Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol til maten på julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Alkohol til julemiddagen
Ja 191 77,64%
Nei 55 22,36%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-08, 11:14   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Feirer vi hos mamma og pappa serveres det vin til julemiddagen, men jeg og min mann drikker kanskje bare et halvt glass hver. Etter pakkeåpningen pleier jeg å kose meg med en øl, men det er det.

Gammel 26-11-08, 13:05   #2
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har øl og akevitt i helt moderate mengder. Jeg drikker øl til maten, men på grunn av at pinnekjøttet er så salt, så går det mest i mineralvann.
Ingen fyll hos oss på juleaften, og vi har også en avholdsmann ved bordet.
Jeg er veldig glad i Munkholm juleøl og drikker gjerne det.

Da jeg var liten derimot hadde vi ett familiemedlem med alkoholproblemer som ble snydens også på juleaften. Jeg kan ikke huske at jeg reagerte spesielt på dette før jeg var langt opp i tenårene.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 19:40   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her serveres øl, vin og akevitt. Vi er gjester hos min bror, så jeg har ingen beslutningsrett - uansett så har vi vel hatt det samme hos oss.

Gammel 02-12-08, 22:10   #4
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

PK i dag, og svarer nei. Det er under forutsetning at jeg ikke har født enda, for jeg trenger muligens en sjåfør til sykehuset. Ellers pleier vi å ha juleøl og akevitt til maten, for de som liker det. Selv foretrekker jeg rød julebrus uavhengig av om jeg er gravid eller ikke.

Gammel 25-11-08, 21:34   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi pleier å ha vin til maten når det er litt ekstra god mat, både mannen min og jeg er vant til det og syntes aldri at det var et problem da vi var barn. Så vi tenker at det er ikke noe problem. Øl og akevitt står det på bordet også, og likør/sherry/cognac til kaffen for de som vil ha.

Jeg skjønner det at de som har dårlig forhold til alkoholmisbruk og slikt ikke klarer å slappe av og hygge seg om andre drikker, så jeg hadde latt være om vi feiret sammen med noen som ikke likte det.

Gammel 25-11-08, 21:27   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, det pleier å være øl og rødvin. Jeg tror ikke det er akevitt lengre, pappa kan ikke drikke det mere om jeg ikke tar feil. Det er i moderate mengder så jeg tror ikke barna tar skade av det.

Selv drikker jeg julebrus til julematen

Gammel 25-11-08, 21:30   #7
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Vi har akkevit og øl/vin til maten, cognac til kaffen. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan ha det, så lenge inntaket er måteholdent. Fyll er selvsagt bannlyst. Jeg tenker at barn ikke tar skade av at de voksne drikker alkohol i moderate mengder. Tvert imot tenker jeg at det er ok å erfare at man kan drikke et glass vin uten at man endrer karakter etc. - at man kan ha et avslappet og normalt forhold til alkohol.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:43   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Vi har akkevit og øl/vin til maten, cognac til kaffen. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan ha det, så lenge inntaket er måteholdent. Fyll er selvsagt bannlyst. Jeg tenker at barn ikke tar skade av at de voksne drikker alkohol i moderate mengder. Tvert imot tenker jeg at det er ok å erfare at man kan drikke et glass vin uten at man endrer karakter etc. - at man kan ha et avslappet og normalt forhold til alkohol.

Vi har jo samme foreldre (så vidt jeg vet) og er vokst opp med samme greie på julaften. Noen få glass vin eller øl til maten, akkevit til de som liker det og konjakk til kaffen for de som vil ha det. Har aldri opplevd fyll på julaften. Ikke mannen heller, vi skal feire hos svigers i år. Jeg forstår at de som har annen bakgrunn har et problem med alkohol i slike sammenhenger, men hos oss er dette vanlig og uten issues.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:47   #9
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Øl og vin hadde vi da jeg bodde med eksen. I år blir det uten barn sammen med foreldrene mine og da blir det øl og akevitt.

Tar en glass til maten også tar vi et par glass etter ungene har lagt seg som regel.

Gammel 25-11-08, 21:54   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig synes jeg det er litt rart at man lar være å drikke på enkelte dager som f.eks 17.mai fordi det er barnas dag. Jeg mener at barn ikke har noe galt av å se at voksne har et kontrollert forhold til alkohol så derfor drikker jeg når jeg har lyst på det. Om jeg hadde ment at barn tok skade av å se på det, så hadde jeg aldri drukket, det hadde ikke vært noe spesielt med 17.mai og julaften og slikt.

Gammel 25-11-08, 21:58   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Egentlig synes jeg det er litt rart at man lar være å drikke på enkelte dager som f.eks 17.mai fordi det er barnas dag. Jeg mener at barn ikke har noe galt av å se at voksne har et kontrollert forhold til alkohol så derfor drikker jeg når jeg har lyst på det. Om jeg hadde ment at barn tok skade av å se på det, så hadde jeg aldri drukket, det hadde ikke vært noe spesielt med 17.mai og julaften og slikt.

Enig. Jeg har vokst opp med sånn drikking som barn tar skade av, både på julaften og ellers, og jeg vet veldig godt forskjellen.

Vi skal bare være to voksne og en seksåring på julaften i år, og jeg kommer nok til å ha en skvett rødvin og mannen min en juleøl til middagen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:59   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror folk sier det fordi det er trist at mange drikker EKSTRA akkurat disse dagene. Det er få andre anledninger at det er "naturlig" å konsumere store mengder alkohol mens barna er våkne, men særlig på 17.mai så er det jo tragisk hvor mange voksne som syns at det betyr JUHUUU, vi kan begynne å drikke oss beruset klokka 9 om morgenen og fortsette hele dagen. Og jeg syns det er trist at barn skal oppleve det på en dag der de aller fleste jevnaldrende har en superduperdag med masse kos.

Gammel 04-12-08, 15:13   #13
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Veldig enig.

Hos oss blir det champagne mens vi venter paa nissen (som kommer för middag hos oss) og öl og akevitt til maten uten at noen blir fulle av den grunn.

Hos oss serveres det helt naturlig alkohol og annen drikke om det passer saann uansett om det er barn til stede eller ikke. Aldri vaert noen problemer med det.

Jeg skjönner godt at folk med daarlige minner/folk i familien som ikke kan begrense seg, dropper dette, men for meg blir det baade rart og unaturlig.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:30   #14
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Her går det vel med kanskje et halvt glass hvitvin og en halv rødvin og 2 juleøl på 4 voksene mennesker, jeg anser ikke det som et problem

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:39   #15
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte nei, men er litt usikker på om vi kanskje skal ha et glass vin hver. Vi får se, vi drikker svært sjelden alkohol når ungene er tilstede. Jeg synes dessuten at Munkholm er like godt som vanlig øl, så hvis vi skal ha øl synes jeg at det er et fullgodt alternativ.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:46   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det serveres øl og akevitt til julematen. Jeg drikker ikke sprit, så det blir bare øl på meg. Vi drikker det i ytterst moderate mengder, så jeg tror ikke barna lider noen nød av den grunn.

Gammel 25-11-08, 21:53   #17
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, det blir nok servert rødvin til juletorsken i år også. Jeg skal drikke alkoholfritt juleøl fra mack, det er faktisk skikkelig godt!

Gammel 25-11-08, 21:55   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Gammel 25-11-08, 21:56   #19
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Enig med Esme.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:59   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi tilbyr øl, vin og akevitt til de voksne som måtte ønske det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.