|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ute av produksjon
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Meningsløst å lese romaner?Eg synes romaner gjev meg meir enn mykje annan underhaldning, eg får brukt meir av fantasien, og kan kikka inn i tankegongen til andre. Av og til les eg for å læra noko nytt, oppleva ein annan stad eller tid. Andre gongar les eg berre for å tenka på noko anna enn eg gjer ellers. Kva litteratur eg les kjem an på kor mykje overskudd eg har, dei siste månadane har det blitt mykje lett krim.
|
|
|
#2 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Meningsløst å lese romaner?Med all den fantastiske litteraturen, så kan jeg ikke fri meg fra at jeg tenker at mennesker som ikke leser går glipp av noe. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?
I de beste romanene får jeg samme relasjonene til folk i romanen som jeg har til folk i RL. Jeg gråter og ler med dem. Jeg er spent på deres vegne, jeg er er engstelig og forventningsfull.
Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være så mye mer lærerikt å lese biografier enn romaner. Folk er folk, selv de som er oppdiktete. Hvis du liker biografier vil jeg anbefale den om Arne Næss. "Jeg, Arne - et tegnet liv." Veldig spennende synes jeg.
Det er absolutt ingen sammenheng mellom kvalitet og leselyst. Poenget er at man leser. Det finnes ikke noe som heter dårlig litteratur i den sammenheng. Dårlig språk og dårlig kvalitet er relativt.
|
|
|
#4 |
|
Skal rømme
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Interessant tråd. Jeg er i grunnen enig med alle, utenom Joika.
|
|
|
#5 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer, etter å ha funnet min samling Nancy Drew under flyttingen her |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Det høres ut som om den sammenhengen like gjerne gikk andre veien - at det også var fordi du var (selv-)reflektert og "følelsesanalytisk" og filosofisk anlagt at du likte å lese bøker. Slik tror jeg det er og var med meg, i alle fall.
|
|
|
#8 |
|
Guardian of the galaxy
|
|
|
|
#9 |
|
Live and let live
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg er enig med omtrent alle her jeg også. Det er sagt så mye godt at jeg trenger ikke gjenta det. Men dette derimot:
Jeg blir bare helt:
|
|
|
#10 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Men, altså, jeg klarer ikke helt å se at noe som "bare" har underholdende verdi er bortkastet.
|
|
|
#11 |
|
♡
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg lever meg inn i liv jeg selv ikke lever. Jeg lærer, opplever, får impulser, kjenner på følelser, gråter en skvett, ler.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg lærer mye av å lese skjønnlitteratur. Mange forfattere har glimrende menneskekunnskaper, og god psykologisk innsikt. Det er f eks. verd å merke seg at forfattere (som f eks. Charles Dickens) tok opp temaer som resiliens, lenge før psykologien selv gjorde det.
|
|
|
|
#13 |
|
Pauset
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Må bare si at jeg ikke leser biografier heller, men jeg liker ting som er sant og om en person interesserer meg så kan jeg sikkert lese en biografi. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Les bøkene til Camilla Läckberg, i rekkefølge. Jeg er akkurat ferdig med hennes siste "tyskerungen" og den klarte jeg nesten ikke legge fra meg. Kanskje du får litt leselyst igjen.
|
|
|
#15 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvilke bøker fenger deg da, og som du ikke finner meningsløse å lese? :venter spent: Syns forøvrig folk må få velge selv hva de ønsker å lese, men ble veldig nyskjerrig på dine valg her.
|
|
|
#16 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå ble jeg litt letta!
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Jeg synes det er genuint fascinerende med folk som ikke liker "oppdiktede" historier eller som synes det at ting er sant gjør dem interessant. De fungerer åpenbart veldig annerledes enn jeg gjør, og det er jo spennende i seg selv.
|
|
|
#19 |
|
Pauset
|
Jeg tror jeg liker bedre ting som er konkret. Ting som man lærer noe av helt sikkert og ikke trenger analysere veldig. Tenker at jeg analyserer veldig mye ellers i livet.. omgivelsene, hvem som sier hva og hvorfor, hvordan ting henger sammen, hva jeg må gjøre når, hvordan skal jeg gjøre.. osv. Jeg tror det kan hende at jeg liker ting som er faktabasert fordi da kan jeg rett og slett slappe av med at det er sånn som de sier (oftest). En teori bare. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Jeg har lest selvbiografien til en britisk dame som er autist, og hun skriver om at hun aldri skjønte poenget med fiksjon, i tillegg til at hun heller ikke forstod historiene - det var altfor ullent og usikkert og uklart det hele, og baserte seg på forståelse og følelser som hun ikke kjente igjen eller hadde. Da hun var liten, leste hun telefonkatalogen, for den forstod hun poenget med og strukturen i. Det er jo selvsagt mer ekstremt enn det du beskriver, altså.
|
![]() |
|
|