Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

6-timersdag, hva synes dere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-09, 11:27   #41
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Her er det ikke slik, her kan man søke bhgplass hvor man ønsker.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 11:28   #42
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Og jobber begge foreldre 1-2 timers kjøring borte fra hjemmet da? Hva med barnehageplass nær jobben til ene av forelderen da, i stedet for hjemmet?




Håkkei. Jeg bruker 20, 30 min fra barnehagen til jobben om morgenen. Ganske nøyaktig 50 min hjem, når det er rush. (Ja, kan selvfølgelig ta t-banen som ikke bruker mer enn 30 min, men da er jeg hakket mer føkka de gangene den stopper på veien, er innstilt eller noe.)

Og den andre forelderen? Vel, han bor jeg ikke sammen med. Og så vidt jeg vet er jeg ikke den eneste i den situasjonen heller.

Jeg HAR sekstimersdager de ukene jeg har barn, for at logistikken skal gå i orden. Og det gjør den. Så vidt. Å bytte jobb eller bytte bosted er ikke like easy-peasy som du tydeligvis tror i den søte, lille rosa boblen din.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 11:28   #43
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.099
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Jeg synes ideen med 6-timersdag virker bra, men jeg er skeptisk til gjennomføringen i alle andre yrker enn dem man kan sette opp vakter i. Jeg har så dårlig erfaring med mulighet for å jobbe redusert i praksis blant annet i det private, og ser ikke for meg hvordan dette skal virke utenom at man kanskje får begynne å telle overtidstimer tidligere. Og det var vel ikke vitsen. Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i dette, men jeg synes det hele bærer preg av at man tror at alle som har en 8-timers arbeidsdag på papiret faktisk jobber 8 timer og det passer akkurat med arbeidsmengden.

Jeg synes Kråka har et poeng i at en innføring av 6-timersdag bør resultere i kortere barnehagedager for de fleste barn, men det blir selvfølgelig umulig å sette noen tidsgrense og det finnes jo uendelig mange situasjoner som er såpass komplekse at det er umulig å si noe om hva hver enkelt familie bør klare. Men jeg synes nok at motivasjonen med 6-timersdag bør være roligere dager for hele familien, og regner med at de fleste familier vil oppfatte det likt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 11:32   #44
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

ac: Ja, jeg bor i en rosa liten boble jeg. Fint du har 6 timersdag for å få kabalen til å gå opp. Jeg ønsker også 6 timersdag, men tror ikke det vil skje enda.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 11:42   #45
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Kråka har absolutt et poeng i det hun sier, synes jeg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 11:45   #46
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Kråka har absolutt et poeng i det hun sier, synes jeg.

I at det er bra om småbarn ikke er så lenge som 8-9 timer i barnehagen: Ja, enig.

I at man skal sette en fast grense, et maks antall: Nei, ikke enig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 11:59   #47
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I at det er bra om småbarn ikke er så lenge som 8-9 timer i barnehagen: Ja, enig.

I at man skal sette en fast grense, et maks antall: Nei, ikke enig.

Enig.



Fnis.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 12:17   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I at det er bra om småbarn ikke er så lenge som 8-9 timer i barnehagen: Ja, enig.

I at man skal sette en fast grense, et maks antall: Nei, ikke enig.

Nemlig. Og jeg tror at dersom foreldrene jobber kortere dager vil nok mange, mange flere barn også ha kortere dager i barnehagen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 12:19   #49
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I at det er bra om småbarn ikke er så lenge som 8-9 timer i barnehagen: Ja, enig.

I at man skal sette en fast grense, et maks antall: Nei, ikke enig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 13:34   #50
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.



Håkkei. Hvis du et øyeblikk klarer å se for deg situasjonen til andre som ikke er så fordømt heldige å ha hjem/barnehage et steinkast unna jobben, så kanskje du hadde klart å være hakket mindre blunkende (jeg får virkelig NELLER av den smileyen!) i innleggene dine, Kråka.

Kanskje hun er sarkastisk? Det samme du er, når du hevder at Kråka bor i en rosa boble. Men du føler deg kanskje mer berettiget til dine synspnkter når du backes opp av en moderator.

  Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 13:37   #51
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Kanskje hun er sarkastisk? Det samme du er, når du hevder at Kråka bor i en rosa boble. Men du føler deg kanskje mer berettiget til dine synspnkter når du backes opp av en moderator.


Kødda du nå, eller var det et forsøk på sarkasme? Hvem jeg backes opp av spiller ingen trille, Nebbia.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 13:41   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Hvilken moderator?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 13:47   #53
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Vi har da både flyttet, og skiftet jobber, omtrent med eneste motivasjon det faktum at vi har små barn og det det krever av oss i hverdagen.

Men jeg skjønner jo at ikke alle kan gjøre det.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 16:04   #54
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.699
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Jeg har 6 1/2 times bundet arbeidstid og synes det er helt fantastisk. Det sammen med en mann som har fleksi tid så har vår sønn veldig grei tid i barnehagen. Når han i tillegg sover 2 timer i barnehagedagen så blir han faktisk sur når vi henter han fordi han har jo nettopp våknet.

Barn har godt av å bare være 7-8 timer i barnehagen. Ser at de som er mer begynner å lenge hjem på slutten av dagen. Men det er jo ikke mulig for alle. Tror de fleste ønsker det beste for barna og henter de rett etter jobb om mulig.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 16:13   #55
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Seks-timers dagen er sikkert en fin ting, men jeg lurer veldig på hvordan man skal gjøre det ifht turnus-/skiftarbeidende. Som jo er den gruppen som dette kanskje kan være aktuelt for.
Jeg ser for meg at det blir et kaos med mange forskjellige typer vakter, og ikke tre typer som det er nå.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 17:51   #56
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 5.000
Blogginnlegg: 56
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Nå er ikke dette en diskusjon om hvor lenge barn skal være i barnehagen, men du, Kråka, får det til å høres ut som om folk flest ikke vil ha barna sine kortere i barnehage. Det regner jeg med at de fleste vil, og ergo blir det automatisk slik at det kommer barna til gode om foreldrene får kortere arbeidsdag.

Om det finnes foreldre der ute som helst ser at ungene er mindre hjemme hører ikke det helt innunder hva vår lovgivende statsmakt skal håndtere synes jeg.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 17:55   #57
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Uten å ha lest linken, så ville 6timers arbeidsdag gitt meg den samme arbeidsdagen jeg forsøker å få til i dag ved å jobbe litt redusert. En slik dag jeg opplever fungerer best med det å ha tre små barn.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 17:56   #58
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Seks-timers dagen er sikkert en fin ting, men jeg lurer veldig på hvordan man skal gjøre det ifht turnus-/skiftarbeidende. Som jo er den gruppen som dette kanskje kan være aktuelt for.
Jeg ser for meg at det blir et kaos med mange forskjellige typer vakter, og ikke tre typer som det er nå.

6 timer * 4 gir jo akkurat 24 timer.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 18:11   #59
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Jeg er lat og viser bare til det Jan Bøhler sier. Jeg synes vi jobber veldig lite i Norge i forhold til andre land og når vi tenker langt frem i tid så har vi et enormt stort behov for sinnsykt mye arbeidskraft som "gud vet hvor vi skal finne". 37.5 timers uka i seg selv er et utrolig stort gode, jeg synes vi er kjempepriviligerte som ikke har lenger arbeidsuke en det .....
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=560180

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 18:49   #60
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 5.000
Blogginnlegg: 56
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Jeg vet at Norge er priviligert på så mange måter, blant annet i arbeidslivets regler, men jeg har fjollete lite kunnskap om hvordan det arter seg i Europa generelt. Men hvordan kan noen mene at det lar seg gjennomføre da (6-timersdag)? Er dette tallenes klare tale som bare enkelte nekter å se, eller er det definisjonsspørsmål og synsing her på lik linje med så mangt annet?

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no