Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-09, 09:32   #41
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Problemet med å sette regler om at "vafler er ikke lov" er jo at det finnes vafler som faktisk er sunne. Jeg lager gjerne vafler eller lapper av havregrøtrester (lillesøster spiser havregrøt til kvelds hver kveld, så vi har ofte rester), hvor jeg blander i litt fibramel, et par egg, bittelitt melk og bakepulver. Det blir kjempegodt, er sunt men jeg innser jo det at det ikke ser sunt ut. Men hadde en lærer eller barnehageansatt reagert så hadde jeg enkelt informert om hva det var og sagt at jeg ikke kom til å innrette meg etter ønske om null vafler.

Enig. Forøvrig hørte jeg fra en nabo med litt eldre barn enn mine at skolen hadde prøvd seg med kostholdsinformasjon, hvor de stemplet nugatti som usunt, mens brunost, det var sunt og godt, det! Det var noe av dette som førte til et "mødre-opprør" før min tid. (Fillern og at jeg ikke var med da! )

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 09:33   #42
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.843
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Vi har ikke fått noen restriksjoner som sådan fra skolen til Storebror, annet enn at de helst ser at vi ikke har sjokoladepålegg på skiva. Det eter vi nå ikke lell.

Tror nesten jeg må høre litt med læreren til Erik, for jeg har nemlig vært inne på tanken om å lage sunne vafler, grove hamburgerbrød med burger inni etc, for å få i ham mat. Gutten er småspist, bruker hundre år på ei skive, og er generelt ikke glad i mat, noe de også har oppdaget både på Sfo og i skolen. Hvis jeg kunne variert litt med sunne vafler og en grov hamburger i ny og ne, hadde det kanskje vært litt mer ok for ham å spise.

Men om han så skal oppleve å få pes fra lærer/Sfo for maten sin, er jeg redd det vil slå helt feil ut, da jeg er litt opptatt av at han ikke skal stresses mer enn nødvendig rundt maten.

At man skal slutte å lage fine og gode matpakker til barna for at de andre blir misunnelige, det er sannelig det dummeste jeg har hørt, Urt. For en aldeles teit barnehage.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 09:33   #43
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg skulle ønske de fulgte litt mere med. Mazungen kommer stadig hjem uten å ha spist og det er bekymringsfullt.

Vi har frivillige regler mtp en hyperallergisk gutt i klassen.

Går 04-ungen på skolen? Er ikke hun et år for ung?

Men ellers må jeg si at hos oss har de faktisk fulgt med på akkurat det. Riktignok måtte vi si i fra (en 2-300 ganger... neida, ikke så ille), men lærerne sier at de følger med på de minste ungene (1. - 2. trinn) at de spiser i hvertfall noe. Så det syns jeg du bør ta opp med skolen!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 09:37   #44
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå husker jeg. Enern fikk med én rute mørk sjokolade på en tur. Da hun skulle spise den, pekte læreren på den og sa at det var forbudt å ha med sjokolade på skolen. Enern hadde blitt veldig lei seg og ikke turt å spise den. Ved siden av henne satt de andre og drakk kakao.

Hehe, gikk det ikke en morsomt tråd om dette da?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 09:41   #45
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

kaija: ofte når jeg leser innleggene dine får jeg en følelse av at jeg kjenner deg, men du bor på feil sted.

Kanskje det finnes en Kaijaklone ett eller annet sted. Ellers har jeg bodd både her og der, så det kan jo hende du kjenner meg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 09:41   #46
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.994
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

I barnehagen; generell oppfordring om sunne matpakker. Etter 5 år har vi ikke hatt noen direkte dialog om dette - kun diskutert litt i perioder der en av ungene har vært ekstremt småspiste.

På skolen; vet ikke. Vi har bare fire ukers erfaring, og har første foreldremøte neste uke. Andungen har sålangt spist matpakkene sine på skolen; han virker med sulten og har bedre apetitt.

Generelt synes jeg det er bra om lærere på de første trinnene følger litt med på hva de små får i seg, ettersom jeg ikke helt "stoler" på Andungen. Dersom det hadde vært noe konkret, så forventer jeg at læreren tar det opp direkte med oss, og ikke via ham. Og; "regler" om matpakkeinnhold må tas opp i dertil egnede fora, ikke via en 6-7 åring.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 09:58   #47
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.342
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hehe, gikk det ikke en morsomt tråd om dette da?

Mest sannsynlig.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:00   #48
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.939
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Går 04-ungen på skolen? Er ikke hun et år for ung?

Men ellers må jeg si at hos oss har de faktisk fulgt med på akkurat det. Riktignok måtte vi si i fra (en 2-300 ganger... neida, ikke så ille), men lærerne sier at de følger med på de minste ungene (1. - 2. trinn) at de spiser i hvertfall noe. Så det syns jeg du bør ta opp med skolen!

03 står det i signaturen hennes.

I vår barnehage er det heldigvis ingen som så langt har lagt seg opp i hva vi sender med jenta vår. Vi sender gjerne med fiskekaker/pudding, proteinshake, omelett osv, siden hun er småspist. Men nå har hun funnet en favoritti Polarbrød. Vet ikke hvor sunt det er, men satser på at det er hakket bedre enn loff iallefall.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:03   #49
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Når det gjelder bytting av mat så er jeg sterkt og innbitt motstander av dette.
Hvorfor? Jo. Jeg kjøper jordbær til førti kroner for 400 gram for at ungen skal få i seg c-vitamin og antioksidanter fra disse. Ikke for at nabobarnet skal få i seg dette mens min spiser sjokoladekjeks. Min minste er nemlig en liten sjokoholiker etter sin mor og han bytter mer enn gjerne bort den sunne maten sin mot noe snadder.

  Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:04   #50
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

03 står det i signaturen hennes. ...

Og det stemmer, men jeg må innrømme at det av en eller annen uforståelig grunn stod 04. Fikk endret det og så crashet PCen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:38   #51
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Og det stemmer, men jeg må innrømme at det av en eller annen uforståelig grunn stod 04. Fikk endret det og så crashet PCen.

Ja, det sto 04 da jeg svarte, derfor jeg lurte. Kunne jo hende at du mente barnehage. Men da er det 03, og da skjønner jeg hvorfor hun går på skole. :-)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:40   #52
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Kanskje det finnes en Kaijaklone ett eller annet sted. Ellers har jeg bodd både her og der, så det kan jo hende du kjenner meg.

Jeg tror faktisk ikke at jeg kjenner deg, men du minner meg veldig om noen jeg kjenner. Skrivestil og holdninger og alt. Og det er ikke negativt det, altså.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:47   #53
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror faktisk ikke at jeg kjenner deg, men du minner meg veldig om noen jeg kjenner. Skrivestil og holdninger og alt. Og det er ikke negativt det, altså.

Det var da godt at det ikke var så galt. Jeg mestrer ikke begrensningens kunst når det gjelder å formulere meg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:51   #54
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.249
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

De oppfordrer til "sunne" matpakker uten for mye sukker. De har ikke spesifisert nærmere, men har via ukeplan bedt om at det ikke sendes med rester av søndagens kake i matpakken. Og så oppfordrer de til å sende med frukt og grønt. Jeg ser det står på planen for foreldremøtet i andre klasse at det skal diskuteres turmat/turgodt i foreldregrupper, så der blir det nok et tema.

Jeg hadde ikke godtatt å få beskjeder via barnet om hva de skal ha med seg på skolen. Selv om min eldste greier å formidle slike beskjeder, synes jeg det er noe læreren skal ta opp med foreldrene og ikke med barnet. Læreren har ingen garanti for at beskjeden når frem til de voksne, og det kan være veldig ubehagelig for barnet å få kritikk for matpakker gang på gang som han eller hun ikke har noe ansvar for å lage. Jeg hadde sendt mail til læreren og spurt hva som var sagt, og om det var vanlig å gi beskjeder via barnet. Vi har forøvrig opplevd at barnet har kommet hjem og sagt at "XX sa at.....", men hvor beskjeden enten var fri fantasi eller misforstått. Spesielt i første klasse. Så det er veldig mange gode grunner til å kommunisere direkte med foreldrene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:52   #55
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.733
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Det varierer fra lærer til lærer, jeg hørte om en lærer som sjekket alle matbokser hver dag og ga beskjed på foreldremøte hva som var lov og ikke.

Storepoden har så vidt jeg vet ikke hatt særlig kontroll, men de har oppfordret til ikke å ha nugatti og lignende. Jeg sender gladelig hamburger, karbonader, grove vafler, pannekaker, pizzarester og lignende og de skulle fått så hatten passet om de hadde sagt noe.

Minipodens barnehage oppfordrer til sunn matpakke, men de er ikke oversuperstrenge. Vi har ikke sukkerfri barnehage, det ble nedstemt av foreldrene til noen foreldres fortvilelse.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:54   #56
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Her ble det oppfordret både fra helsesøster på foreldremøtet før sommeren, og fra kontaktlærer på foreldremøtet nå i høst, om å ha sunn mat i matpakken, men ingen forbud. Sjokolade er ikke lov, med mindre det er turdag og det er spsifisert at tursjokolade er lov. Som lærer skjønner jeg den, selv om sjokolade ikke nødvendigvis er det samme som sjokolade. For en 1. klassing som ser kompisen ha med sjokolade, er det revnende likegyldig hvor høy kakaoprosenten er. MEN, sånt skal tas med foreldrene, ikke med ungene.

Når det gjelder mine egne, er det hovedsaklig kjedelige brødskiver eller knekkebrød i matpakka, men innimellom får de med middagsrester (som i dag, da de har med fullkornspasta, kylling, cherrytomater og salat), grove skinkesnurrer, grovt brød med karbonade eller fiskekake, en neve nøtter etc. Sender med frukt og grønnsaker også, men det varierer om det blir spist.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 10:55   #57
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.949
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Når mini gikk på småbarnsavdeling fikk vi pes fra ped.leder for at han hadde med mye forskjellig i matboksen, hadde han med 4 forskjellige ting på samme dag, fiskekake, brødskive, agurk å en eller annen frukt så var det alt for mye å velge i for han mente hun å noen av de andre kunne bli misunnelige også.
På storebarnsavdeling har vi kun fått skryt fordi han har mye forskjellige matpakker.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 11:33   #58
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå husker jeg. Enern fikk med én rute mørk sjokolade på en tur. Da hun skulle spise den, pekte læreren på den og sa at det var forbudt å ha med sjokolade på skolen. Enern hadde blitt veldig lei seg og ikke turt å spise den. Ved siden av henne satt de andre og drakk kakao.

Ja, da mangler det litt sunn logikk hos de ansatte.

Vi sendte også med eldstejenta vår på 3 år en sjokoladestrimle i barnehagen én gang da vi var så uheldig å være tom for kakao på turdagen. Tatt seg ut at de andre skulle sitte å kose seg med varm flytende sjokolade, og så skulle jenta mi blitt nektet sjokoladebiten hun hadde med seg som erstatning!

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 17:07   #59
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.388
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå husker jeg. Enern fikk med én rute mørk sjokolade på en tur. Da hun skulle spise den, pekte læreren på den og sa at det var forbudt å ha med sjokolade på skolen. Enern hadde blitt veldig lei seg og ikke turt å spise den. Ved siden av henne satt de andre og drakk kakao.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Problemet med å sette regler om at "vafler er ikke lov" er jo at det finnes vafler som faktisk er sunne. Jeg lager gjerne vafler eller lapper av havregrøtrester (lillesøster spiser havregrøt til kvelds hver kveld, så vi har ofte rester), hvor jeg blander i litt fibramel, et par egg, bittelitt melk og bakepulver. Det blir kjempegodt, er sunt men jeg innser jo det at det ikke ser sunt ut. Men hadde en lærer eller barnehageansatt reagert så hadde jeg enkelt informert om hva det var og sagt at jeg ikke kom til å innrette meg etter ønske om null vafler.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg lager vafler som dette, og ringte læreren etter at hun hadde kritisert matpakken til enern. Læreren var rett og slett ikke enig i at jeg hadde rett, så hun bjeffet til meg at det ikke var lov. Vafler er vafler, fikk jeg høre!

Kan det tenkes at skolene setter opp disse reglene for å gjøre det enklest mulig for seg selv. (Siden lærerne, tro det eller ei, har andre ting å ta seg til enn å sjekke kakaoprosenten og byggmelinnholdet i diverse sjokolader og vafler.) De fleste skoler har regler om at søtsaker og kaker ikke er lov å ta med på skolen. Selv om mørk sjokolade og grove vafler er like sunt som kakao og hølvfint brød med prim, blir det så fordømt vanskelig å håndheve disse reglene i praksis. Får Lise ha med seg mørk sjokolade, vil gjerne Ole ha med seg seg sukkerfri sjokolade og så kommer Kari med kvikk-lunsj. Og hvor går grensen for hva som er sunne vafler og boller og hva som ikke er det? Hvor mye byggmel, eller rug bør de inneholde. Jeg synes man skal respektere at skolen må ha noen regler og at de gjerne blir firkantede for å slippe alle..."Ja, men.."-diskusjonene.

Jeg er selvfølgelig enig i at skolens "matregler" bør komme i skriftlig form, og at det er idiotisk å irettesette en 6-åring, eller 10-åring på skolen.
Jeg synes også den siste læreren Safran nevner her burde tatt seg tid til å forklare problemstillingen til henne. "Vafler er vafler" var ikke det beste argumentet jeg har hørt.

Når det er sagt; Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor noen foreldre gidder å henge seg så voldsomt opp i disse matgreiene, jeg? Vil man at barnet skal spise grove vafler, kan han ikke bare gjøre det hjemme da? I forhold til skolen er jeg veldig bevisst på å "pick my battles." Det er liksom så mye der som er viktigere enn vafler....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 17:22   #60
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.576
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Nå gjelder det ikke så mye oss, for jeg har ikke småspiste barn, heldigvis. Men hadde jeg hatt det, og grove vafler, pizzasnurrer o.l. var det som fikk ungen til å spise så hadde jeg nok valgt å ta akkurat den kampen med skolen, for heller en kamp med skolen enn at ungen gikk sulten gjennom skoledagen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no