Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alpint vs bortover - hva prioriterer dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-09, 17:22   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alpint vs bortover - hva prioriterer dere?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Karamell: Man kjøper kortfeller.
Poden bruker mine, de er 70 cm lang. (Man trenger tross alt bare feller midt under i smøresonen, ikke fra ende til annen, og som bonus passer de barneski.)

Mine er fra G-sport.

Thanx!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 22:04   #2
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

vi liker begge deler, men det blir mest slalom.Alle tre barna er gode og drevne nå, synes vi foreldrene. Eldste startet som nesten 6 åring mener jeg, mellomste var vel 4 kanskje, mens sistefrøkna startet når hun var nesten 3 år. Alle har likt det godt. Det krevde selvfølgelig mer egeninnsats fra oss foreldre jo yngre barnet var. Minste er nå snart 5, og begynte å ta trekket alene og renne selvstendig ned bakken da hun var nesten 4 år. Vi storkoser oss i bakken alle mann, og er mest på Oppdal siden vi har investert i campingvogn der (som forøvrig anbefales, vintercamping er veldig kjekt ).

Det blir lite bortoverski i forhold til slalom.... dessverre. Tror det skal være prioriteringen i år....

Gammel 08-01-09, 21:12   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja takk begge deler. Snupp fikk langrennsski i fjor og gikk noen turer for egen maskin. I år er pulken overtatt av Mini, så da må alle turene hans gå for egen maskin. Han får slalom så snart han er rimelig stabil på langrenn, og det er gode muligheter for at det skjer i løpet av vinteren.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:17   #4
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

øh. turbo fikk ski julen han var 2 år. han er nå 5. Og har vært på turer med barnehagen og noen ilag med pappaen.
Jeg eier ikke ski og pga medfødt ryggfeil bør jeg ikke gå på ski. eller kan gå på ski og regn med å bli liggende et par uker.
Tenkte å få tak i ski og se hvordan det gikk nå. har ikke prøvd siden 1997.
men jeg HATER å gå på ski. Og med vinterne her så er det jo fint vær mens han er i barnehagen om ettermiddagen er det nå litt vel mørkt å gå på ski her ,har ikke skiløype med lys og har ikke gatelys.
og i helgene så er det ensten -15 grader eller regn. sånn som i jula så regnet alt bort, å når det ble hverdag igjen så snør vi ned. yeah:P

Alpint nei det vet jeg ikke.ikke sikkert han begynner med det.

Men han har kjørt snowboard ilag med pappaen

Gammel 08-01-09, 21:25   #5
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guttungen blir 3 i februar, og i julen prøvde vi for andre året Barnas Superski, dvs av typen man stropper til vanlig sko. Guttungen var ikke så fornøyd. Vi prøvde slalom en gang i fjor, det var ingen suksess. Men så må det sies at guttungen ikke har vært veldig glad i sne frem til nå, det var først i julen han fikk øynene opp for akebrett.

Jeg mener å ha hørt skremselspropaganda om stygge brudd etter slalomstøvler og myke barneben som aldri leges 100%. Men jeg kan ikke dokumentere det ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:29   #6
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har alle vanlige langsrennsski. Jeg har aldri prøvd slalom, men mannen sto på slalomski til han fallt stygt som ungdom og måtte operere armen. Men vi har alle lyst til å prøve slalom når ungene blir eldre og mer selvstendige.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 22:28   #7
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Storebror var to og et halvt da han fikk bortoverski, men fikk ikke brukt skiene stort det første året pga meget lite snø. Nå, fire år senere, går han for gullmerket (han klarte det i fjor også) og øver på å skøyte. Husbonden og han er ute og går så fort anledningen byr seg. Selv er jeg stort sett med på ski når vi er på hytta.

Alpin har han ikke prøvd, verken mannen min eller jeg har stått på ski på ca 15 år.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 00:10   #8
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har prioritert langrenn til eldste, og gjør det samme med minstemann nå. Eldste fikk prøve slalom i fjor for første gang, og jeg er veldig fornøyd med at vi ventet med slalom til da. Hun har vært i overkant ivrig på langrenn fra hun var 2, og har god teknikk, så da hun kom i slalombakken kunne vi slippe henne på egen hånd... :vill i blikket:
Jeg tror nok at det kan bli langrennsglade turmennesker av de som starter med slalom også, men jeg er redd min jente ikke hadde satt så stor pris på langrenn hvis hun hadde prøvd slalom først. Og ettersom jeg ikke skal ha slalomski på beina (ifølge legen... kremt, og jeg utfordret forbudet en gang. :iik: :en fare for alt i nærheten, så er det hyggelig at vi kan gå hele familien med langrennski.

Gammel 09-01-09, 21:53   #9
mari1974
Fullverdig medlem

mari1974 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
mari1974 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her i familien har vi alle langrenn ski og slalom ski. Og de brukes også en del. Jenta mi fikk langrenn ski like før hun fylte 2 år og slalom like før 3.

mari1974 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 21:17   #10
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hei
Vi kjøpte bortoverski til ungene da Emily var nesten 2 år og Sarah nesten 3. Dette var skikkelige åsnes-ski med skisko og staver. De klarte det fint så lenge vi gikk bortover og ikke opp- eller nedover.

To år etterpå kjøpte vi slalomski til jentene, og etter dette har det omtrent ikke vært snakk om å gå på langrennski, ihvertfall syns ikke Emily dette er gøy i det hele tatt. Vi står på slalom nesten hver helg i vinterhalvåret og i hele vinterferien og påskeferien hvert eneste år. Ungene er kjempeflinke og jeg kan sitte å sole meg Jeg har anbefalt mine venner å kjøpe både slalomski og langrennski, skjønner ikke helt poenget med å absolutt lære ungene langrennski før slalomski ihvertfall. Dette gjelder selvsagt hvis foreldrene også står på slalom. Slalomski er lettere å stå på for et barn, lettere å finne balansen, og lettere å svinge.

Sarah'en min på snart 8 år går like fort som meg på langrennski selv om vi bare går en eneste påsketur i lysløypen i året.

Gammel 08-02-09, 21:28   #11
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Ingen av delen. Jeg har aldri lært å stå på noen av delene. Har prøvd men liker det ikke. Ungene har bortoverski. Det har mest vært sånn at de har gått i hagen eller i barnehage/skole/sfo. Nå har jentene begynt på skihopp. Idag gikk de kombinert. Naturtalenter begge to.

Gammel 08-02-09, 21:30   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Alpint vs bortover - hva prioriterer dere?

Definitivt nedoverski. Bortoverski er jo så kjedelig.
Så her har det nesten bare vært alpint, ja og snowboard, de har to snowboard-elskende onkler så da ble det slik.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 21:29   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av oss er skimennesker i utgangspunktet. Jeg har hatt alpinski på beina to ganger i mitt liv - siste gangen i 1991. Min kjære tror jeg knapt vet hva alpint er. Så, siden vi bor i et land med fanatisk skipress, blir det nok bortoverski vi må dytte på guttungen om han noensinne fatter interesse for det.

Gammel 08-02-09, 21:48   #14
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Foreløpig går vi på bortoverski, storesøster på 4 begynner å få ganske bra kontroll, balansen har blitt veldig mye bedre på få uker. Lillebror skal arve hennes ski nå, han har ikke vært så veldig interessert, men vi fortsetter å prøve. De vil bli introdusert for alpint etter hvert, jeg begynte i 7-års alderen, og jeg håper de liker det like godt som meg. :savner skiferier i Østerrike:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 22:14   #15
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Både jeg og sønnen min står på slalom. Vi går også langrenn. Blir vel mest langrenn på meg og slalom på ham. Han begynte da han var 2.

Gammel 08-02-09, 22:16   #16
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Frem til nå har jeg og samboeren min nesten utelukkende prioritert alpint/snowboard/telemark jeg er veldig glad i nedoverski,glad i stor fart og med som nybegynnere på telemark har vi virkelig fått dilla.
Men, nå har mor fått nye langrennski til jul og pulk skal kjøpes inn. Så i påsken skal vi vel prøve å gjøre begge deler.
Poden er for liten til egne ski enda.

Vi har tenkt å begyne prøve ham i slalombakken når han er 2.5/3 år også begynner vi med små langrennsturer samtidig.

Vi er veldig glad i å være i fjellet/slalombakken og både mine foreldre og sivgermor har hytter på fjellet,så her skal det tidlig krøkes slik at vi kan gjøre dette sammen - fremtidig familieaktivitet

Gammel 08-02-09, 23:27   #17
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Frem til nå har jeg og samboeren min nesten utelukkende prioritert alpint/snowboard/telemark jeg er veldig glad i nedoverski,glad i stor fart og med som nybegynnere på telemark har vi virkelig fått dilla.
Men, nå har mor fått nye langrennski til jul og pulk skal kjøpes inn. Så i påsken skal vi vel prøve å gjøre begge deler.
Poden er for liten til egne ski enda.

Vi har tenkt å begyne prøve ham i slalombakken når han er 2.5/3 år også begynner vi med små langrennsturer samtidig.

Vi er veldig glad i å være i fjellet/slalombakken og både mine foreldre og sivgermor har hytter på fjellet,så her skal det tidlig krøkes slik at vi kan gjøre dette sammen - fremtidig familieaktivitet

Blandeseg-genet mitt gjør noen rykk nå; hvilken type pulk har dere tenkt å kjøpe??? Jeg har litt lyst å reklamere for NordicCab iallfall, bilder på www.hamarprodukter.no , og det har gått før å prute seg til rabatt om man er flere som kjøper samtidig! (finnes en tråd her inne om det!)

Gammel 08-02-09, 22:16   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge deler, i det siste har vi gått mest på langrenn fordi føret er flott her vi bor. Ellers drar vi gjerne til fjells og står slalom.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 23:38   #19
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Her er det inntil vidare bortoverski som blir prioritert. Eg liker ikkje å st på ski sjølv og i alle fall ikkje nedover ski. ( fyti katta ) Men eg vil at ungane skal finna ut av om dette er gøy eller ikkje sjølv. Mannen har stått på nedoverski i yngre dagar så viss ungane vil teste det ut, så må det bli hans oppgåve.

Og så har vist broren min tatt ansvaret for å læra dei å stå på snowboard

Gammel 08-02-09, 23:47   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bortoverski. Både helten og jeg har stått mye slalom opp gjennom årene, men nå er det bare bortover som gjelder her. Dvs. for alle andre enn helten, han hater å gå på ski.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.