|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg er helt klar på at jeg gjerne vil være organdonor, hvis uhellet først er ute. Dette har jeg informert klart og tydelig til alle i min nærmeste familie.
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?
Det enkleste er å skrive det ut selv. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Ja, jeg vil være donor om det blir aktuelt.
|
|
|
#5 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2008
![]() |
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg har tatt et standpunkt og ønsker å donere. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Jeg har vurdert det, og kommet til at jeg ikke vil være donor. Unntaket er dersom jeg f.eks. kan gi en nyre mens jeg fortsatt er i live. Men etter min død er det ikke aktuelt å donere organer. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Hvordan stiller du deg da til å eventuelt ta imot organer? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Saken er den at mine aller nærmeste (særlig mannen) absolutt ikke hadde ønsket at noen skulle "partert" meg etter min død. Fordi dette ville blitt svært vanskelig for han vil jeg ikke si ja til å donere organer. Det handler om følelser, sorgreaksjoner - ikke om det rent praktiske. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg klarer ikke helt å skjønne dette jeg. Man vil svært gjerne ta imot andres organer men vil selv ikke gi. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ustabil
|
"Svært gjerne" var nå ditt uttrykk, da. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Både jeg og mannen har donorkort i lommeboka, og det er en selvfølge for oss at det gjelder barna også.
|
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg stiller meg selvsagt fullt og helt til disposisjon som organdonor, og de kan ta hva de vil av organer. Mannen min og jeg har helt sammenfallende tanker om og syn på dette.
|
|
|
#13 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Ja, jeg ønsker å være donor, og jeg har gitt beskjed om dette til mine nærmeste. De kan ta alt som brukes kan.
|
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Man skal selvsagt respektere andres syn på død, sorg og ja, det meste. Men dersom jeg hadde syntes det var så vanskelig å tenke på at mine avdøde slektninger ble obdusert og lignende at jeg ikke ville donere av den grunn, hadde jeg nok jobbet endel med dette for å bli kvitt slike tanker. Donasjon er såpass viktig, synes jeg, at mine følerier rundt død og organer bør bli litt nedprioritert. Synes JEG, jeg skjønner jo at dette er et vanskelig tema og vil jo helst ikke støte noen.
|
|
|
#15 |
|
Ustabil
|
Obduksjon har som formål å avgjøre dødsårsak, jeg syns derfor ikke at det er sammenlignbart med det å faktisk fjerne deler av kroppen til den avdøde. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg har tatt et standpunkt, og jeg har informert mine nærmeste. Jeg ønsker å donere bort de organer som er brukanes. Her i Norge tar de vel bare indre organer, gjør de ikke? Hjerte, lunger, lever, nyrer og en til? Men er det noen som trenger hud eller øyne, så for all del.
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Jeg har ingen problemer med å respektere at folk takler sorg på ulik måte, og jeg synes ikke man er "forpliktet" til å være for donasjon. Det jeg har større problemer med å skjønne er at man vil akseptere å ta imot organer, men ikke kan tenke seg å donere bort sine egne. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Å? Man er i en helt annen situasjon når det er snakk om å redde noe du er glad i, kontra det å innse og akseptere at den du er glad i er død, og at de attpå vil kutte opp personen og gi organene til fremmede. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Jeg kjenner at jeg ikke klarer å svare på dette uten å høres sarkastisk ut, så jeg skal heller la være. |
|
|
|
![]() |
|
|