|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Jeg føler meg ikke uunværelig, men føler meg viktig ganske ofte. Familien min ville klart seg bra uten meg, men om jeg skulle bli borte (dø) tror jeg ikke barna mine kunne utviklet like følelser for noen andre. Jeg tror det er noe eget ved den biologiske tilknytningen som er mellom barn og foreldre som alltid vil være sentral i livet (mer eller mindre). Selv om mannen min hadde giftet seg på ny med en god "morsfigur" for mine barn tror jeg ikke de ville fått samme følelser overfor henne som overfor meg fordi jeg er deres biologiske mor.
![]() |
#42 |
By the Sea
|
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Jeg tror ikke det handler om biologi, men om den unike relasjonen man har til barna fra de er bittesmå og gjennom barneårene.
![]() |
#43 |
Passiv
|
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...
Jeg tror ikke man evner å få det like fint hos noen andre dersom foreldrene dør. Det er noe med de unike båndene som blir knyttet fra fødselen av.
Helt enig med Zoë her. |
![]() |
![]() |
#44 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Jeg tror ikke jeg er uunnværlig, jeg ER uunnværlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
Jeg tror det handler om en kombinasjon av biologi og identitet, som kan være to sider av samme sak. Det forklarer hvorfor mange adoptivbarn leter etter sitt opphav.
![]() |
#46 |
Passiv
|
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Det er klart at et barn på tre måneder lettere knytter seg sterkt til en ny forelder enn et barn på ellve år for eksempel. Så alder spiller inn. |
![]() |
![]() |
#48 |
Pauset
|
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Jeg er enig i at for vårt barn så er vi uunværlige, men vi skal ikke gjøre oss uunværlige. Da gjør vi våre barn urett. Ingen av oss vet hvor lenge vi får følge våre barn gjennom livet. Derfor er det viktig at det er flere rundt barnet som er viktige for barnet. Det vil ikke erstatte en forelder fullt og helt, men godt nok til at barnet kan få et godt liv uten oss. Når barn kommer i kriser, som f.eks. å miste en forelder så er det viktig hvordan de voksne rundt takler det for hvordan barnet kommer ut av den krisen i livet. Dette kunne jeg sagt mye om, men jeg tror dere skjønner... |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Pussig diskusjon. Jeg er selvfølgelig ikke uunnværlig på den måten at noen ville sluttet å puste hvis jeg forsvant. Men det finnes de som ville savnet meg, og aldri kommet over savnet. Barna mine er blant dem.
![]() |
#50 |
By the Sea
|
Jeg synes også at det er en litt pussig diskusjon. Av og til dukker det opp tråder av dette kaliberet på FP, og jeg tror ofte det kan bunne i at man legger ulikt innhold i det samme begrepet.
![]() |
#51 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Da oppsummerte vel Zoë det hele. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Jeg føler at jeg er uunnværlig, men vet at jeg til syvende og sist ikke er det.
![]() |
![]() |
#53 |
Pauset
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Man kan vel heller si at man i aller høyeste grad er viktig og betydningsfull i noens liv. Det er både godt og skremmende. Jeg er ikke opptatt av biologi sånn sett. Jeg mener at det å være forelder - en omsorgsperson - er noe du er mot noen, uansett blod eller ikke. Fravær av en trygg og nær omsorgsperson kan virke brutalt på et barn - og en voksen - uansett hvem det er. Det vil kunne påvirke én for resten av livet, selv om nye forbindelser skapes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
© All rights reserved
|
Jeg skal ikke irettesette, men siterer Zöe:
Relasjoner har mye mer å si enn biologien. Alle kan erstatt en biologisk forelder om den biologiske ikke duger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Passiv
|
Vet du, det er kun de som faktisk har vokst opp uten en av sine foreldre som kan fortelle noe om det. Når det var som det var etter at mamma døde kan jeg fortelle at til tross for at min far var som han var, så var det bedre enn å miste begge to. Sikkert veldig vanskelig å forstå de som har vokst opp med begge sine velfungerende foreldre rundt seg. Sist redigert av Skvetten : 21-03-09 kl 20:25. |
![]() |
![]() |
#56 |
© All rights reserved
|
Vet du...det vet jeg. Og jeg er helt enig med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Pappa var uunnværlig for meg, dessverre mistet jeg ham da jeg var 12 år og det har preget meg veldig. Takk og lov for at jeg har hatt moder'n, og jeg er veldig glad for at jeg slapp en stefar. Tror jeg hadde klikket i vinkel om hun hadde dratt inn et mannfolk i ungdomstiden. Jeg synes rett og slett det var grusomt å ikke ha en far, alle hadde jo det. Jeg får en dyp sympati for mennesker som enten har mistet en forelder eller er alvorlig syk. Som ved all annen smerte, det må føles på kroppen selv for å vite akkurat hvor jævlig det er. Sorry, en liten avsporing, men jeg ble litt trist av denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Pauset
Måtte inn og lese her igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Passiv
|
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Electronica - jeg har tenkt litt mer over dette. (Igjen). |
![]() |
![]() |
#60 |
Pauset
|
![]() Sv: Den som tror man er uunnværlig, ...Jeg tror de jeg er mest unnværlig for er mamma og pappa. Et barn kan aldri erstattes. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|