Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Prokrastinerer du? Med hva?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-09, 16:08   #1
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prokrastinerer du? Med hva?

...for ikke å snakke om stryking av tøy... Jeg kommer garantert til å stå og banne over strykebrettet på kvelden 16. mai; svett og irritert med tre krøllete bunadskjorter.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 16:18   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller, aller meste.

Gammel 07-05-09, 21:31   #3
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg har etterhvert fått doktorgrad i utsettelse som studiemetode

Gammel 07-05-09, 22:48   #4
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg bruker ikke p-ordet, men det er ingen tvil om at jeg somler og er skrekkelig lat.

Er p-ordet transitivt, forresten? Tar det objekt?

På engelsk er det ihvertfall intransitivt.

Og ja jeg prokrastinerer. Jeg får aldri gjort så mye hjemme som jeg gjør ukene før eksamen... Men som ac sier så handler det vel kanskje bare om prioriteringer?

Gammel 07-05-09, 23:11   #5
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg utsetter å bruke unødvendige fremmedord.

(Du traff på en av mine kjepphester, hvorfor bruke fremmedord, når man har adekvate norske? )

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 01:09   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg utsetter å bruke unødvendige fremmedord.

(Du traff på en av mine kjepphester, hvorfor bruke fremmedord, når man har adekvate norske? )

Men har vi det et adekvat norsk ord for prokrastinering? Jeg har ikke funnet noen.

Forøvrig prokrastinerer jeg akkurat nå å legge meg. Det gjør jeg stort sett hver kveld - og angrer neste morgen.

Gammel 08-05-09, 11:09   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men har vi det et adekvat norsk ord for prokrastinering? Jeg har ikke funnet noen.

Jeg har prokrastinert hele livet, jeg har bare ikke visst at det var det jeg gjorde. Utsette er vel det de fleste bruker? Har sjelden hørt noen irl bruke ordet, men her på FP brukes det kanskje litt i overkant mye?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:34   #8
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Forøvrig prokrastinerer jeg akkurat nå å legge meg. Det gjør jeg stort sett hver kveld - og angrer neste morgen.

Å prokrastinere = å utsette noe (et utmerket norsk ord)
prokrastinering = utsetting

Men på norsk er det bedre å bruke verb istedet for substantiv. Ser en på nynorsken så er det et "verbspråk", mens bokmål brukes det i større grad substantivering (for å si det enkelt). Jeg synes norsk blir bedre i det store og hele om en bruker verb i stedet for alle disse substantivene. Det blir enklere og mer rett fram.

Når jeg først er inne på idiotiske fremmedord. Noe av det tåpligste jeg har sett er bruken av pregnant, f.eks. Herr forsker har en pregnant idé. Hvorfor i all verden si pregnant når en mener fruktbar?

Det forbauser meg at folk som er flink til å snakke/skrive har det med å bruke så mange fremmedord. Jeg klarer ikke å la være å tenke at kanskje de ikke kjenner sitt eget språk godt nok?

Gammel 08-05-09, 19:55   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Når jeg først er inne på idiotiske fremmedord. Noe av det tåpligste jeg har sett er bruken av pregnant, f.eks. Herr forsker har en pregnant idé. Hvorfor i all verden si pregnant når en mener fruktbar?

Fordi det ikke betyr det samme, kanskje?

Når det er sagt, er jeg langt på vei enig med deg når det gjelder overdreven bruk av fremmedord. Det er en av grunnene til at p-ordet aldri kommer i min munn. Skal man først pynte seg med fremmedord, bør man være helt sikker på at man bruker dem riktig. Ellers blir det bare komisk.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:57   #10
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prokrastinerer (med?) ubehagelige samtaler, husarbeid (uten at det plager meg stort), og enkelte arbeidsoppgaver på jobb. Retting, blant annet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:23   #11
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Fordi det ikke betyr det samme, kanskje?

Når det er sagt, er jeg langt på vei enig med deg når det gjelder overdreven bruk av fremmedord. Det er en av grunnene til at p-ordet aldri kommer i min munn. Skal man først pynte seg med fremmedord, bør man være helt sikker på at man bruker dem riktig. Ellers blir det bare komisk.

Pregnant betyr gravid på engelsk, men det blir jo litt komisk å si at forskeren har en gravid idé eller noe, og muligens derfor jeg bestandig har tolket pregnant for fruktbar, særlig siden ordet var brukt i den betydningen i ei av statsvitenskapsbøkene mine.

Men jeg ser av ordboka http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j at pregnant betyr vektig, treffende, fyndig. Altså man fremdeles unngå å bruke begrepet pregnant som for meg betyr å være gravid.

Gammel 08-05-09, 00:16   #12
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Ja jeg utsetter alt jeg ikke liker å gjøre. Det er husarbeid for det meste. Det jeg alltid utsetter lengst er å brette tøy. Jeg vasker og tørker alt veldig effektivt, men så vokser haugen over hodet på meg og da tar det evigheter å komme igjennom så da utsetter jeg det litt til. Helt til barna ikke har noen rene strømpebukser i skuffen. Da må jeg rote gjennom haugen for å finne en også kan jeg utsette det litt til!

Jobber ellers best under press og liker å ha det travelt på jobb. 13 års skolegang ble gjennomført med glans natta før innleveringer og eksamener, og jeg har etterhvert lært å klare meg med alt for lite søvn i perioder. for jeg utsetter alltid å legge meg også nemlig.

Gammel 08-05-09, 02:26   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg utsetter alt, absolutt alt, det er på grensen til det forferdelige og det er et under at det ikke har gått verre enn det har gjort. Jeg kan utsette å gå og legge meg fordi jeg ikke gidder å slå av lyset og pusse tenner. Jeg utsetter alle regninger til absolutt siste frist, jeg utsetter alle oppgaver til jeg bare må, jeg er avhengig av tidsfrister (og når jeg først begynner er jeg som regel rasende effektiv ja, men da tikker jo klokken fort også). Da jeg skrev hovedoppgave fikk jeg en veileder som skjønte min utsettelsestrang allerede i første time (jeg var allerede et halvt år på overtid) og som enkelt og greit ba meg levere ti sider i uken. Og det klarte jeg, som regel. Problemet var at dette var pre-internett, og innlevering ble utsatt og utsatt og endte ofte med at jeg stakk sidene mine inn i kontordøren siden jeg ikke rakk posten. En gang var jeg så sent ute at fristen var en dag han ikke var på kontoret. Jeg hadde ikke annet valg enn å stalke ham og finne ut hvor han bodde, for så å trikke opp til adressen etter å ha skrevet hele natten, psyke meg opp noe voldsomt og så ringe på hjemme hos ham med arkene i hånden og skamrødmen i fjeset. Han ble overrasket, sikkert også fordi jeg sto på trappen midt på formiddagen iført sort, glitrende selskapskjole siden jeg selvsagt hadde utsatt klesvasken og ikke eide andre rene klær.

Neste time sa han bare tørt: "Du jobber veldig tett opp mot deadline, skjønner jeg".

Fordelen var at jeg fikk skrevet hovedoppgave på rekordtid når jeg først satt i gang.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:59   #14
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=Turban Smukk;1635347]Jeg utsetter alt, absolutt alt, det er på grensen til det forferdelige og det er et under at det ikke har gått verre enn det har gjort. Jeg kan utsette å gå og legge meg fordi jeg ikke gidder å slå av lyset og pusse tenner. Jeg utsetter alle regninger til absolutt siste frist, jeg utsetter alle oppgaver til jeg bare må, jeg er avhengig av tidsfrister (og når jeg først begynner er jeg som regel rasende effektiv ja, men da tikker jo klokken fort også). Da jeg skrev hovedoppgave fikk jeg en veileder som skjønte min utsettelsestrang allerede i første time (jeg var allerede et halvt år på overtid) og som enkelt og greit ba meg levere ti sider i uken. Og det klarte jeg, som regel. Problemet var at dette var pre-internett, og innlevering ble utsatt og utsatt og endte ofte med at jeg stakk sidene mine inn i kontordøren siden jeg ikke rakk posten. En gang var jeg så sent ute at fristen var en dag han ikke var på kontoret. Jeg hadde ikke annet valg enn å stalke ham og finne ut hvor han bodde, for så å trikke opp til adressen etter å ha skrevet hele natten, psyke meg opp noe voldsomt og så ringe på hjemme hos ham med arkene i hånden og skamrødmen i fjeset. Han ble overrasket, sikkert også fordi jeg sto på trappen midt på formiddagen iført sort, glitrende selskapskjole siden jeg selvsagt hadde utsatt klesvasken og ikke eide andre rene klær.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:03   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

For tiden prokrastinerer jeg med det meste.
Det er en skiftesamling i retten neste uke, jeg gruer meg og forarbeidet er tungt og vondt. Jeg jobber samtidig med et prosjekt der jeg sliter med troen på meg selv som riktig aktør, og jeg er redd for å feile.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:49   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Skolearbeid, husarbeid og noen jobbting.

Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 22:49   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker fremmedord. :bidrar:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 23:39   #18
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Må nok ærlig innrømme det... Jeg er et skippertaksmenneske .

Gammel 12-05-09, 00:06   #19
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ingen stor prokastinist?, men jeg er en mester i å utsette telefonsamtaler :hater å prate i telefon:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.