Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor - og hvordan feires julaften i år?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 20:31   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor - og hvordan feires julaften i år?

Vi skal være hjemme på julaften, og min far og hans kone (som har vært hans kone i godt over 20 år nå og er fullverdig bestemor til mine barn) kommer til oss og blir over til 1. juledag.

I fjor var vi hos dem, men da bodde vi i en bitteliten leilighet og hadde helt ny baby.

Siden både jeg og mannen har skilte foreldre er det en kabal å fordele oss, men i år takket mamma og svigermor nei til å komme hit så da har de valgt det selv.

Vi spiser risengrynsgrøt på formiddagen på julaften. På kvelden er det pinnekjøtt, og så er det STOR julefrokost på 1. juledag. Jeg gleder meg allerede til den gode maten.

Gammel 24-11-08, 20:32   #42
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, pinnekjøtt i Bergen og svineribbe i Trondheim.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:37   #43
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Vi feirer annenhvert år hjemme hos oss selv, og i Danmark hos mannens familie. I år er det hjemmejul, men siden vi får gjester (svigers) boende det meste av jula og jeg syns det er rimelig hektisk , har mamman min tilbudt seg å holde julemiddagen så da skal vi til mamma og pappa hele gjengen. Dit kommer også søsteren min med mann så i alt blir vi 10 stk. Det blir selvfølgelig ribbe, medisterkaker og julepølse, surkål og rødkål og mamms beste saus. Multekrem til dessert, stille og rolig pakkeåpning med kun våre to små, og så spiller vi musikk, våre nye CD'er, og det blir sikkert en omgang TP når ungene er i seng. Gleder meg!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:41   #44
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal være hjemme hos oss, og så tror jeg at Andamannens søster med mann og to barn kommer, i tillegg til svigerfar. Jeg gleder meg aller, aller mest til juleferie, jeg.

På julaften spiser vi ribbe, selvsagt. Og medisterkaker. Og pølse. Og surkål. Og hjemmelaget karamellpudding. Og multekrem. Og litt til.

Vi har julegrøt på formiddagen, med mandel og marsipangris. Andungen elsker den tradisjonen der, før vi drar til svigermors grav og tenner lys for henne.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:43   #45
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Det var forresten da jeg stod og saltet og pepret en svineribbe ved 03-tiden en natt til julaften for noen år siden at jeg forstod at jeg nærmet meg kategorien Voksen.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:43   #46
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I år er det mannens tur til å jobbe og vi har derfor invitert mamma, pappa, søstra mi, niesa mi og de 2 brødrene mine hit. Jeg håper de kommer og vi blir da 11 stk med stort og smått.

Middagen blir selvsagt ribbe med tilbehør. Hm, kanskje man kunne laget både ribbe og pinnekjøtt når vi blir såpass mange :tenke:

Gleder meg veldig og håper at alle holder seg friske og at mannen får mulighet til å komme hjem og spise og pakke opp pakker (vennligst ikke bli syk akkurat da)

Gammel 24-11-08, 20:48   #47
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi har de siste årene feiret hjemme hos oss med mine foreldre og bror.

I år går jeg av nattevakt og skal derfor feire hos mine foreldre.
Ungene gleder seg veldig til det, jeg vil mye heller ha selskap hjemme hos meg selv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:51   #48
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

I år som de fire siste årene skal vi være her hjemme. Vi serverer pinnekjøtt til middag og riskrem til dessert. Mamma, pappa, søster, svoger og to nieser skal feire sammen med oss.

1. juledag blir det hummer, tradisjonen tro, hjemme hos mamma og pappa sammen med søster +familie.

2. juledag er åpen, men det gjør absolutt ingenting om det ikke blir noen invitasjoner den dagen. Søstera mi reiser tilbake til sin hjemby 1. juledagskveld, så det er muligens duket for en rolig 2. juledag med mindre svigermor inviterer oss da.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:51   #49
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal feire jul i det nye huset vårt. Dette var egentlig svigersjul, så de kommer hit og blir til tredje juledag. Vi har vanligvis reist annet hvert år til hver familie, men vi får se hvordan det blir fremover nå. Julematen i år blir ribbe siden dette er "mannens" jul, når det er min jul spiser vi rype.

Gammel 24-11-08, 20:52   #50
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi blir hjemme hos oss selv, og det har vi vært siden eldstemann kom i hus. Mine foreldre kommer også, og vi skal spise pinnekjøtt.

Gammel 24-11-08, 20:53   #51
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg og barna skal til min bror og svigerinne og feire i deres nye hus på vestlandet. I tillegg skal svigerinnenes sønn med samboer og lille nurk feire sammen med oss. Jeg er jammen ikke helt sikker på hva vi skal spise, det kommer an på ungdommen, tipper jeg. Vi voksne sverger til pinnekjøtt, men mulig det blir ribbe på julaften og pinnekjøtt 1.dag.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:59   #52
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer hjemme. Jeg har gitt beskjed til familien om at det blir hjemmejul mens vi har små barn, så får vi se hva vi gjør når de blir eldre. Jeg syns det er hyggelig at vi lager våre tradisjoner, som barna venner seg til, og at besteforeldre venner seg til å gå på rundgang.

I år kommer foreldrene mine og broren min. Til neste år er det vår tur til å ha svigermor og da kommer nok mannens eldste søster med mann og datter også. Siden det er vår tur til å holde 2. juledagsselskapet i mannens familie (10 voksne og 8 barn) syns jeg det er helt greit med en "lite" selskap på julaften.

Vi har pinnekjøtt på lille julaften. På julaften blir det derfor ribbe, sossiser, medisterboller, nøttestek, surkål, rødkål, kålrabistappe, mandelpoteter og restene av pinnekjøttet fra lille julaften. Til dessert blir det multekrem og riskrem med jordbær- og limesaus.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:59   #53
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal feire hos mine foreldre sammen med mine to brødre og deres respektive. Vi blir 8 voksne og 4 barn (hvorav tre av dem er våre ). Jeg gleder meg!

Det er min mor som står for maten. Jeg håper også at vi får til en tur i kirken, det er liksom en del av juletradisjonen for min del. Så blir det (ribbe,) medisterpølse, medisterkaker, surkål og poteter, og en mektig riskrem med rød saus til dessert. Jeg spiser ikke ribbe, derfor er den i parentes!

Gammel 24-11-08, 21:04   #54
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det pinnekjøtt i Bergen, og pinnekjøtt og ribbe i Drøbak. I Drøbak var det bare ribbe før eldste sønn i huset giftet seg med vrang bergenser. Passende nok er det flere av de andre gjestene som foretrekker pinnekjøtt, så alle er såre fornøyde.

Gammel 24-11-08, 21:08   #55
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi feirer annet hvert år her og hos broren til gubben. HAr vært et år hos min mor på 10 år.... Gubben er vrang på sine tradisjoner.

I år blir julaften her. Vi blir 12 stk. Oss, datteren til mannen, svigers, broren til gubben m.fam og min mor.
Vi spiser selvfølgelig ribbe. Dessert er riskrem og varm kirsebærkompott.
Vi åpner pakker en og en på rundgang og ser hva alle får. Synes det er fint sånn at man ikke bare river av papiret og kaster seg over haugen!
Vi må forresten finne en julenisse snart som kan avse 15 minutter....

Gammel 24-11-08, 21:08   #56
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Vi skal til vestlandet til mine foreldre, så da blir det vi tre, foreldrne mine, min bror og nevø. Jeg kan egentlig ikke tenke meg å feire bare jeg sambo og trollet, hadde følt det ble stusselig. En dag når vi får ett "ordentlig" hjem så blir det kanskje litt annerledes, men ikke nå.
Gleder meg til å spise pinnekjøtt!

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:43   #57
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Hos min mormor utenfor Bergen.
Vi blir vel 8 eller 9 stk.

Jeg kunne egentlig tenkt meg å vert hjemme i år, men vi feirer annenhvert år der borte. Min mor er syk og kommer seg ikke bort her. Vi får se litt hvordan det blir etterhvert. Hun blir litt stressa av hele julen.
På menyen tror jeg faktisk det står pinnekjøtt i år. Vanligvis pleier vi å ha ribbe, men min onkel med familie har så lyst på ribbe 1. dag når de kommer på middag.

Gammel 24-11-08, 23:28   #58
Kneazle
Passiv

Standard

Hjemme. Med foreldre, svigerforeldre og bror. Blir fint.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 23:33   #59
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hjemme hos oss selv for åttende gang på rad. Nå med tre unger. Jeg gleder meg.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 23:35   #60
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@Monsoon eller Gaia: Oppskrift på jordbærrøre m/lime?

Vi begynte å feire julaften zu Hause i fjor og fortsetter suksessen i år. I fjor var vi uten besøk - i år kommer min mor m/mann. Middag: Surstek på elg. Dessert: Vetikkeennå. Middag serveres kl. 15.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.