vi ser tendenser til der er folk som har barnehageangst de første månedene. De har sikkert forlest seg på nettfora. Når de etter hvert begynner å tro på at ungen har det fint om dagene, droppes gradvis den litt maniske "Lille-Per skal iføres akkurat disse plaggene og spise akkurat denne maten og sove akkurat da og skiftes bleie på akkurat da" og påfølgende kontrollspørsmål ved henting. Ellers fremstår de fleste som temmelig avslappa.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 17:42   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes jeg kjenner mange som er utrolig slepphendte når det gjelder hva de gir ungene å spise - spesielt på større unger.

Men jeg kommer ikke på noen i forbifarten som jeg synes er overbeskyttende. Bortsett fra meg selv altså.

Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 20:56   #14
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av mine to får kjærlighet-på-pinne av meg. Etter en episode hvor en venninnes datter nær ble kvalt fordi hun fikk den ned i halsen (faren fikk såvidt tak i pinnen og dro den opp), har jeg helt angst for at noe sånt skal skje med mine også :hysterisk:

Ellers kjenner jeg ikke noen som er fullstendig irrasjonelle i sin oppdragelse, men jeg tenker jo mitt når jeg ser store barn med flyte-element-baderdrakt inne i et badeland, eller når jeg observerer at servicnivået fra foreldre synes å ta helt av.

Gammel 13-10-09, 22:03   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim: 6 km da? Poenget var ikke at man ikke gadd å gå, altså. Det er ikke mange år siden vi fikk bil. :erfaren gå-mamma: Poenget var at det noen ser på som kjempeviktig, lar andre passere en sjelden gang. Det være seg slurvete bilsikring, hoppe i sofaen med kjærlighet (der får jeg litt hetta), eller ake på akebrett uten hjelm.

Jeg skjønte forresten ikke argumenene mot drops? Var det forbudt fordi det var usunt, eller fordi de kan settes fast i halsen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 22:05   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Skilpadda, du kjenner jo meg?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 22:18   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men Skilpadda, du kjenner jo meg?

Men det var før jeg visste at du var sånn.

Gammel 13-10-09, 22:20   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun kjenner meg ikke lenger. Jeg visste jeg ikke skulle fortalt det med hjelmen.

Gammel 14-10-09, 23:38   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Mener du at Pida ikke slipper sønnen ut alene ennå, altså?

Gammel 14-10-09, 23:41   #20
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Neeeeida.

Pft! Jeg lar da Pida-mannen "passe" han, nå og da.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.