Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk når man selger ting på FP

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-08, 13:19   #41
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FP

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

En diskusjon trenger jo ikke ha et praktisk mål for å ha livets rett, men hvis du spør om jeg mener at vi trenger FP-regler for hvordan kjøp og salg skal foregå på FP, så mener jeg nei. Jeg mener det må være opp til selger hvem han eller hun vil selge tingene sine til.

Absolutt. Felles FP-regler var heller ikke målet med denne diskusjonen. Om det kunne misforstås.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 13:21   #42
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg synes det er veldig greit å forholde meg til selgere som setter tydelige føringer på forhånd.

Men det er jo ingen ting i veien for å favorisere selgere som gjør nettopp det. Og det er klart at man som selger tjener på å være tydelig, fremstå som noenlunde rettferdig og generelt yte god service overfor kundene. Det er selvsagt kundens rett å velge hvem man vil handle fra, på samme måte som det er selgers rett å sette premissene for hvordan salget skal foregå. Det er ikke det samme som at salget bør være styrt eller lovregulert.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 13:24   #43
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes de "uskrevne reglene" fungerte bedre før.

Det er jeg enig i. Det er den siste tiden jeg synes det har forekommet mye rart i kjøp og salg-seksjonen.

Gammel 19-10-08, 13:30   #44
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig så følger jeg faktisk Zols "retningslinjer" når jeg selv selger.

Gammel 19-10-08, 13:31   #45
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Forøvrig så følger jeg faktisk Zols "retningslinjer" når jeg selv selger.

Hvilke retningslinjer er det? :intrissert:

Gammel 19-10-08, 13:37   #46
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Zol.

Og så lurer jeg på om folk synes det er greit at man bruker FP som en plass for å tjene penger. Om man fek. finner ting på salg og kjøper inn noen ekstra og selger videre. Begge parter vinner jo på en måte i mange av tilfellene. Men jeg skal innrømme at jeg ikke liker at forumer brukes på den måten.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 13:47   #47
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Og så lurer jeg på om folk synes det er greit at man bruker FP som en plass for å tjene penger. Om man fek. finner ting på salg og kjøper inn noen ekstra og selger videre. Begge parter vinner jo på en måte i mange av tilfellene. Men jeg skal innrømme at jeg ikke liker at forumer brukes på den måten.

Jeg tenker at det går på selgers moral. Om man har kjøpt en vare på salg til 100 kr og selger denne videre til 200 kr, så sier det litt om personen, tenker jeg.
Er det dette som er heleri, forresten?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 13:50   #48
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det går på selgers moral. Om man har kjøpt en vare på salg til 100 kr og selger denne videre til 200 kr, så sier det litt om personen, tenker jeg.

Nei, heleri forutsetter tyveri.

Gammel 19-10-08, 13:51   #49
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wiki

Med heleri menes å bevisst motta til eie, pante eller bruke, forsvare, skjule eller forbruke tyvegods.

Er vel ikke egentlig det. Men det er ganske umoralsk synes jeg. Og jeg unngår å kjøpe når jeg ser det. Vet det har hent mange ganger her inne. Noe annet å kjøpe noe. Komme hjem og se at det ikke passer og selg det for samme pris om det er på tilbud eller litt under om det er normalpris vare.

Gammel 19-10-08, 13:54   #50
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nei, heleri forutsetter tyveri.

Åh. Da lærte jeg det.

Er vel ikke egentlig det. Men det er ganske umoralsk synes jeg. Og jeg unngår å kjøpe når jeg ser det. Vet det har hent mange ganger her inne. Noe annet å kjøpe noe. Komme hjem og se at det ikke passer og selg det for samme pris om det er på tilbud eller litt under om det er normalpris vare.

Hva om man får en gave (feks. klær til babyen i barselgave) og selger disse videre? Er det også umoralsk?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 13:57   #51
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

om man bevist dobler prisen den ble kjøpt til. Altså man vet den ble kjøpt på salg til 100kr, men selger den til 200. Vet man ikke prisen så kan man jo ikke gjøre noe med det.

Jeg har solgt ting jeg har fått, men som ikke har passet. Men har alltid satt en pris som jeg synes er grei. Og om jeg vet prisen selges det godt under der igjen.

Gammel 19-10-08, 13:59   #52
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Heleri er vel å selge tyvgods, er det ikke?

Jeg syns det er direkte frekt å selge til person to i ønskestråden før HI har fått muligheten, men på de to andre eksemplene syns jeg førstemann til mølla prinsippet er greit.

Gammel 19-10-08, 14:10   #53
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen har lyst til å kjøpe dobbelt opp på salg og selge videre, så må da det være opp til selger. Det er verken umoralsk eller ulovlig.

Her forleden var det for eksempel kjempesalg på Devold-trøyer, som vi er storforbrukere av, på en butikk på Vestlandet, men ikke i Trondheim. Hvis noen hadde kjøpt fem trøyer for 100 og solgt dem videre for 130 til meg, som måtte ha betalt 190 i Trondheim, så hadde jeg syntes det var helt strålende. Og selvsagt ville det vært greit at vedkommende tok litt fortjeneste for bryet.

Samtidig synes jeg også det er helt ok når noen går inn i en tråd og opplyser om at selger prøver å selge ting til overpris, for eksempel ved å vise til nettsteder der man kan kjøpe samme produktet billigere.

Gammel 19-10-08, 14:12   #54
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hva om man får en gave (feks. klær til babyen i barselgave) og selger disse videre? Er det også umoralsk?

Hvorfor skulle det være umoralsk? Det må da være mye bedre å selge en gave man ikke kan bruke og som man ikke får byttet, enn at den bare skal ligge i skapet.

Jeg ville kanskje ha kvidd meg for det selv, men da var det av frykt for at giveren skulle være registrert her og se at jeg solgte gaven, men jeg ville ikke synes det var umoralsk, og jeg ville synes det var helt OK ting å gjøre overfor kjøper.

Gammel 19-10-08, 16:31   #55
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjenner jeg er litt enig med de fleste her, jeg. Jeg kan se at en selger gjerne vil ha avgjort en handel fort - og jeg kan se at en kjøper som ikke rakk å følge opp føler seg snytt. Og så tenker jeg at dette kanskje er noe som vil regulere seg selv etter hvert? En som generelt oppfattes som en som ikke "følger reglene" vil kanskje få solgt/kjøpt mindre etter hvert?

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 16:37   #56
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Om man har veldig lyst til å kjøpe noe er det jo greit å presisere det i tråden også, ikke bare spørre "hvor lange er ermene".

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 16:40   #57
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor i alle dager skulle det være det?
Og ellers enig med Teo, om noen har vært på et fantastisk salg og fått tak i noe jeg gjerne ville ha og ellers måtte betalt mye mer for, så gjør det ikke meg noe om selger tjener på handelen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 16:43   #58
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med Zol.

Jeg ser ikke det store problemet med dette. Det er jo opp til kjøper å avgjøre hvilken pris h'n er villig til å betale.

F.eks. har jeg ved enkelte tilfeller sett troll og reima-dresser på tilbud her i byen, faktisk ned i halv pris. Jeg hadde ikke følt jeg hadde snytt noen hvis jeg solgte dem videre til 70% av full pris. Kjøper ville uansett spart noen hundrelapper, og klærne er jo like gode.

Gammel 19-10-08, 16:45   #59
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er forskjell på å komme over et salg, kjøpe opp en del og selge videre, kontra å bevisst gjøre tilsvarende ofte, og over lengre tid.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 16:47   #60
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hvilke retningslinjer er det? :intrissert:

Nå har du jo ikke satt opp noen retningslinjer, men i eksemplene dine, så gjør jeg slik som du på no vis forespeiler at er rett og rimelig. (slik jeg tolker det da... )
Altså:
Om noen er lager en "ønsket"-tråd, så er det vedkommende som har laget tråden som på en måte får førsteretten.

Om jeg selger noe, så er det den første som viser interesse som på en måte har førsteretten - fram til vedkommende ikke svarer. OM det tar lang tid skriver jeg dette i tråden at turen går til nestemann/sender pm til vedkommende.

Om jeg legger ut noe og noen byr, så setter jeg nok opp en tidsfrist og lar vedkommende få det om ingen andre gir lyd fra seg. (Kanskje jeg sender vedkommende en pm)

Jeg blir forøvrig irritert om noen melder sin interesse for noe - får prisantyding og da ikke svarer på om de er vil ha det eller ikke. Så jeg er sikkert skikkelig kjerring på området.

- Sånn ellers så opplever jeg ikke at det skjer så mange ganger at noen blir forbigått, og at når det skjer vil det alltid få reaksjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.