Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-09, 14:42   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?

Ah - godt.

Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 14:58   #42
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nei jeg synes de stinket omtrent som bøkene til Tolkien og Harry Potter.

Man kan godt mislike genren, men jeg forundres over at du ikke ser kvalitetsforskjellen mellom JK Rowlingog CS Lewis som forfattere.

Gammel 08-09-09, 15:03   #43
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Man kan godt mislike genren, men jeg forundres over at du ikke ser kvalitetsforskjellen mellom JK Rowlingog CS Lewis som forfattere.

Jeg har virkelig forsøkt og hvis jeg skal si hva jeg mislikte minst så må det være Tolkien. Lewis på en nummer to. Rowling synes jeg var et virkelig ork å lese.

Forskjeller var det, men når bøkene fenger så lite som de gjorde for min del forsvinner blir ikke nyansene så viktige.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 15:07   #44
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du lest Silmarillion av Tolkien, Fnatten? Den er litt festlig, med det gamle testamentet friskt i minne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 15:12   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Har du lest Silmarillion av Tolkien, Fnatten? Den er litt festlig, med det gamle testamentet friskt i minne.

Jeg har ikke lest gjennom nei.
Jeg har den stående på kontoret og har bladd i den pga. at jeg har trengt den til jobbmessige ting (illustrativt om skapelsesmyter og andre myter).

Jeg har brukt Tolkien en del til illustrasjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 15:54   #46
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da har jeg vært på biblioteket og lånt Sære Søstre. Men ble det riktig da? Det står at det er sjette bok i noe som heter Skiveserien - skal jeg da ikke starte på enern eller kan jeg starte rett på denne?

Se plansjen som Veronal posta på første side. Dette går helt fint.

Gammel 08-09-09, 15:57   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Alle Pratchettbøkene på mitt bibliotek sto forresten i barne- og ungdomsavdelingen stemmer det?

Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:00   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle Pratchettbøkene på mitt bibliotek sto forresten i barne- og ungdomsavdelingen stemmer det?

Yup. Det gjør de i bokhandelen "min" også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:06   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stemmer sikkert at de gjør det, hvis du påstår det, men det stemmer ikke at de gjør det. Han har skrevet ungdomsbøker også - de om Tiffany Aching, for eksempel, Wee Free Men (som heter Skrellingene på norsk) og de to oppfølgerne - men resten av Discworld-/Skiveverden-bøkene er skrevet for voksne. (De er ganske "trygge" for unger likevel, altså.)

Gammel 08-09-09, 17:48   #50
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er i gang.
Jeg ler.
Stigespill med fett på trinnene.

Og hele veien føler jeg at Esme er med her.

Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 14:01   #51
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitter på amazon og bestiller bøker nå. Er Equal Rites grei å begynne med?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 14:09   #52
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan Pratchett leses av/med/for elevene mine i engelsk på Vg3?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 14:10   #53
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg skulle tro det, jeg synes ikke språket er for avansert eller for enkelt. Og så er det morsomt.

Gammel 17-09-09, 14:13   #54
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Men vil de forstå humoren - det er vel en del språklige finurligheter, høres det ut som?
Burde jeg i så fall starte med Good Omens?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 14:13   #55
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Sitter på amazon og bestiller bøker nå. Er Equal Rites grei å begynne med?

Jeg synes ikke den er den beste å begynne med. Jeg vil absolutt anbefale Wyrd Sisters om du har lyst å begynne å lese hekseserien eller Guards! Guards! om du har lyst å begynne å lese nightwatch-serien.

Gammel 17-09-09, 14:18   #56
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke den er den beste å begynne med. Jeg vil absolutt anbefale Wyrd Sisters om du har lyst å begynne å lese hekseserien eller Guards! Guards! om du har lyst å begynne å lese nightwatch-serien.

Takker, nå endret jeg til Guards! Guards! i stedet.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 14:19   #57
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Takker, nå endret jeg til Guards! Guards! i stedet.

Den er såpass typisk for serien at om man ikke liker den, så tror jeg man kan skrinlegge hele Discworld egentlig.

Jeg liker nightwatch og hekseseriene absolutt best.

Gammel 17-09-09, 21:59   #58
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker nightwatch og hekseseriene absolutt best.

Ditto. (Sjokk...)

-og av de frittstående/ikke-Discworld-bøkene liker jeg best Good Omens.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 10:38   #59
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg og nerdevennene mine pløyde gjennom det som da fantes av Pratchett da vi gikk i 1. klasse på videregående (og utover). FWIW.

Gammel 18-09-09, 10:42   #60
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

OK, så Magiens farge er feil bok å begynne med. Den fikk jeg anbefalt som første bok på biblioteket, men etter denne tråden tror jeg at jeg begynner med Guards! Guards!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.