Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du noen gang søkt om kontantstøtte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot?
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. 39 17,73%
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. 69 31,36%
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. 93 42,27%
Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . 2 0,91%
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. 2 0,91%
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. 10 4,55%
Annet. 8 3,64%
Dustepåll! 1 0,45%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-09, 18:37   #41
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?

Kontantstøtten blir jo ikke alltid brukt slik den var ment, så jeg er imot.
Klarte å krysse feil i avstemningen. Jeg skulle egentlig krysse av for at jeg har mottatt, men er imot.
Jeg har ikke betalt for barnepass den gangen jeg fikk kontantstøtte.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 18:41   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke søkt, har ikke hatt rett, og er i mot.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 18:43   #43
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg stemte ikke for jeg synes ikke noen alternativene dekket opp, og annet blir for svevende.
Men jeg er for i de tilfeller der støtten IKKE blir brukt til dagmamma, men at man er hjemme selv.

Jeg mener helt motsatt. Den eneste fornuftige grunnen til å ha kontantstøtte, etter min mening, er at man ikke benytter subsidiert barnehageplass. Om man velger å bruke disse pengene på u-hjelp, biler, mat eller dagmamma er meg revnende likegyldig; hvis man arbeider i lønnet arbeid bidrar man jo også til verdiskapningen og har definitivt minst like mye rett til subsidiering som en som velger å være hjemme.

Nå er jeg mot kontantstøtten fordi jeg mener det er feil bruk av samfunnets ressurser i seg selv, men jeg tok i mot pengene i to måneder for begge barn før jeg fikk barnehageplass.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 18:57   #44
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemannen min var 2 1/2 år før han fikk plass i barnehage. Jeg tok glatt i mot kontantstøtta og betalte dagmammaen med det. Er så kynisk at jeg ikke har et fnugg av dårlig samvittighet heller.

Men jeg gråt av glede den dagen han kom inn i barnehage, og jeg kunne si opp både dagmamma og kontantstøtte. Dagmammaen var kjempefin, men barnehage er bedre.

Jeg er i mot kontantstøtta, da jeg mener den blant annet kan være til hinder for integrering av barn med fremmedspråklige foreldre. Jeg mener også kan være til hinder for integrering av fremmedspråklige kvinner, da mange av dem da ikke kommer seg ut i jobb og lærer norsk språk og samfunn å kjenne.

Gammel 16-09-09, 19:01   #45
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Fått i et halvt år, og er for.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 19:11   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er i mot kontantstøtta, da jeg mener den blant annet kan være til hinder for integrering av barn med fremmedspråklige foreldre.

Men hvor mye integrering hemmer den egentlig når den kun går opp til 3 år? Jeg synes godt de kan senke den til 2 år og kanskje øke beløpet litt da.

Gammel 16-09-09, 19:28   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men hvor mye integrering hemmer den egentlig når den kun går opp til 3 år? Jeg synes godt de kan senke den til 2 år og kanskje øke beløpet litt da.

Det er et hav av forskjell på å få et barn på et år i barnehage, og en treåring som ikke kan et eneste ord norsk i barnehage. Har hatt min andel av begge, og foretrekker klart etåringene. Det er ikke godt for sjela å sitte med et barn på tre år som er livredd og ikke skjønner et pøkk av hva du sier til det.

Så skulle kontantstøtten - gud forby - fremdeles være til, syns jeg det er bedre som du foreslår, senke den til to år, og evt. øke beløpet litt.

Gammel 16-09-09, 19:31   #48
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Vi mottok kontantstøtte i perioden minsten var 1-3 år.
Da gikk han i barnepark 4 timer om dagen fra han var halvannet år og jeg jobbet deltid for å være hjemme med han resten av tiden. (I utgangspunktet var planen at han skulle være hjemme med meg hele tiden, men han fikk ikke nok stimuli av å være hjemme all den tid alle andre barn var i barnehage/barnepark.)

Han begynte i barnehage når han var 3.

Jeg er imot kontantstøtte, men mener det må være full barnehagedekning før den fjernes.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 19:58   #49
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har søkt, fått og misbrukt kontantstøtten i to omganger og i tilsammen 2,5 år. Begge gangene jeg har mottatt støtten har jeg jobbet natt og brukt kontantstøtten til å finansiere (både svart og hvit) dagmamma.

Jeg er i mot kontantstøtten.

Sist redigert av 007 : 16-09-09 kl 20:04.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 20:00   #50
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har søkt 2 ganger. Første gang hadde vi kontantstøtte i 1,5 år og brukte pengene til hvit dagmamma. Andre gang hadde vi kontantstøtte i 2 måneder mens vi ventet på barnehageplass.

Jeg er i mot kontantstøtten ved full barnehagedekning. Innen den tid synes jeg kontantstøtten er rettferdig.

Gammel 16-09-09, 20:17   #51
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg søkte da Hvit var 2 år og gikk hos dagmamma fordi vi ikke fikk barnehageplass. Fikk innvilget.
Var verken for eller mot, egentlig, men pengene kom jo godt med...

Gammel 16-09-09, 20:18   #52
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har søkt 2 ganger. Første gang hadde vi kontantstøtte i 1,5 år og brukte pengene til hvit dagmamma. Andre gang hadde vi kontantstøtte i 2 måneder mens vi ventet på barnehageplass.

Jeg er i mot kontantstøtten ved full barnehagedekning. Innen den tid synes jeg kontantstøtten er rettferdig.

Kan signere Veronal på det meste her. Vi har søkt en gang og da brukte vi hvit dagmamma i 7 mnd mens vi ventet på bhg plass.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 20:20   #53
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har motatt konstantstøtte for en liten periode da jeg jobbet deltid og mini var 50% i bhg.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 20:29   #54
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde det til eldste var 2,5 år og fikk barnehageplass. Vi finansierte svart dagmamma med kontantstøtten. På den tiden kostet en barnehageplass her ca 4-4500 kr pr mnd, samme med dagmamma, så det var god økonomi for oss, men jeg var glad da han fikk plass tross en superflott dagmamma som hadde han alene.
Jeg er i mot ordningen, noe fordi intensjonen ikke virker, at det hemmer integrering og fordi jeg synes de heller kunne brukt det på enda billigere barnehage.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 20:33   #55
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg fikk kontantstøtte i 13mnd med storesøster. Er for.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 21:05   #56
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg hadde KS til begge i 2 år. Helt fantastisk ordning, og er veldig for KS. Jeg gikk i åpen bhg 2 dager i uken så følte ungene fikk sosialisering selv om jeg var hjemme med dem. Var hjemme i ca. 6,5 år og angrer ikke ett sekund på det. Nå jobber jeg og trives med det også, men innrømmer det fort kan bli travle dager her.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 21:10   #57
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi søkte og fikk innvilget for Lillemor fra hun var ett til tre år. Vi greide oss uten barnehageplass fordi jeg jobbet turnus, og søkte på kontantstøtten siden vi fylte vilkårene for stønaden.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 21:10   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi søkte om kontantstøtte et par mndr mens jeg var hjemme litt ekstra etter permisjonen. Men fordi ungen var i bhg 50 % ble det jo egentlig ikke noe penger ut av det. Jeg har ikke veldig sterke meninger hverken for eller i mot.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 21:55   #59
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Uten kontantstøtte hadde det slett ikke gått rundt for oss en periode. Jeg er for, og er veldig overrasket over alle dobbeltmoralister her som er imot, men mottok den allikvel.

Jeg mottok støtten fra eldste var 1 til han var 3 år. Han fikk ikke barnehageplass før han var 4,5 år! Det utgjorde ikke mye, men gjorde at jeg kunne jobbe kun vakter og være hjemme med ham. Jeg var forøvrig hvit dagmamma en periode også, og foreldrene til de to barna mottok også kontantstøtte. Mellomste fikk barnehageplass når hun var 2,5 år og fram til da mottok jeg også kontantstøtten. Da jobbet jeg halv nattevaktsstilling og var i tillegg hvit dagmamma. Lillesøster fikk barnehageplass når hun var 1,5 år, og kontantstøtten gjorde at jeg klarte meg i ulønnet permisjon i 6 mnd.

Jeg er vel da en av dem som faktisk har brukt pengene til å være mer sammen med barna, og ikke betalt dagmamma med pengene, men jeg har jo vært dagmamma for andre som har vært mottakere. Det ville jeg ikke vært uten kontantstøtten. Jeg ville nemlig ikke tatt mindre enn kr 5000,-/mnd for å passe noens barn t/uke hvitt.

Et kjapt regnestykke sier meg at jeg har mottatt kontantstøtte i totalt 45 mnd, så da har min tid med barna kostet fellesskapet kr 148635. All den tid mine barn ikke fikk barnehageplass som er subsidiert med et betydelig høyere beløp så har jeg ingen dårlig samvittighet for å ha mottatt den. Og jeg er også meget fornøyd med å ha fått ta del i så mye av mine barns tidlige år. Jeg har forøvrig hatt barnehagesøknad inne i god tid før fristen før alle var ett år, siste søknad ble sendt når barnet var 14 dager gammel og jeg måtte ringe folkeregisteret for å få hele personnummeret hennes i tide.

Gammel 16-09-09, 22:12   #60
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Har ikke søkt, har ikke hatt rett, og er i mot.

Er det forresten noen som har noen linker til forskning gjort på området?

Er det slik at man vet at bruken av sorte dagmammaer har økt etter at man innførte kontantstøtte? Og hvordan er tallene på mengden som faktisk er hjemmeværende foreldre versus de som benytter kontantstøtte til annen barnepass?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.