Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye kjøper dere bursdagsgave for til egne barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-08, 09:17   #41
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Hvor mye kjøper dere bursdagsgave for til egne barn?

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Det de ønsker seg mest er en gravemaskin, og da mener jeg ikke en sånn leke gravemaskin, og på toppen av alt ønsker de seg hver sin, Knoll vil ha grønn og Tott vil ha gul.
Vet ikke hva de koster, men kan tenke meg det er 5-6 sifre i prisen.

5-6 sifre?? Jeg har 6 sifret årslønn jeg.
Vi kjøper det vi ser unga trenger, men tusenlappen er vel sånn ca øvre grense tenker jeg. Har ikke så mye med bortskjemming å gjøre, mere økonomien vår.

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 09:20   #42
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det kommer an på.

Nå til seksårsdagen skulle hun få ny sykkel. Vi hadde beregnet opp til 2500,- for det. Så gikk jeg til sykkelbutikken og oppdaget at den var satt ned til 2000,- Kjempefint, tenkte jeg. Så skulle jeg betale, og fikk vite at den var satt ned til halv pris akkurat den dagen, siden det var fjorårets modell. Kjempefint, tenkte jeg. Så oppdaget vi at det var to ulike pedaler på den, men de skulle bestille nye, hvis vi kunne vente en uke. Det kunne vi. Det tok to uker, og da vi endelig fikk hentet ut sykkelen, fikk vi den for 500,-.

Vi kjøpte ikke for 2000,- ekstra da, lizzom. Men noen småting i tillegg ble det.

Gammel 22-09-08, 11:06   #43
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen fast sum, men kjøper helst noe de trenger. Leker har og får de så mye av likevel, så vi ser ingen grunn til at vi skal fylle på i lekekassa til bursdag og jul hvis ikke det er noe helt spesielt som vi vet de vil ha glede av.

LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 11:14   #44
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Ca. 500,-
Om de ønsker seg noe dyrere ønsker de seg penger av besteforeldre i gave og klarer å spare litt selv.
Jeg liker at barna sparer litt til dyre ting selv.

Gammel 22-09-08, 18:32   #45
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det varierer. I år har vi kjøpt en del klær, da de har vokst voldsomt i løpet av sommeren og trengte mye nytt. I tillegg fikk de køyeseng, og den pluss madrasser (de hadde 1.60-senger før), kom på rundt 1500 kr. Vesla fikk litt klær til bursdagen, husker ikke nøyaktig beløp.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 18:57   #46
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Det varierer her også. Sist fikk storesøs digitalkamera, mellombror fikk et ds-spill, mens lillesøs fikk en dukke-hest.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 18:58   #47
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mellom 500 og 1000 bruker det komme på.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 10:14   #48
Pong
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er avhengig av alderen; vi har 4 unger - Eldste er 10 år, yngste er akkurat blitt 1 år. Vi prøver å finne noe som både er kjekt, utfordrende og praktisk. Og rimelig også.
Helst under 600 kroner. Prøver jeg ihvertfall, men jeg vet ikke hva min kone gjør - det blir alltid noen små pakker ekstra ihvertfall

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 10:17   #49
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vi ingen fast sum for. Vi kjøper noe hun ønsker seg eller noe vi vet hun vil ha mye glede av. I fjor fikk hun elektrisk gitar og forsterker, i år blir det nok et kamera. Hun får ikke noe større gaver av oss utenom jul, bursdag og ferier, så jeg vil helst at det skal være fine ting hun får.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 10:25   #50
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg synes pris er helt irrelevant i slike sammenhenger. Man får gi etter hva lommeboka sier man kan gi.

Og jeg synes det er mye bedre å svi av 3000,- på en Bergansjakke enn 3000,- på PS3.

Hvorfor? Sånn at barna kan bli klesbevisst?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 10:27   #51
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For vår del har det variert fra 2-3 hundre til rundt tusenlappen. Det er mulig vi blir mer bevisst å kjøpe for en noenlunde lik sum til hver av barna når de blir eldre. Får se.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 10:29   #52
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger jo små, så vi bruker ikke så mye penger på presanger. De får en ting som de sannsynligvis ønsker seg. Knerten blir ett år om noen uker, og skal få gåbil. jeg tror det koster ca 500 kroner. Snuppa fikk bord og stoler til rommet sitt da hun ble ett, og det kostet bare 150 kroner på ikea, men jeg så ikke grunnen til å bruke mer penger bare for at det skulle koste mer.

Etterhvert kommer vi helt sikkert til å bruke mer, men da fortrinnsvis på ting som vi ser de trenger. Egen pc er et godt eksempel på ting vi nok kommer til å kjøpe i presang som koster mer enn det vi ellers ville brukt.

Gammel 25-09-08, 10:47   #53
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Her har tiåringen selv spart til egen PSP og PC f.eks.
Til bursdagen sin ønsket han seg BMX.
Han sparte halvparten selv, fikk de vanlige 500,- av oss og ønsket seg penger av besteforeldre og oldeforeldre.
Søstera sparte og ønsket seg iPod ifjor. Fikk de vanlige 500,- av oss og klarte å spare resten selv.

Slik har vi ønsket å gjøre det med våre barn.

Gammel 25-09-08, 13:16   #54
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Hvorfor? Sånn at barna kan bli klesbevisst?

Nei, men jeg synes Bergansjakke ( eller annen type jakke for den del) er en mer nyttig ting enn PS3.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 13:18   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Her har tiåringen selv spart til egen PSP og PC f.eks.
Til bursdagen sin ønsket han seg BMX.
Han sparte halvparten selv, fikk de vanlige 500,- av oss og ønsket seg penger av besteforeldre og oldeforeldre.
Søstera sparte og ønsket seg iPod ifjor. Fikk de vanlige 500,- av oss og klarte å spare resten selv.

Slik har vi ønsket å gjøre det med våre barn.

Det blir jo voldsomme summer de må spare da. Hvor får ungene de pengene fra?

Gammel 25-09-08, 13:56   #56
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Det blir jo voldsomme summer de må spare da. Hvor får ungene de pengene fra?

De ønsker seg penger av alle, om det er noe dyrt de har på ønskelista.
Blir fort penger om man bare sparer en stund.
Det er jo ikke noen voldsomme summer i de ønskene jeg har nevnt?
(PC får vi litt billigere da, men iPod og PSP er snakk om 2000,-.)
Jeg synes ungene har godt av dette.

F.eks. kostet BMX 2000,-. Han fikk 500,- av oss. 500,- av svigers. Sparte 1000,- selv.
(I barnebursdagen fikk han kanskje 600,- av venner til sammen.
Her har guttene for vane å gi hverandre 100,- istedet for å finne på noe tull de ikke leker med.)

PSP 500,- av oss, 500 av svigers, sparte 800,- selv.
Han sparer alt av småpenger han får, om det er 20,- eller 1,-.
Det blir fort penger av småtteri også.

Selv sparte vi alle pantepenger og småtteri i 10 mnd. og endte opp i 15.000,-.

Gammel 25-09-08, 14:50   #57
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har ingen enkelsum som vi forholder oss til. Det har hendt at de ikke har fått noenting, andre ganger har de fått gaver for rundt 1000-lappen. De har enda ikke begrep over hvor mye ting koster, så vi kjøper ting de ønsker seg.
Storesøster ønsker seg Playstation 2 til bursdagen, men jeg syns vi har nok med både DS'er, Wii og XBox 360 i huset. Så, det må hun spare til selv.
Hun har bursdag i oktober, og vi har nettopp totalrenovert rommet hennes, med vinduer, panelplater, tapet, nytt gulv, ny seng og nytt klesskap. Mangler kun en sofa for å gjøre rommet komplett. Så, i år blir det en liten gave.

Til jul får de en praktisk ting, og i tillegg noe de har ytret ønske om. Vi er mer slepphendte til jul med pengene.

Gammel 25-09-08, 14:56   #58
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Svarer som de fleste andre her at det varierer. Men som regel blir det ting de trenger og da kan det fort bli mye penger, men vi ville jo kjøpt sykkel, ski etc. uansett så da er det bedre det er bursdagsgave enn i tillegg til bursdagsgave.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.