|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Og nei, jeg anser ikke det å reise seg og løfte inn kofferten min i bagasjerommet for å være ekstraordinær service. Det anser jeg for å være inkludert i starttaksten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg er visst slepphendt med tipsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Nei, absolutt ikke.
![]() |
#45 |
frakoblet
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg innser at jeg også er for slepphendt med tipsen, men jeg føler meg så utrolig kjip hvis jeg ikke gir noe. Jeg har aldri gitt trasstips på en krone, men jeg har latt være å tipse i det hele tatt dersom maten og servicen har vært bedriten. Er jeg veldig fornøyd, gir jeg mye tips.
![]() |
#46 |
kamerat
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?
Jeg vet det, men jeg misliker systemet. Jeg tipser selvsagt etter tariffen i USA likevel.
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Innsats gir belønning. Fast tariff er hvilepute. Enkle mekanismer.
![]() |
#48 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg har i grunn aldri skjønt hvorfor vi skal gi tips til servitører og taxisjåfører her til lands. De har jo sin faste lønn uansett, og de gjør jo i grunn bare jobben sin, på lik linje med andre serviceyrker.
![]() |
#49 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Min mann som er drosjesjåfør en gang i mellom har lært meg at man ALLTID skal gi driks. Mye om man er fornøyd og ned til en eneste krone om man ikke er fornøyd. Det er fordi man da viser at man har husket det, men er misfornøyd med noe, enten det er service eller noe annet. Så denne regelen følger jeg. Mye driks om man er fornøyd. Sånn midt imellom om alt er ordinært men ikke dårlig og en krone om man er misfornøyd.
![]() |
#50 |
Bedreviter
|
Vissvass. De aller fleste mennesker jobber etter fast lønn og klarer å gjøre en utmerket jobb likevel. Hvis jeg gjør en glimrende jobb, får jeg ikke en hundrelapp ekstra i hånden. Derimot er det grunnlag for å forhandle bedre fastlønn og for forfremmelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Bedreviter
|
Jeg skjønner selvsagt at drosjesjårørene gjerne skulle ønske at det er normen, men det er det ikke. Jeg har tatt veldig mye drosje de siste ti årene, og det er flere år siden drosjesjårørene sluttet å forvente tips. (Veldig mange av dem tok ikke fem øre for å kommentere at de ikke hadde fått noe den gangen det fortsatt var vanlig. Nå er det ingen som sier noe lenger, og det har de ikke gjort på flere år.) Jeg tar også en del flytaxi, der man deler drosje |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
![]() ![]() ![]() |
Joda. Men det vil alltid være en dynamikk i reastaurantbransjen der yngre arbeidskraft "utnyttes" i jobber med stor gjennomtrekk. Selvsagt viktig at det er ordnede forhold, men det er ikke Magda i kassa på Joker i Hattfjelldal vi snakker om her. Mulighetene for å tjene bra på driks er mye av motivasjonen for mange, etter det jeg har forstått av folk som har frekventert den delen av arbeidslivet. Sesongbetont ofte, lette penger, høflige og serviceinnstilte svensker. God stemning.
![]() |
#53 |
Bedreviter
|
Siden restaurantbransjen er den eneste i Norge der det fortsatt er vanlig å tipse, kan man vel ganske enkelt slutte at tipsing ikke virker som tiltenkt her, siden restaurantbransjen jevt over er preget av temmelig slett service. Det er mulig det virker godt i land der folk faktisk lever av tipsen, men her hjemme har vi tipset kelnere i årevis uten at bransjen kan vise til mer enn et minimum av hva man bør forvente av service. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Det er litt andre parametre enn det som spiller inn. Norge har en relativt traust og grå bransjehistorie inntil for ganske få år siden. Nordmenn spiser nesten hva som helst, bare det er på en meny. Peppes, Egon m.fl, ikke mange utlendinger som nedverdiger seg til å ha i seg det som serveres der. Det blir feil å sammenlikne med f.eks Middelhavslandene der det enkelte steder er høy status å servere mat. Nesten på høyde med å lage den. Med innarbeidede kutymer og æreskjær yrkesstolthet. Og generøse lønnsforhold. Her på berget er det vel bare Grand, Theaterkaféen og noen eldgamle borgerlige etablissementer ellers i landet som er en del av den servicetradisjonen. Svensker på tapasbar er også veldig hyggelige, men de er der for å hanke inn mest mulig penger på kortest mulig tid. Veldig hyggelige i utgangspunktet og ikke mindre ved tipsing
![]() |
#55 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Tipser ikke her i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg har heller ikke tipset taxisjåfører på sikkert 10 år. Prisene har steget veldig mye mer enn for å kompensere for tipstapet, da, så jeg regner med de står han av.
![]() |
#57 |
Fortynnet
|
Nå er det jo en god del spisesteder i middelhavslandene også som serverer turistmat preget av lite yrkesstolthet. Ikke bare høy status der heller .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
By the Sea
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Tipser som regel alltid 10% når jeg tar taxi. Føler meg ordentlig kjip de sjeldne gangene det ikke skjer, men ser nå at jeg kan ha et litt mer avslappet forhold til det.
![]() |
#59 |
![]() ![]() ![]() |
Ja, og dersom man er fornøyd på de stedene bør man premiere det. Mat+service. Det er jo ofte slike steder nordmenn og andre nordeuropeere liker seg på. Hastige turiststeder med god inntjening. Og sikkert ikke overbetalt personale.
![]() |
#60 |
Bedreviter
|
Når jeg er fornøyd med maten og servicen et sted, kan jeg best premiere det ved å velge det samme stedet neste gang, fremfor å velge en konkurrent, noe som vil tjene de ansatte bedre i det lange løp. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|