Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Denne kjolen i bryllup?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-08, 13:31   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne kjolen i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Fordi sort er sorgens farge. Og det skikk og bruk at man ikke bruker sort i bryllup.

Så før i tiden giftet man seg altså i sorgens farge? :domm:

Gammel 15-04-08, 14:54   #42
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Rødt? Det må vel være en utdatert regel? Hvis ikke, har jeg intetanende gjort meg skyldig i grove etikettebrudd ved flere anledninger.

Som jeg sa så står det mye rart og dumt i skikk og bruk. Det må være lov å bruke sunt vett og egen mening, mener jeg. Men hvit kjole er greit å styre unna for gjestene i et bryllup.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 15:01   #43
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så før i tiden giftet man seg altså i sorgens farge? :domm:

Før i tiden hadde man kanskje bare en kjole, og da er det himla upraktisk med en hvit en.
For øvrig var det helt vanlig å bli gravlagt i brudekjolen sin. Visstnok.

(Det finnes mye info om dette på nett.)

Sitat:

Hvid symboliserer renhed og uskyld, for i gamle dage var bruden jomfru indtil hun nåede bryllupsnatten. Man ser altså stort på den symbolik i dag, da det er de færreste brude, som kan prale af at være jomfruer ved deres bryllup. Hos overklassen var den hvide brudekjole allerede på mode i middelalderen, men i det 16. århundrede gjorde den røde brudekjole for alvor sit indtog blandt overklassen. Rød er kærlighedens farve, så det har måske været en af årsagerne til dette farveskifte.

Helt frem til slutningen af det 18. århundrede dominerede de røde brudekjoler, men så vendte billedet igen, og den hvide brudekjole blev moderne i overklassen igen og har været det lige siden. Hos det jævne borgerskab var det frem til midten af det 19. århundrede skik at bære en egns- eller folkedragt til bryllupper. Derefter skiftede moden, og sort blev den mest moderne farve til brudekjoler. Det skyldes, at sort var farven på borgerskabets festtøj, derfor fandt man det helt naturligt, at brudekjolerne også skulle være sorte. Først omkring 1920 blev det moderne blandt den almindelige befolkning at bære hvide brudekjoler.

Gammel 15-04-08, 16:05   #44
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns denne "skikk og bruk" regelen er fullstendig utdatert. Sort som sorgens farge er også noe tull, syns jeg. I begravelser til folk som har stått meg veldig nær, har jeg brukt blekgult, hvitt, grått og grønt. Rimelig diskret kledd, men ingen fargekode.

Man kler seg pent, og i forhold til spesifisert antrekk i et bryllup, og hvis noen har svart kjole som de har lyst til å bruke/føler seg pen i, så syns jeg det er det de skal bruke.

Gammel 15-04-08, 16:09   #45
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg syns denne "skikk og bruk" regelen er fullstendig utdatert. Sort som sorgens farge er også noe tull, syns jeg. I begravelser til folk som har stått meg veldig nær, har jeg brukt blekgult, hvitt, grått og grønt. Rimelig diskret kledd, men ingen fargekode.

Man kler seg pent, og i forhold til spesifisert antrekk i et bryllup, og hvis noen har svart kjole som de har lyst til å bruke/føler seg pen i, så syns jeg det er det de skal bruke.

Emneord
bryllup, kjole

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.