Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lønnsnivået i Norge

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-09, 10:49   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønnsnivået i Norge

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg har også inntrykk av at de fleste bønder, ihvertfall de som har småbruk, har jobber utenom. Ihvertfall en av partene, dersom man er to som driver en gård sammen.

Men da kan jeg jo spørre om du hadde akseptert at din arbeidsgiver under lønnsforhandlingene mente du kunne ta deg en kveldsjobb i kassa på Rema, heller enn å gå opp i lønn?

Ja, mange (skal finne tall) jobber vedsiden av, og det er klart har du liten gård/få dyr så er det jo en selvfølge, men ikke om du allerede arbeider et anstendig årsverk med å produsere mat. Mat skal ikke lages på dugnad!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:09   #2
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men da kan jeg jo spørre om du hadde akseptert at din arbeidsgiver under lønnsforhandlingene mente du kunne ta deg en kveldsjobb i kassa på Rema, heller enn å gå opp i lønn?

Ja, mange (skal finne tall) jobber vedsiden av, og det er klart har du liten gård/få dyr så er det jo en selvfølge, men ikke om du allerede arbeider et anstendig årsverk med å produsere mat. Mat skal ikke lages på dugnad!

Nei, selvsagt ikke. Da hadde alternativet heller vært å skifte jobb.....

Nå må jeg innrømme at jeg er på ganske tynn is når det gjelder gårdsdrift....Det jeg ikke får til å gå opp er kombinasjonen av høye matvarepriser, store subsidier og dårlig lønnsomhet i landbruket. Der er det noe som ikke helt henger på greip.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 17:22   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg bor midt i "bondeland" og hele svigerfamilien er bønder. Mitt inntrykk er at de som har småbruk ikke "driver" noe særlig i det hele tatt fordi det ikke på noe vis lønner seg å drive småbruk i dette landet. Har man gård med melkekvote og vil ha en "normal" inntekt i familien må man ha temmelig stor kvote+ evt. annen drift for at man skal kunne klare seg med bare den inntekten. Har man lita melkekvote må man enten leve veldig sparsommelig eller jobbe "dobbelt". De fleste bøndene rundt her har jobber ved siden av. Det virker beintøft.

Svigers hadde ikke jobb ved siden av fram til de ble pensjonister. Inntekten deres har vært på et nivå som ingen barnefamilier kunne levd med.

Joda, man kan leve av det, men det krever litt.
Vanskligere for meg enn mannen. Han er vandt med den type liv.
Jeg kommer fra en høytlønnet, godt utdannet, innendørs svømmebasseng type familie og har lært et og annet ja

Mat i Norge er sinnsykt billig!

Gammel 21-08-09, 10:36   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Floksa - jeg lurer på det med bønder litt - tar sjansen på å spørre deg litt, du trenger selvsagt ikke svare.

Jeg skjønner godt at om man har dyr så går det ikke å kombinere gårdsdrift med jobb ved siden av. Men om man bare har dyrket mark så lurer jeg på om det er vanlig at bøndene jobber ved siden av?
Også lurer jeg på om bønder som regel sitter med store lån på eiendommene sine sånn som vi andre gjør på husene? Og om det er vanlig for bønder å måtte leve på så lav inntekt som det du beskriver? Eller er det når man for eksempel har en liten gård, men med dyr at økonomien blir så trang?

Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 10:45   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Floksa - jeg lurer på det med bønder litt - tar sjansen på å spørre deg litt, du trenger selvsagt ikke svare.

Jeg skjønner godt at om man har dyr så går det ikke å kombinere gårdsdrift med jobb ved siden av. Men om man bare har dyrket mark så lurer jeg på om det er vanlig at bøndene jobber ved siden av?
Også lurer jeg på om bønder som regel sitter med store lån på eiendommene sine sånn som vi andre gjør på husene? Og om det er vanlig for bønder å måtte leve på så lav inntekt som det du beskriver? Eller er det når man for eksempel har en liten gård, men med dyr at økonomien blir så trang?

Spør vekk, skal svare så langt jeg har kompetanse.
Tror det er viktig med åpenhet om dette

Veldig mange jobber ved siden av selv om de har dyr.
Det betyr opp å stelle fjøs, alt fra 1 til 3 timer, før du møter på jobb.
De jobber som alt fra veterinær/lege/jordmor/mekaniker/lærer.
Så er det hjem fa jobb og i fjøset, da gjerne noe lenger fordi man ikke gjør alt om morgenen. Og da har man ikke helgefri.

Å bygge et fjøs koster fra 2 mill og oppover.
I tillegg har man ofte studiegjeld, billån og gjeld man tok over fra sine foreldre da man tok over gården.
Men bønder har statistisk lite forbruksgjeld da

Å "bare drive med jord" kan være så mangt.
Driver du stort med korn/grønnsaker jobber du gjerne 17-20 timers skift mai til september. Og har selvfølgelig roligere dager om vinteren. Men da skal papirarbeid gjøres, maskiner og redskap ettersees, vedlikeholdes og evt repareres. Og annet jordardbeid som grøfting, nydyrking og evt skogsarbeid.

Gammel 21-08-09, 10:37   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa: De fleste bønder GJØR det jo, da. Eller svært mange, i hvert fall.

Gammel 21-08-09, 11:30   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

17-20 timer fra mai til september hvis du driver med korn stemmer ikke. Jeg jobber sammen med en som gjør det. Han har en uke ferie på våren når de sår og to uker ferie på høsten når de høster inn. (Ferie fra dagjobben). Så arbeidsestimatet ditt her er ikke riktig.

Men om det er en time eller to på morgenen og en time eller tre på kvelden så blir ikke det tre fulle jobber med dyr heller? Er det mye i tillegg om man har dyr?

Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:44   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

17-20 timer fra mai til september hvis du driver med korn stemmer ikke. Jeg jobber sammen med en som gjør det. Han har en uke ferie på våren når de sår og to uker ferie på høsten når de høster inn. (Ferie fra dagjobben). Så arbeidsestimatet ditt her er ikke riktig.

Men om det er en time eller to på morgenen og en time eller tre på kvelden så blir ikke det tre fulle jobber med dyr heller? Er det mye i tillegg om man har dyr?

Tillater meg å svare litt på dyredelen.
Dyrene går jo av og til ute, da må de hentes inn. Gjerdene skal ettersees, de skal fikses. Jordet skal slås. Beitene skal pusses. Tistler skal plukkes etc.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:49   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Tillater meg å svare litt på dyredelen.
Dyrene går jo av og til ute, da må de hentes inn. Gjerdene skal ettersees, de skal fikses. Jordet skal slås. Beitene skal pusses. Tistler skal plukkes etc.

Den er god. Jeg har null peil på dyrehold og ikke stort på andra gårdbrukerting heller altså. Jeg kjenner som sagt bare én kornbonde.

Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:56   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Den er god. Jeg har null peil på dyrehold og ikke stort på andra gårdbrukerting heller altså. Jeg kjenner som sagt bare én kornbonde.

Så for at gårdene skal være fine og ikke nedslitte så er det gunstig at bøndene har litt mer enn 3 timer pr dag til å drive gården.
Jeg hadde en gang en drøm om en liten gård, men med to astmatiske og allergiske unger er vi veldig glad for at vi ikke realiserte den drømmen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 13:19   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Må smile litt, for det kommer veldig ann på hvor mye kornareal han har.

Mamma har 175 mål, det er ikke nok til glansbilder engang, men hun liker å kalle seg kornbonde ( hvilket hun også er )

Gammel 21-08-09, 12:04   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber i den møkkete delen av showbiz, vi får betalt i knapper, glansbilder og t-skjorter. Heldigvis får vi også mulighet til å jobbe døgnet rundt så ofte som mulig, så det blir en del t-skjorter, og har man riktig flaks er det noen som har lyst til å kjøpe t-skjortene på eBay pga. samlerverdi.

Så joda. Litt komplisert tariff, men det er jo fantastisk glamorøst.

Næh, sånn egentlig - jeg jobber deltid i teorien, og har en lav årsinntekt,men ørten timer med overtidsjobbing gjør at bruttoinntekt ikke er så halvgal allikevel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 12:31   #13
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.ssb.no/lonn/

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 15:02   #14
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes 400 000 er ganske mye for en med 3-årig utdannelse.
Jeg har rett i underkant av 400, og jeg har 10 års ansiennitet og 8,5 års universitetsutdanning. Det synes jeg er lite i forhold til utdannelse. 300 000 for en uten utdanning synes jeg heller ikke er urimelig lite.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 15:37   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke det at lønnsnivået er så lavt i Norge, men snarere at kostnadsnivået er så høyt? Feks med tanke på boliger. Men på den andre siden, huset blir jo dyrt om snekkeren skal tjene godt...

Og jeg klarer heller ikke å forstå at mat kan være så dyrt i et land hvor bønder tilsynelatende tjener så dårlig. Men innrømmer at jeg har null peiling, så linker mottas med takk.

Gammel 21-08-09, 15:45   #16
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men mat er egentlig ikke dyrt i Norge. Ikke i forhold til lønnsnivået.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article427218.ece

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 16:12   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men mat er egentlig ikke dyrt i Norge. Ikke i forhold til lønnsnivået.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article427218.ece

Det var egentlig poenget mitt. For folk utenfra er mat (og det meste annet...) DYRT i Norge. Men for folk som bor der så er det ikke så ille, all den tid lønnsnivået også er høyt. Sammenliknet med den man tjener i tilsvarende yrker mange andre steder.

Det som kanskje er spesielt i Norge er at lønnsforskjellene er så små, da tenker jeg mht de med og uten utdannelse, og på de med kortere og de med lengre utdannelse. En nyudannet førskolelærer tjener 330 000 kr. Vel, det var ikke mer enn 100 000 mer enn jeg tjente da jeg sluttet etter 10 år i arbeidslivet, med seks års utdannelse bak meg. Og jeg jobbet i et fagfelt som "betaler godt"... Og noen ganger går det helt feil vei. Feks tjener ei venninne, uten utdannelse utover videregående, 200 000 kr mer enn meg, med mine 6 års utdannelse. Jeg jobbet i det offentlige, hun i oljerelatert virksomhet. Hun begynte riktignok å jobbe samtidig med at jeg begynte å studere, men likevel. Man kan jo lure på om utdannelse lønner seg (utover en fantastisk flott studietid og alt man lærte da, sånn i tilfelle noen tror jeg mener at studier er bortkastet).

Nå vet jeg ikke om jeg snakker meg helt bort her, men jeg mener vel strengt tatt ikke at lønnsnivået i Norge er lavt, jeg mener vel kanskje at det snarere er litt snodig skrudd sammen. Og at det er få som virkelig tjener godt-godt, men at de fleste klumper seg sammen på midten og at det er få som jobber som tjener dårlig sånn pengemessig sett. Og da vil mange som egentlig tjener helt ok synes at de tjener for lite, fordi de sammenlikner seg med dem som har liten og ingen utdannelse, og tjener omtrent det samme (eller mer...) enn dem.Eller de som har sammenliknbar utdannelse og tjener mer. Det var i alle fall det jeg tenkte når jeg var over lønnsoppgjøret

Boligprisene i Norge er spinnville i alle fall
Vårt hus kostet i sin tid, flunka nytt (helt på tampen av 1990) 1.5 mill. Nå har vi takst på nærmere 7 mill. Og så er det noen som tror at prisene bare skal fortsette å stige inn i himmelen

Gammel 21-08-09, 19:59   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er vel ikke det at lønnsnivået er så lavt i Norge, men snarere at kostnadsnivået er så høyt?

Er kostnadsnivået så høyt i Norge? Det er vel få land som har så stor kjøpekraft som oss.

Gammel 21-08-09, 21:08   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er kostnadsnivået så høyt i Norge? Det er vel få land som har så stor kjøpekraft som oss.

Jeg tror jeg uttrykker meg litt dårlig Jeg mener at Norge er et relativt dyrt land for andre enn nordmen (og for en liten gruppe nordmenn) som ikke tjener like mye som oss. Og at de to tingene kanskje henger sammen. Altså at Norge er et dyrt land fordi nordmenn jevnt over tjener bra, uavhengig av utdannelse. Ble det klarere?

Det er et mindretall i Norge som må ha flere jobber, og fremdeles knapt har penger til å klare seg. Men det er ganske mange mennesker i andre land som er i den situasjonen.

Gammel 22-08-09, 07:52   #20
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mer enn 7-800 000, kanskje? Det er selvsagt en del som ligger der, men veldig få. Så noen tall på det for noen år siden, men husker dem ikke helt. Det er godt under 5 % av befolkningen.

Really? Jeg sier ikke at du har feil, men det forbauser meg stort. Det betyr at godt under 25000 pers i norge tjener mer enn 7-800' Jeg tror nesten alle fedrene til mine venninner ligger rundt der og jeg kommer ikke fra noe spesielt rikmannsmiljø.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.