|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Holdninger til overvektige menneskerJeg er ikke overvektig selv, men har forståelse for at det IKKE er lett å gå ned, eller at man kan føle det sårende med ymse kommentarer. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerJeg har gått ned femti kilo. Det er ingen tvil om at jeg behandles meget annerledes i dag enn dengang da. Spesielt i forhold til å behandles litt gentleman-aktig. STooor forskjell. |
|
|
|
#3 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerJeg følte også at enkelte behandlet meg annerledes kanskje, da jeg var tynnere. Men mest av alt var det meg selv som gjorde det. Når jeg tenker på det nå, så er det ingen av mine venner som opptrer annerledes mot meg nå - når jeg har lagt på meg igjen - enn for 35 kg siden.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerDet med at jeg blir annerledes behandlet er nok mest fremtredende blant de jeg ikke kjenner - det må jeg nok si. Som at menn åpner døra for meg nå - det gjorde de aldri før. Jeg behandles rett og slett mer damete nå. |
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerJeg tror også mange overser overvektige fordi de ikke vet hvordan forholde seg. Mange overvektige sliter veldig psykisk og med selvtilitt, og det er veldig åpenlyst hos noen. Man kan være redd for å tråkke på tær, såre osv. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
By the Sea
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerMå legge til at jeg ikke tror at følelsen av å ikke være bra nok kun sitter i eget hode. Langt ifra. Holdninger som går på at det ikke er "tak i en" at man ikke "bryr seg om egen helse" at man er "lat" og slikt eksisterer i fullt monn både hos enkeltmennesker og i samfunnet gerelt.
|
|
|
#7 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Holdninger til overvektige menneskerEg får makk av den Bama/Bendit-reklamen der tjukke, dumme dama har treretters med shakes og spreke, tynne, smarte dama er i skogen og eter banan.
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Holdninger til overvektige mennesker
Den reagerte jeg på også!
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Holdninger til overvektige mennesker1) Jeg er glad jeg ikke har sett den reklamen, Bergensis. Den hadde medført klikk her i huset. |
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Det som unektelig kan være vanskelig å forholde seg til, er overvektige som åpenbart har et spiseproblem, men som stadig vil snakke om jakten på årsaken til den uforklarlige, mystiske overvekten. Jeg har en i familien som gjentatte ganger gjør egen kropp og vekt til et tema, og det er til å bli |
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Sv: Holdninger til overvektige menneskerEr ikke samfunnet gjennomsyret av holdninger da? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerBanan er jo ikke akkurat sunn mat heller. |
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerPida. Jeg må innrømme at det innlegget der fikk meg litt rød i kinnene. Jeg har aldri selv påstått at jeg ikke spiser og at det er et mirakel at jeg var så stor. Men jeg ville ofret livet fremfor å innrømme eller gå i detalj på hva jeg spiste jeg også. |
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerJeg skjønner hva du sier, Smilefjes, og når jeg tenker meg om er det vel egentlig bare dette familiemedlemmet mitt som er så vanskelig å forholde seg til. Det er i høyeste grad forståelig at overvektige ikke vil blottlegge seg og snakke om spisevanskene sine - jeg anser det i det hele tatt for å være en privatsak. |
|
|
|
#15 |
|
Erfaren
Sv: Holdninger til overvektige menneskerPida, har du spurt om hun trener, endret kostholdet sitt etc? Hva er i så fall reaksjonen? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Nei, jeg føler ikke at dette angår meg, egentlig. Jeg kunne ønske at jeg slapp å forholde meg til overvekten hennes hele tiden - at vi kunne møtes og prate om noe helt annet, gjøre noe sammen, etc. For meg er jo ikke overvekten hennes et problem - det er hun som tar det opp og setter fokus på det gang på gang. Jeg vet ikke hvordan hun hadde reagert om jeg kom med konkrete forslag til livsstilsendring, men grunnen til at jeg ikke gjør det, er jo at jeg tror det ville ha krenket henne. Hun vet jo selvfølgelig like godt som meg at det hun sliter med er å begrense matinntaket. Jeg har et par ganger spurt om hun vil være med og gå tur, men det har hun takket nei til. |
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Ok, da er du nok mer forsiktig enn meg. Så lenge det er hun som til stadighet tar opp temaet, så hadde jeg spurt eller kommet med velmenende råd. Hvis ikke hadde hun vel holdt munn, hadde jeg tenkt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerTravolta - jeg vil tro det er et tilfelle av angrep er beste forsvar. Hun har kompleksr for overvekten og forsvarer seg med å snakke om den. Siden hun tror det er det eneste de andre tenker på likevel. |
|
|
|
#19 |
|
Erfaren
Sv: Holdninger til overvektige menneskerDet er sikkert som med mye annet - at man vet så godt hva som må til, men det er utrolig vanskelig å gjennomføre i praksis. Teori er én ting, praksis er noe annet. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Holdninger til overvektige menneskerPida - det er sånn. Man vet jo så godt hva som skal til. Og det er umulig å gjøre det. Og det skammer man seg for og er takknemlig for alle som orker å bli med og opprettholde en historie om at det ikke kan endres. |
|
![]() |
| Emneord |
| holdninger, overvekt |
|
|