Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tafser du på frukt og grønnsaker i butikken? (Spin off)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Kjenner du på frukt/grønnsaker før du handler?
Ja, jeg klemmer og kjenner og studerer absolutt alt 6 4,62%
Ja, stort sett 29 22,31%
Ja, men bare på enkelte ting, hvor modenhet har stor betydning (eks. avocado) 90 69,23%
Nei, det gjør jeg ikke, synes det er ekkelt 5 3,85%
Spiser ikke grønnsaker og frukt 0 0%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-08, 16:40   #41
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tafser du på frukt og grønnsaker i butikken? (Spin off)

Som Annemede sjekker jeg kvaliteten på varene. Hvor mye jeg sjekker kommer ann på hvordan jeg opplever fruktdisken. I noen butikker er det hele tiden ansatte som sjekker frukt og grønt og fjerner det som er dårlig. Der sjekker jeg ikke like nøye. I butikker der jeg tidligere har opplevd å få mye dårlige varer sjekker jeg nøyere. Som regel er da sjekken: ta opp eple, snu det rundt for å se om det har tydlige skader, legge det i posen hvis ikke.

Frukt og grønt er ikke spesielt rimlig i Norge og jeg forventer faktisk litt kvalitet på produktene. Ikke noe er så kjedelig som å komme hjem med dårlige produkter.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 17:01   #42
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tafser litt, og går utifra at det jeg kjøper er blitt tafset på.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 17:37   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg snur og vender på frukt...men avocados kjøper jeg harde så de kan modnes hjemme - nettopp fordi de ofte er tafset på/skviset i kassen fra før og da har de områder i kjøttet som ikke er så fint lenger... clementiner, kiwi og appelsiner er jo kul umulig å vite om er passe harde uten å ta på dem. Og epler kan være mindre pene på den andre siden, da går de tilbake i eska. Druer smaker jeg på til og med - spesielt om de er dyre. Utrolig irriterende å ha kjøpt 2 kg druer som ikke smaker noe... Plastpose fungerer imidlertid utmerket som hanske.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:18   #44
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Det hender jeg klemmer og kjenner litt forsiktig på grønnsakene og frukta. Det er mye dårlig frukt på nærbutikken her, og jeg synes det skal være greit å forsikre meg om at jeg får skikkelige varer. Regner for øvrig med at de fleste har lært at frukt og grønt bør vaskes før en spiser av det, så dårlig samvittighet har jeg ikke.

Sist redigert av Kaija : 23-04-09 kl 21:49.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:21   #45
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Bare når jeg skal rense sprøyter og sånt....:hygienisk:

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 22:41   #46
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tafser ikke. Jeg kvalitetssjekker de.

Gammel 01-10-08, 22:58   #47
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jupp, jeg tafser.

Tafser i den forstand at jeg kjenner på hardhet, og ser etter skader på frukten før jeg putter det i posen.

Har andre ting å bruke pengene mine på enn å kjøpe frukt og grønnsaker som ikke er bra.

Og pga folks tafsing på frukt, så vasker jeg frukten når jeg kommer hjem.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 23:30   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt usikker på definisjonen av tafse. Hvis jeg er i ferd med å legge et eple i posen, og jeg ser at det har et stort brunt merke på seg så legger jeg eplet tilbake. Er det å tafse? I så fall gjør jeg det. Det samme vil vel gjelde mye annen frukt.

Avokado er vel det eneste som jeg ALLTID klemmer på før jeg kjøper. Jeg må jo vite om den er myk nok til å lages guacamole av. Den skal jo som regel lages samme dag som jeg kjøper og da har vi ikke tid til å vente på at avokadoen modner.

Gammel 02-10-08, 00:51   #49
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja jeg tafser, på det meste, epler, agurk, avocado, mango, kiwi, tomat, sitron, appelsin ja så og si alt.
Og man vasker jo selvfølgelig frukt og grønnsaker før man spiser de.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 08:48   #50
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tafser ikke, men jeg tar på frukt og grønnsaker når jeg velger. Gidder ikke komme hjem med bløte paprika, steinharde avocado og uspiselige clementiner.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 09:38   #51
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Skal ihvertfall fortsette med å ta tomatene som ligger underst.

Men da tafser du jo på en del tomater for å komme til de tomatene eller?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 09:50   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tafser ikke, jeg kvalitetssikrer. Det er så mye dårlig frukt og grønt i butikkene, og jeg orker ikke å betale en formue for dårlige grønnsaker.

Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 09:52   #53
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OM jeg kommer hjem med råtten frukt så tar jeg med det tilbake til butikken som regel jeg da. Men stort sett er de flinke til å rydde bort dårlig frukt i disken på Prix her.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 17:10   #54
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men da tafser du jo på en del tomater for å komme til de tomatene eller?

Nix, bruker pose når jeg tar tomater opp i en annen pose

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 14:10   #55
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg klemmer forsiktig på avokado, kiwi og appelsiner/klementiner. Dersom en frukt eller grønnsak viser seg å være misfarget eller ødelagt legger jeg den tilbake. Men jeg synes ikke at det er tafsing, men Kvalitetssjekking. Man må da vite at det man kjøper holder mål.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 22:49   #56
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hver gang jeg kjøper frukt nå om dagen titter jeg meg rundt få se om jeg er den eneste som tafser på frukten.
Og det er faktisk mange som bare putter frukten oppi posen uten en pitteliten kvalitetssjekk engang.
De må da få med seg mye dårlig frukt hjem?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 23:13   #57
jubajuba
grønn og ivrig

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
jubajuba har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja, jeg kjenner på frukt og noe grønt før jeg kjøper. Og liker jeg ikke utseende på eplet jeg tok i, putter jeg det tilbake.Går bare automatisk ut fra at folk vasker frukten sin før de spiser den.

Gammel 05-10-08, 19:54   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner jo på frukten og grønnsakene. Spesielt avocadoen skal være passe.
Men tar jeg opp et eple og det er råttent på undersiden så er jeg faktisk så frekk at jeg kaster det jeg. (Det står en diskret plassert søppelkasse rett ved frukten der jeg handler).

Men jeg står ikke og håndplukker oppi jordbærkurvene da.

Man kan si at jeg undersøker grøntet innenfor grensen av hva som kan kalles noenlunde delikat kanskje?

Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 20:14   #59
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei. Jeg har mann til slikt.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 22:34   #60
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Nei, og jeg hater at andre gjør det. Jobbet i butikk i min pure ungdom og kom over mange rare vaner. Blant annet hadde vi en kunde som alltid sleiket på eplene. :urk:

Man må jo bare sleike på eplene for å sjekke om, eh, skallet er sprøytet.

Utenom det tafser jeg utelukkende på avocado, banan, sitrusfrukter og kanskje en og annen tomat. Agurk også, men den er jo pakket inn. Og aspargesen studerer jeg nøye, dog uten å klemme. Plommer, pærer og poteter, likeså.

Ok, det kan se ut som om jeg tafser. Men jeg vil egentlig også kalle det kvalitetssikring.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.