Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?
Ja 52 24,41%
Nei 153 71,83%
Annet 8 3,76%
Deltakere: 213. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-08, 11:08   #41
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Her er det nærmest forbløffende å ikke ha lappen. Kjenner en eneste som ikke har det, og han blir omtrent presentert sånn. "Du vet han Pål, som er gift med Trine. Han som ikke har lappen..."

Gammel 17-10-08, 11:17   #42
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Synes ikke man kan forvente at alle over 20 har lappen.

Selv har jeg ikke det, og er vant til å kjøre kollektivt for å komme meg rundt. Vi bruker i det hele tatt bilen vår lite. Mannen har i mange år brukt kollektivtransport til jobb, selv om han har lappen.

De eneste gangene jeg merker at det er tungvint, er når jeg skal langt med alle barna alene et sted, men det går det og.

Nå synes jeg det er for dyrt å ta lappen, og dessuten holder jeg meg slank ved at jeg går så mye. Jeg forventer ikke at folk skal kjøre meg hit og dit.

Jeg synes også at jeg er miljøvennlig ved å ikke kjøre.

Gammel 17-10-08, 11:21   #43
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Morsomt, som mange av dere påpeker så er det en forskjell på meg og mannen, og det er at han er vokst opp langt ute på landet. Et sted der alle har lappen, fordi man må ha det for å komme seg noe sted. Så han forventer det, og synes det er "normalen". (På tross av at han vet at jeg bla. ikke har lappen.) Mens jeg er vokst opp midt i en liten by, og flyttet tidlig sentralt i Oslo, og har aldri hatt behov for lappen. Jeg har bevisst prioritert det vekk også, jeg vil ikke ha lappen. (Jeg har forresten aldri vært avhengig av, eller forventet, å bli kjørt noe sted, da hadde nok jeg også tatt lappen.)

Utgangspunktet for samtalen var forresten et innslag om at bare 2 av 10 voksne hadde reflekser på, og jeg sa at jeg ikke forstod at de som hadde lappen ikke visste hvor "usynlig" man blir uten reflekser, de bør jo se det når de kjører selv og følgelig bruke reflekser. Også lurte jeg på hvor mange voksne som hadde lappen. Og han sa at man burde forvente at de fleste hadde det og tippet på 9 av 10.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 11:29   #44
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Dersom man ikke har prioritert å ta lappen når man begynner å komme opp i 20-åra og har jobb, bør man være veldig forsiktig med å forvente å bli kjørt rundt av andre.

Jeg har sett noen eksempler som irriterer meg grønn. Feks en bekjent av min svigermor: Hun har en "venninne" som alltid kjører henne til alle fester. Venninnen kan aldri drikke vin/øl fordi hun må kjøre og passasjeren betaler aldri bensin.

Jeg er usikker på om jeg synes det er mest irriterende at folk uten lappen forventer å bli kjørt rundt eller om jeg synes det er mer irriterende at folk ikke har ryggrad nok til å si nei.

Gammel 17-10-08, 11:38   #45
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg er usikker på om jeg synes det er mest irriterende at folk uten lappen forventer å bli kjørt rundt eller om jeg synes det er mer irriterende at folk ikke har ryggrad nok til å si nei.

Ja det er forsåvidt et poeng.

Gammel 17-10-08, 11:39   #46
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Oslo-jente uten lappen her. I min vennekrets var flertallet lappenløse til vi bikket 30. Nå tynnes det i rekkene, og jeg tenker på å snart sette en dato for når jeg skal begynne å jobbe med saken. Som dere skjønner er jeg kjempeutålmodig etter å få det gjort.

Det skal sies at vi ikke har bil og at jeg nesten aldri har behov for å bli kjørt steder. Så det går knapt utover noen andre enn meg bittelitt hvis jeg vil på Ikea og samboer heller vil se på tv-sport i helgene.

Gammel 17-10-08, 11:40   #47
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du "forvente" som i "det er sansynlig", så vil jeg si ja. Jeg tror flertallet av 20-åringer har lappen.

Hvis du mener "forvente" som i "burde", så mener jeg nei. Selvsagt er det helt greit at en 20-åring ikke har lappen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 11:43   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Enig. Det er jo bare å si nei. Jeg kjører gjerne rundt på venner og familie, men de pleier å betale bensin eller gjøre andre tjenester tilbake. Alle gir og tar på hver sin måte. Jeg har lappen men ikke egen bil, og siden mannen bruker bilen til jobb er jeg uten bil på dagtid, og da blir det ofte til at ei venninne henter meg om vi skal noe sammen. Men jeg forventer det ikke, og hun insisterer ofte på det selv. Hadde noen av mine venner begynt å forlange/ta det som en absolutt selvfølge å bli hentet/levert hit og dit, hadde jeg vært litt mer tilbakeholden.

Gammel 17-10-08, 11:44   #49
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og for de som vil ha konkrete tall, så har selvsagt ssb.no en tabell på dette også.

http://www.ssb.no/emner/10/12/nos_sa.../tab/4.11.html

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 11:44   #50
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Nei det synes jeg ikke. Tok selv lappen for 5 år siden. Da var jeg over 30 år.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 11:45   #51
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke lappen enda (26 år), men skal ta den nå i løpet av høsten/vinteren. Flere av mine venner som heller ikke har. Men vi bor alle i Oslo, ja.

Gammel 17-10-08, 11:47   #52
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Mener du "forvente" som i "det er sansynlig", så vil jeg si ja. Jeg tror flertallet av 20-åringer har lappen.

Hvis du mener "forvente" som i "burde", så mener jeg nei. Selvsagt er det helt greit at en 20-åring ikke har lappen.

@Aminta: Må ha en presisering her før jeg vil stemme. Man kan jo tross alt ikke stemme feil når mannen din har sånn tro på oss.

Gammel 17-10-08, 11:51   #53
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Mannen mener jo at man bør kunne forvente det as in alle bør ha det, ikke sånn forvente ut fra et statistisk/sannsynlig grunnlag.
Det er i hvertfall det som er spørsmålet hans. (Slik jeg forstod han, selvsagt.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 11:55   #54
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Mannen mener jo at man bør kunne forvente det as in alle bør ha det, ikke sånn forvente ut fra et statistisk/sannsynlig grunnlag.
Det er i hvertfall det som er spørsmålet hans. (Slik jeg forstod han, selvsagt.)

Ok. Da har jeg stemt.

Gammel 17-10-08, 11:59   #55
Hjemmemamma
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Troms
Hjemmemamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, man kan vel ikke forvente det.
Men som mange andre sier er det vel en liten forskjell på å bo i byen og på landsbygda.

Hjemmemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:01   #56
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg forventer at personen har lappen ja, men da tenker jeg statistisk.
Jeg synes derimot ikke personen er tiltaksløs etc. etc. om han ikke har det. Slik at forventer blir kanskje et feil ord; jeg tar nok det for gitt, men ubevisst.

Gammel 17-10-08, 12:02   #57
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tok ikke lappen för jeg var 28. Naa er jeg 12 aar eldre, og maa nok ta den igjen hvis jeg skulle funnet paa aa sette meg bak rattet i en bil. Jeg kommer fra Bergen, men bodde i Oslo da jeg var 28 og tok lappen. Naa bor jeg i en europeisk storby med alt for masse trafikk for min smak (dvs. om jeg skal kjöre), men her er glimrende forhold for sykling og veldig bra offentlig kommunikasjon ved vaart sentrale bosted.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:26   #58
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Annet: På bygda, jah. I by (les: Oslo ) : Nei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:32   #59
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Forvente... Jeg blir i allefall overrasket over folk fra midten av 20-åra og oppover som ikke har lappen. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som ikke har lappen.

Jeg er oppvokst på bygda, og har bodd i Oslo i 10 år før vi flyttet tilbake i fjor. Brukte bil mye i Oslo også, for kollektivtrafikken er virkelig en tålmodighetsprøve. Bodde nesten i sentrum, men for å komme meg til jobb med buss tok det 45 minutter, mens med bil så brukte jeg 10 minutter +/-.

Sist redigert av gurgle : 17-10-08 kl 12:37.
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:34   #60
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vet ikke hva jeg skal svare. Nei, man kan ikke forvente det, som i å ta det for gitt at alle har det. Det er ikke et krav fra samfunnet. Når det er sagt, så forventer jeg personlig som regel at alle voksne mennesker jeg treffer har lappen. Det er basert på erfaring, jeg blir litt overrasket når jeg treffer folk som ikke har lappen. Det er en annen type forventning.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.