Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-09, 00:22   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Og nei, jeg anser ikke det å reise seg og løfte inn kofferten min i bagasjerommet for å være ekstraordinær service. Det anser jeg for å være inkludert i starttaksten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 00:38   #42
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er visst slepphendt med tipsen. Men, på stamstedet får jeg ekstremgod service, så de fortjener det. Og så setter jeg pris på taxisjåfører som ikke irriterer vettet av meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 00:43   #43
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier stort sett å runde oppover når jeg tar taxi, jeg, så jeg er visst også rundhåndet.

Gammel 02-08-09, 00:47   #44
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Nei, absolutt ikke.

For at jeg skal legge igjen tips i Norge, skal servicen og maten (hvis vi er på restaurant) være spesiellt god.
Noe annet ser jeg ikke poenget med da de som jobber i denne næringen her til lands mottar lønn etter vanlig tariff og ikke har tips som en del av inntekten.

I utlandet tipser jeg ut i fra hva som står i reisehåndbøker samt vurdering av servicen.

Norske taxisjåfører får aldri tips av meg da de tar seg mer enn godt nok betalt i mine øyne

Jeg er egentlig ikke grådig altså, men siden tipsing ikke er noe servitørene baserer inntekten sin på, synes jeg at man bare skal gi tips om servicen er veldig god (og maten) er god - ikke tipsing for tipsingen sin skyld.

Gammel 02-08-09, 00:54   #45
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at jeg også er for slepphendt med tipsen, men jeg føler meg så utrolig kjip hvis jeg ikke gir noe. Jeg har aldri gitt trasstips på en krone, men jeg har latt være å tipse i det hele tatt dersom maten og servicen har vært bedriten. Er jeg veldig fornøyd, gir jeg mye tips.

Gammel 02-08-09, 01:37   #46
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

I USA er lønnen basert på tips. De har så og si ikke fastlønn i det hele tatt.

Jeg vet det, men jeg misliker systemet. Jeg tipser selvsagt etter tariffen i USA likevel.

Jeg er forresten enig i at restaurantservicen i USA generelt er bedre enn hjemme, så en eller annen effekt har systemet kanskje.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 01:47   #47
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg vet det, men jeg misliker systemet. Jeg tipser selvsagt etter tariffen i USA likevel.

Jeg er forresten enig i at restaurantservicen i USA generelt er bedre enn hjemme, så en eller annen effekt har systemet kanskje.

Innsats gir belønning. Fast tariff er hvilepute. Enkle mekanismer.

Gammel 02-08-09, 02:00   #48
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har i grunn aldri skjønt hvorfor vi skal gi tips til servitører og taxisjåfører her til lands. De har jo sin faste lønn uansett, og de gjør jo i grunn bare jobben sin, på lik linje med andre serviceyrker.

men joda; vi tipser dem da noen ganger, spesielt mannen. Jeg glemmer ofte å slenge på noen kroner ekstra når jeg betaler.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 02:00   #49
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Min mann som er drosjesjåfør en gang i mellom har lært meg at man ALLTID skal gi driks. Mye om man er fornøyd og ned til en eneste krone om man ikke er fornøyd. Det er fordi man da viser at man har husket det, men er misfornøyd med noe, enten det er service eller noe annet. Så denne regelen følger jeg. Mye driks om man er fornøyd. Sånn midt imellom om alt er ordinært men ikke dårlig og en krone om man er misfornøyd.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 08:28   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Innsats gir belønning. Fast tariff er hvilepute. Enkle mekanismer.

Vissvass. De aller fleste mennesker jobber etter fast lønn og klarer å gjøre en utmerket jobb likevel. Hvis jeg gjør en glimrende jobb, får jeg ikke en hundrelapp ekstra i hånden. Derimot er det grunnlag for å forhandle bedre fastlønn og for forfremmelse.

I USA får for eksempel frisørene tips. I Norge har de fastlønn. Sterk konkurranse sikrer at man kan regne med høy kvalitet og generelt god service i Norge likevel. Min faste, veldig dyktige, frisør ble head huntet av konkurrenten, med påfølgende økning i lønnen, fordi hun hadde en uvanlig stor krets av faste kunder som fulgte henne til dennye bedriften.

Det er en masse mekanismer man kan benytte for å sikre god service utover tips.

Gammel 02-08-09, 08:36   #51
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Min mann som er drosjesjåfør en gang i mellom har lært meg at man ALLTID skal gi driks.

Jeg skjønner selvsagt at drosjesjårørene gjerne skulle ønske at det er normen, men det er det ikke. Jeg har tatt veldig mye drosje de siste ti årene, og det er flere år siden drosjesjårørene sluttet å forvente tips. (Veldig mange av dem tok ikke fem øre for å kommentere at de ikke hadde fått noe den gangen det fortsatt var vanlig. Nå er det ingen som sier noe lenger, og det har de ikke gjort på flere år.) Jeg tar også en del flytaxi, der man deler drosje
med to andre (fremmede), og jeg har aldri opplevd at noen andre tipser flydrosjen heller, så det er ikke bare jeg som er eksepsjonelt gnien heller.

Gammel 02-08-09, 09:07   #52
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vissvass. De aller fleste mennesker jobber etter fast lønn og klarer å gjøre en utmerket jobb likevel. Hvis jeg gjør en glimrende jobb, får jeg ikke en hundrelapp ekstra i hånden. Derimot er det grunnlag for å forhandle bedre fastlønn og for forfremmelse.

I USA får for eksempel frisørene tips. I Norge har de fastlønn. Sterk konkurranse sikrer at man kan regne med høy kvalitet og generelt god service i Norge likevel. Min faste, veldig dyktige, frisør ble head huntet av konkurrenten, med påfølgende økning i lønnen, fordi hun hadde en uvanlig stor krets av faste kunder som fulgte henne til dennye bedriften.

Det er en masse mekanismer man kan benytte for å sikre god service utover tips.

Joda. Men det vil alltid være en dynamikk i reastaurantbransjen der yngre arbeidskraft "utnyttes" i jobber med stor gjennomtrekk. Selvsagt viktig at det er ordnede forhold, men det er ikke Magda i kassa på Joker i Hattfjelldal vi snakker om her. Mulighetene for å tjene bra på driks er mye av motivasjonen for mange, etter det jeg har forstått av folk som har frekventert den delen av arbeidslivet. Sesongbetont ofte, lette penger, høflige og serviceinnstilte svensker. God stemning.

Gammel 02-08-09, 09:17   #53
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Joda. Men det vil alltid være en dynamikk i reastaurantbransjen der yngre arbeidskraft "utnyttes" i jobber med stor gjennomtrekk. Selvsagt viktig at det er ordnede forhold, men det er ikke Magda i kassa på Joker i Hattfjelldal vi snakker om her. Mulighetene for å tjene bra på driks er mye av motivasjonen for mange, etter det jeg har forstått av folk som har frekventert den delen av arbeidslivet. Sesongbetont ofte, lette penger, høflige og serviceinnstilte svensker. God stemning.

Siden restaurantbransjen er den eneste i Norge der det fortsatt er vanlig å tipse, kan man vel ganske enkelt slutte at tipsing ikke virker som tiltenkt her, siden restaurantbransjen jevt over er preget av temmelig slett service. Det er mulig det virker godt i land der folk faktisk lever av tipsen, men her hjemme har vi tipset kelnere i årevis uten at bransjen kan vise til mer enn et minimum av hva man bør forvente av service.

Gammel 02-08-09, 09:43   #54
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Det er litt andre parametre enn det som spiller inn. Norge har en relativt traust og grå bransjehistorie inntil for ganske få år siden. Nordmenn spiser nesten hva som helst, bare det er på en meny. Peppes, Egon m.fl, ikke mange utlendinger som nedverdiger seg til å ha i seg det som serveres der. Det blir feil å sammenlikne med f.eks Middelhavslandene der det enkelte steder er høy status å servere mat. Nesten på høyde med å lage den. Med innarbeidede kutymer og æreskjær yrkesstolthet. Og generøse lønnsforhold. Her på berget er det vel bare Grand, Theaterkaféen og noen eldgamle borgerlige etablissementer ellers i landet som er en del av den servicetradisjonen. Svensker på tapasbar er også veldig hyggelige, men de er der for å hanke inn mest mulig penger på kortest mulig tid. Veldig hyggelige i utgangspunktet og ikke mindre ved tipsing

Gammel 02-08-09, 09:46   #55
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tipser ikke her i Norge.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 09:58   #56
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke tipset taxisjåfører på sikkert 10 år. Prisene har steget veldig mye mer enn for å kompensere for tipstapet, da, så jeg regner med de står han av.

En annen ting er jo at all tipsing er svart, så bartendere kan tjene temmelig store beløp helt uten å involvere velferdssamfunnet. Det er egentlig bare tøys (men jeg må innrømme at jeg egentlig tipser mest i fylla selv også ).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 11:07   #57
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt andre parametre enn det som spiller inn. Norge har en relativt traust og grå bransjehistorie inntil for ganske få år siden. Nordmenn spiser nesten hva som helst, bare det er på en meny. Peppes, Egon m.fl, ikke mange utlendinger som nedverdiger seg til å ha i seg det som serveres der. Det blir feil å sammenlikne med f.eks Middelhavslandene der det enkelte steder er høy status å servere mat. Nesten på høyde med å lage den. Med innarbeidede kutymer og æreskjær yrkesstolthet. Og generøse lønnsforhold. Her på berget er det vel bare Grand, Theaterkaféen og noen eldgamle borgerlige etablissementer ellers i landet som er en del av den servicetradisjonen. Svensker på tapasbar er også veldig hyggelige, men de er der for å hanke inn mest mulig penger på kortest mulig tid. Veldig hyggelige i utgangspunktet og ikke mindre ved tipsing

Nå er det jo en god del spisesteder i middelhavslandene også som serverer turistmat preget av lite yrkesstolthet. Ikke bare høy status der heller ....

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 12:54   #58
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipser som regel alltid 10% når jeg tar taxi. Føler meg ordentlig kjip de sjeldne gangene det ikke skjer, men ser nå at jeg kan ha et litt mer avslappet forhold til det.

Gammel 02-08-09, 13:55   #59
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Nå er det jo en god del spisesteder i middelhavslandene også som serverer turistmat preget av lite yrkesstolthet. Ikke bare høy status der heller ....

Ja, og dersom man er fornøyd på de stedene bør man premiere det. Mat+service. Det er jo ofte slike steder nordmenn og andre nordeuropeere liker seg på. Hastige turiststeder med god inntjening. Og sikkert ikke overbetalt personale.

Gammel 02-08-09, 15:38   #60
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Ja, og dersom man er fornøyd på de stedene bør man premiere det. Mat+service. Det er jo ofte slike steder nordmenn og andre nordeuropeere liker seg på. Hastige turiststeder med god inntjening. Og sikkert ikke overbetalt personale.

Når jeg er fornøyd med maten og servicen et sted, kan jeg best premiere det ved å velge det samme stedet neste gang, fremfor å velge en konkurrent, noe som vil tjene de ansatte bedre i det lange løp.

Og snakk for deg selv når det gjelder valg av spisested.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.