Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Automatgir eller manuell?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-08, 20:15   #1
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Ja det er faktisk sant. dyrere forsikring på automat og. Mener jeg?!?

Mange atomat biler med 4*4 er høyt på på ulykkes statistikken, leste jeg i naf motot en gang eller flere.
For mange tror at når de har 4*4 så er det bare å kjøre, og med automatgir så slipper de å gire,man kommer seg over alt, og man er bedre sjåfør :snil:

Angåenda pris:

at det varierer 5-10 000 kr er ikke sant. Har sett mange biler med samme motot både manuell og automat og automat ligger minimun 20-30 000 over manuell. på helt vanlige biler

og både 1,8 og 2,0 har på de alller aller fleste bilene godt over 100 hk de fleste mellom 130-170. Bensin biler

Gammel 26-07-08, 21:52   #2
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Angåenda pris:

at det varierer 5-10 000 kr er ikke sant. Har sett mange biler med samme motot både manuell og automat og automat ligger minimun 20-30 000 over manuell. på helt vanlige biler

Kanskje noe underestimert fra min side. Jeg burde uansett skrevet fra [insert oppjustert anslag]. Mercedes' billigste automatkasse er 20 000 dyrere enn manuell. Avanserte automatkasser blir fort både 40-50 000 dyrere, ja.

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

og både 1,8 og 2,0 har på de alller aller fleste bilene godt over 100 hk de fleste mellom 130-170. Bensin biler

Jeg skrev drøyt 100 HK. 170 HK i en 2,0 L, vil jeg karakterisere som sportslig+.

Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 22:44   #3
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Kanskje noe underestimert fra min side. Jeg burde uansett skrevet fra [insert oppjustert anslag]. Mercedes' billigste automatkasse er 20 000 dyrere enn manuell. Avanserte automatkasser blir fort både 40-50 000 dyrere, ja.

Jeg skrev drøyt 100 HK. 170 HK i en 2,0 L, vil jeg karakterisere som sportslig+.

Joda sant nok. Men jeg vil ikke si at 170 er sportslig... eller
Men 170 ble kanskje litt mye. men de fleste 2liter ligger på 130-160.

var sikkert litt slått ut av hvitvinen i går

Mercedes vet jeg ikke noe om men vet en del på japanerne. Og ford. Pappa kjøpte ny focus før jul. og da da det stor forskjell på manuell og automat. i pris. På helt samme bilene
Han fikk en fin pris på en demo med automat.

Synd for de som "trenger" det om det er sånn

Gammel 26-07-08, 18:19   #4
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vil ikke ha automatgir. Jeg venner med aldri av med å clutche.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 18:31   #5
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Aldri automat!
Det var et av kriteriene mine da jeg kjøpte bil at det skulle være manuell gir.
Jeg føler at jeg har mye mindre kontroll over bilen/farten når jeg kjører automat, og jeg hadde aldri følt meg trygg om jeg skulle kjørt automat i det daglige!
Pluss at det er utrolig dyrt å fikse en automatkasse som ryker, samt at automater ** har litt høyere forbruk. (Her sammenligner jeg når JEG kjører manuell og automat, kan ikke svare for andres kjøreøkonomi.)

Men jeg har fått mange rare blikk og kommentarer når jeg sier at jeg aldri vil ha automat.

Gammel 04-08-08, 03:10   #6
BrannKop
Optimist

BrannKop sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
BrannKop har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ville definitivt valgt automatgir dersom dere har mye bykjøring. Tilvenningsfasen i forhold til manuell gir er over på "no time".

BrannKop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 12:43   #7
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har alltid kjørt manuell, og lærte automatgir på 2 minutt. En drøm å kjøre med. Det blir det på neste bil.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 20:27   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

En vurdering i henhold til at det er dyrt å fikse automat blir hvorvidt man kjøper ny* eller brukt og hvor lenge man har tenkt å ha bilen. Videre finnes det forsikringer der det i basis ikke koster noe ekstra å ha med en "drivlinjeforsikring" der man forsikrer seg mot svært høye kostnader knyttet til motor og girkasse. Slike forsikringer gjelder gjerne kun opp til en viss kilometerstand og alder på bilen.

Kjøper man ny bil, som privatperson, har man fem års reklamasjonsrett. Ikke tenkt så mye på garanti, for reklamasjonsrett vil være det som blir det sentrale. Kjøper man en to år gammel bil vil fortsatt tre år av reklamasjonsretten gjelde, så fram bilen har vært privateid hele tiden. Har en bil startet sitt liv som firmabil, leasingbil e.l. vil ikke denne reklemasjonsretten gjelde, men man vil fortsatt ha reklamasjonsrett i henhold til forhandler man kjøpte bilen fra etter kjøpsloven.

Det er store forskjeller mellom hvor gode automatkasser som brukes. Enkelte har eldre 4-trinns-konstruksjoner som fortsatt "lugger" en del når de skifter gir. I det "vanlige segmentet" blir DSG-kassene til VW-konsernet av det absolutt bedre. Disse har vel fem år bak seg nå på veien, og har ikke inntrykket så langt at det har vært spesielle problemer. Den nye varianten har en konstruksjon som imidlertid, i teorien, skulle være mer driftsikker/slitesterk - i tillegg til at den har et trinn ekstra. Denne brukes så langt ikke i alle modeller med DSG, men kommer vel i flere og flere modeller etter hvert.

Det man også skal huske, er at de fleste kassene i dag kan "kjøres manuelt", altså med at man selv velger gir.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 21:19   #9
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kommer aldri til å gå tilbake til manuell gir. Pris og bensinforbruk spiller ingen rolle Noen nevnte kjøreangst i en annen tråd, hos meg er den på vei bort nå som vi har automat.

Hva er det som gjør at dere blir bilsyk av automatgir da tror dere, Turi og Fluke?

Gammel 07-09-08, 14:23   #10
F!reF|y
Fullverdig medlem

F!reF|y sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Akershus
F!reF|y har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har bare hatt biler med manuell gir.
Har prøvd automat, men liker det bare ikke.
Akkurat kjøpt meg ny bil, og et av kriteriene var at det var manuell giring!

F!reF|y er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 21:15   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje jeg vurderer å få meg automat når jeg skal ha ny bil igjen en gang. Men jeg LIKER å gire, føler at jeg har mer kontroll på bilen da.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 21:19   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ELSKER automatgir, og kan egentlig ikke tenke meg noe annet nå. Det er ikke stor overgang, etter fem minutter er du inne i det. Det er verre når du plutselig skal kjøre girbil igjen. :harenmorsomhistorie:
Og med kjøreskrekk gjør det jo kjøringen mye lettere, Iset, mindre å konsentere seg om.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.