Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pusse sølv til bunaden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-08, 09:35   #1
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Stalltips fra min mamma: Å stryke bunadsskjorta en uke (helst) før du skal bruke den gjør at strykinga "setter" seg, og den krøller ikke så fort når du tar den i bruk.

Jeg synes selv jeg merker forskjell på det jeg kaller nødstryk samme dagen, og om den har hengt i noen dager (sjelden jeg får det til å bli en hel uke nemlig)...

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 14:32   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg er litt forundret over hvor mange som må ha hjelp av sin mor. Er ikke dere selv mødre? Er det ikke på tide å lære seg slike ting?

Mamma har et fancy dampstrykejern på størrelse med en middels traktor.
Det tar 2 sekunder å stryke bunadsskjorte. Skal jeg gjøre det selv tar det laaang tid.

:enkel ligning:

Gammel 15-05-08, 14:39   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Tenke seg til, de er utsolgt for slike sølvpussekluter. Sørprais.

:hyperventilerer:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 09:16   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er ikke dine flagg krøllete? Eller insinuerer du at jeg har husmortendenser nå?

Nei (ikke som jeg har registrert, i hvert fall ) og kanskje ja.

Gammel 15-05-08, 09:19   #5
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flagg blir krøllete.
Krøllete flagg er en skam, og tar ikke mer enn 7 sekunder å ordne.

Gammel 15-05-08, 09:19   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jamen herligtro, det er jo ikke det at det er helt umulig å stryke skjorter eller noe sånt. Jeg får det til, jeg også. Men har mora mi lyst til å gjøre det for meg, så er jo jeg veldig glad for det!

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 09:20   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nabojenta: Næsj, for en fjollete påstand. Flagg blir ikke krøllete hvis man har adekvate oppbevaringsrutiner som ivaretar krøllefrihet.

Gammel 15-05-08, 09:27   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

gajamor: Som i hvert fall Glitter nevner så er den metoden ikke den beste med tanke på at f.eks. bunadssølv har områder som er dekorativt oksiderte - dvs. den metoden fjerner all oksidasjon - også det som skal være oksidert.

Gammel 15-05-08, 09:31   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

gajamor: Som i hvert fall Glitter nevner så er den metoden ikke den beste med tanke på at f.eks. bunadssølv har områder som er dekorativt oksiderte - dvs. den metoden fjerner all oksidasjon - også det som skal være oksidert.

Det er klart. Da bruker man andre metoder til de stykkene. Men at det skal SKADE sølvet generelt skjønner jeg ikke.

Gammel 15-05-08, 10:04   #10
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Ulempen med å stryke skjorten lang tid i forveien er at den gulner raskere, sier Bunadsrådet. Hvis man har linskjorte, selvfølgelig.

Gammel 15-05-08, 10:04   #11
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flagg strykes - hvis de gjenfinnes, that is. *fremdeles sjuske*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 10:38   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Flagg! Vi må ha flagg til barnehagetoget i morgen og jeg har ikke fått tilbake våre etter de ble lånt til et bryllup i fjor!

:åndenød:

Dette skulle vært husket og gjort mens jeg enda var gravid!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 10:56   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ting å gjøre før 17. mai:

• vaske bunadskjorter (2 stk)
  • stryke bunadskjorter
  • finne igjen flagg
  • stryke flagg
  • fastslå at bunadsølv trenger puss
  • fastslå at bunadsølv kan klare seg uten puss selv om det trengs
  • gå ned 5 kg for å få plass inne i bunaden - som har krympet igjen
Antatt situasjon 17. mai:
  • Storesøster og Embs vaser rundt i relativt rene, nystrøkne men likevel krøllete bunadskjorter
  • Storesøster og lillesøster stikker ut øynene på hverandre med gjenfunnede, skrukkete flagg
  • Embs ser ut som en stappet pølse i en bunad som er tre nr for liten, men lar ikke dette faktum stoppe overdreven isspising
  • Bunadsølvet til Embs er upusset, men ingen legger merke til det siden de er blendet av den krøllete skjorten og den altfor trange bunaden.
Og så var det været: Ser jammen ut som om det blir regn og 8-9 grader. Jada gitt.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:27   #14
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ta en ekstra titt, og tell ripene ...
Tannkremen sliper sølvet, eller hva det nå er du pusser. Dessuten blir det et belegg etterpå, som gjør at i hvert fall sølv, blir mye fortere stygt.

Ække så nøye på det...
Pusser ikke bare sølv på den måten - annet stæsj av smykker det ikke er så farlig med. Fint med en quick-fix.

Nabojenta - jeg er ikke så sikker på at vi skal ha som mål å beheske ALT tidligere generasjoners mødre behersket SAMT alt vår nye genersasjons mødre skal beherske, altså.

Gnikker på sølv om det trengs, og stryker da det som strykes må av bunadsskjorter, men om det ikke blir like bra som når mor, eller for ikke å snakke om mormor, gjør det, bekymrer meg lite.

Gammel 15-05-08, 11:51   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det er klart. Da bruker man andre metoder til de stykkene. Men at det skal SKADE sølvet generelt skjønner jeg ikke.

Jeg tipper at de mener er at smykket ødelegges, i den forstand at det opprinnelige utseendet ødelegges.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 13:24   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tipper at de mener er at smykket ødelegges, i den forstand at det opprinnelige utseendet ødelegges.

Du tror ikke det bare handler om at de ikke får solgt noe av alle de dyre sølvpussremediene de har da hvis aluminiumsfolie og salt gjør jobben enklere og billigere? Det mistenker jeg nemlig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 13:11   #17
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ække så nøye på det...
Pusser ikke bare sølv på den måten - annet stæsj av smykker det ikke er så farlig med. Fint med en quick-fix.

Nabojenta - jeg er ikke så sikker på at vi skal ha som mål å beheske ALT tidligere generasjoners mødre behersket SAMT alt vår nye genersasjons mødre skal beherske, altså.

Gnikker på sølv om det trengs, og stryker da det som strykes må av bunadsskjorter, men om det ikke blir like bra som når mor, eller for ikke å snakke om mormor, gjør det, bekymrer meg lite.

Jeg mener at om man først skal ha bunad, så forplikter det å ta vare på både den og sølvet. Og jeg mener man bør ha såpass respekt for flagget vårt, at man lar være å vifte med et krøllete et.

Emneord
bunad, bunadssølv, uselvstendige mammadalter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.