Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har du gammel mat i huset?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Har du gammel mat i huset?
Nei, vaskedamen passer på det også. 3 2,31%
Nei. Best før betyr best før. 32 24,62%
Ja, men bare tørrvarer. 37 28,46%
Ja :sjuske: 56 43,08%
Ja, jeg liker årgangsmat. Under mugget er maten like fin. 2 1,54%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 21:53   #1
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Å jada, i bøtter og spann. Vi har ingen kontroll.

Så sent som i går serverte jeg middag med koksmelk som var utgått for over et halvt år siden.

Må innrømme at vi har kastet mer enn vår "fair share" av matvarer. Ingen kontroll på utløpsdato før jeg faktisk tar varene fram. Jeg er ekstrem og drikker ikke engang melk som går ut samme dag.
Egg har jeg lært at man kan spise litt over datoen, og best før kan muligens strekkes til dagen etter.

Men du Elinblu, du ser det før du serverer, og serverer allikevel?

Gammel 20-03-09, 21:41   #2
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Har ikke noe nå for ryddet sist i skuffer og skap til jul, men skal si det blei div å kaste da ja. Mest tørrvare og gjerne et par år gammelt.
I kjøleskapet er det skjeldent noe går over datoen. Jeg takler ikke mat som har passert datoen.
I kjøleskapet er man hver dag, og man har litt mer oversikt. I store skuffer men masse forskjellig tørrvare må jeg innrømme at jeg ikke er like god på kontrollen.
MEN det sjekkes ALLTID FØR bruk da.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:53   #3
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
LimboLine er litt kul
Standard

Jeg er nøye på å sjekke datoen og vi har aldri muglete/inntørkete matvarer i kjøleskapet. Jeg har skrekk for mugg, og er jeg i tvil om rømmen har holdt seg, kaster jeg den direkte i søppelbøtta.
Når det kommer til egg, pesto og fetaost går jeg ikke etter datoen.
Jeg mener selv at de er holdbare et par uker etter åpning (pesto og fetaost) eller etter best før-dato (på egg).

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:14   #4
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Ja finner noen gode gamle årganger innimellom.

Mitt verste tilfelle var her i høst når jeg ryddet i fryseren. Der fant jeg en pakke seifilet som var best før tidlig 2001. Den har ganske lang holdbarhet i utgangspunktet, så den har faktisk overlevd 2 flyttelass!

Ellers rydder jeg oftere i kjøleskap enn i tørrvareskapet, så det er ikke så mye gammelt der, men noe finnes da der også:

Vedlegg 20440

Jeg er ganske håpløs med at jeg bare MÅ prøve alt som er nytt, men det er gjerne ikke noe godt allikvel. Og dressing lager jeg visst mye bedre selv har jeg funnet ut. Gulrøttene hadde forøvrig stått innerst i kjøleskapet i mange uker, for de ble glemt der før jul og bildet ble tatt i januar.

Tørrvarer bruker jeg gjerne om de er over datoen, det samme med egg, yoghurt, rømme o.l. Ser jo selvfølgelig an konsistens, lukt, smak og slike ting først da. Melk smaker vondt same dag som den går ut (psykisk?).

Sist redigert av Mirasol : 24-04-11 kl 21:01.
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:23   #5
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Mannen min minner meg på at vi har flere historier fra dette huset. Mange kilo kjøtt fra fryseren til svigermor* ble kastet forrige sommer. Dette var da kjøtt hun hadde fått av sin mor som døde i 1982...Vi kaller det bare "arvesteika".

*vi deler hus og sannsynligvis samlemani/kastefobi

Gammel 20-03-09, 22:26   #6
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Jeg er ikke spesielt hysterisk av meg, og legger større vekt på mitt eget skjønn enn på best før-datoen. Alt som lukter eller ser tvilsomt ut går i søpla, ellers bruker jeg det (innen rimelighetens grenser, posesuppe fra 80-tallet ville jeg nok betakket meg for).

Jeg har et glass med muskatnøtt som gikk ut i 2006 (det tar jo flere år å få brukt alle nøttene i et glass), og i fryseren står noen glass med hjemmelaget fruktpuré som jeg laget da poden var baby (sannsynligvis en gang i 2005). De siste kan jeg nok kaste...

Mannen liker å handle stort og noen ganger blir det vel stort, så jeg har flere flasker olivenolje som gikk ut på dato nå i februar. Oljen kommer jeg til å bruke dersom det ikke begynner å lukte harskt av den.

(Bare så det er sagt: Vi har så godt som aldri mageproblemer her i heimen, så jeg tror skjønnet mitt holder mål.)

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:57   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jadda. Men ikke så gammel som man kan finne hos svigermor. Nolomann og søsknene hans smugleser på alle best-før-datoene før de forsyner seg fra skapene i barndomsheimen. Mannen påstår at han frykter fisk fra 1972 ligger og muterer i fryseboksen.

Gammel 20-03-09, 22:43   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Det eneste jeg har som har gått ut på dato er en uåpnet 3 liter med rødvin (Chenet), den gikk ut i januar.
Har ikke hatt hjerte til å kaste den, men kommer jo aldri til å åpne den heller.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:46   #9
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det eneste jeg har som har gått ut på dato er en uåpnet 3 liter med rødvin (Chenet), den gikk ut i januar.
Har ikke hatt hjerte til å kaste den, men kommer jo aldri til å åpne den heller.

Og jeg som nyter et lite glass Chenet i skrivende stund....

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:48   #10
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Del opp i passende porsjoner, frys dem og bruk dem til rødvinssaus!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:49   #11
Frantzen
Passiv

Standard

Garantert. For det første er jeg Den Fødte Sjuske. For det andre smaker sennep like godt år etter år. Skjønt det at jeg en gang fant små, små mark på skinka som var noen dager for gammel har gjort meg noe mer grundig i min udersøkelse av utgått vare. Men lukter det godt og ser normalt ut, spiser jeg det.

Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:54   #12
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Garantert. For det første er jeg Den Fødte Sjuske. For det andre smaker sennep like godt år etter år. Skjønt det at jeg en gang fant små, små mark på skinka som var noen dager for gammel har gjort meg noe mer grundig i min udersøkelse av utgått vare. Men lukter det godt og ser normalt ut, spiser jeg det.

Jeg sliter litt med å skjelne god lukt fra fordervet lukt. Tryggere med trykket dato. Kanskje jeg trenger et kurs i "Sånn skal maten lukte".

Gammel 21-03-09, 01:28   #13
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ferskvarer har jeg ikke noe som er gammelt av. Tørrvarer finnes nok ja, og hva osm er i fryseren tør jeg ikke tenke på...

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 09:03   #14
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Tørrmat ja, ferskvare nei. Lillebror er nemlig veldig allergisk mot mugg, så jeg kaster fortløpende hvis jeg er i tvil.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 09:20   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min sjels elskede ryddet i tørrvareskapet og fant noe couscous og risottoris som var over dato. Ellers er vi temmelig nøye på det, all den tid vi forsøker å ta avstand fra våre gale mødres policy om at datoer er meeeeget veiledende og at leting i krydderskap og tørrvareskap er en slags kulturhistorisk matarkeologi. "Jøss, denne emballasjen gikk ut av produksjon på åttitallet, jo!"

Gammel 21-03-09, 10:15   #16
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg rydder ut krydder og tørrmat to ganger i året (jul og sommer). Ideelt sett.

Og så har jeg så digert kjøleskap at maten går seg bort der inne av og til; det hender den spaserer ut nesten helt av seg selv...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 10:42   #17
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei det har jeg ikke. Rydder matskapet en gang i md,og kjøleskapet en gang i uka. Så sjelden det er mat som er gammel.

Gammel 21-03-09, 10:44   #18
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei jeg har helt noia for gammel mat, men det hender det dukker opp noen tørr poser med sauser og div, men kjøleskapet sjekker jeg flere ganger i uken.
Men hos mamma for omkring 10 år siden, spiste jeg og min bror grøt, og da vi så på kanelen hadde den gått ut i 1978!

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 13:45   #19
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ekstrem til å rydde i skap og skuffer etter utgått mat.
Jeg får hår på ryggen hvis jeg oppdager at jeg har spist noe som gikk ut i går..

:ekstrem:

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 13:53   #20
Frantzen
Passiv

Standard

Jfr det forrige innlegget mitt er jeg ikke spesielt hysterisk på datomerking. Men cherrytomatene som har ligget i kjøleskapet i flere uker - og som fortsatt er så og si like fine - de har jeg ikke lyst til å spise, altså.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.