Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hatt konfirmant? Hva ga du eget barn i gave?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-08, 22:56   #41
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hatt konfirmant? Hva ga du eget barn i gave?

Jeg er også litt svimmel over gavene. Tror ikke det er vanlig i bygda der jeg kommer fra. Nå er det jo snart hundre år siden jeg og søsknene mine ble konfirmert, men vi fikk ikke noe annet enn en salmebok med inngravert navn fra foreldrene våre. I tillegg til klær og selskap. Forventet ikke mer heller, for vi hadde ikke god råd.

Storesønnen min valgte å ikke konfirmere seg, men han fikk ikke noen økonomisk kompensasjon av den grunn. Økonomien min på den tiden var ikke noe å snakke om. Jeg har "gjort det godt igjen" ved å gi han store gaver når han fylte atten (ibook) og tjue (mye penger).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 23:08   #42
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Forresten fikk jeg en diamantring også. Pappa er gullsmed, så han har laget den. Den har jeg brukt hver eneste dag siden den gangen.

Jeg blir også litt matt av alle gavene barna får. Jeg har ikke mulighet til å spytte ut 20 000,-, selskap, bunad+++. Men jeg sparer litt, hver måned, til hver av dem, som de, når de, fyller 18 kan bruke til det de ønsker.

Gammel 30-03-08, 23:10   #43
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Vi har konfirmant om to år. Han kommer til å få selskapet og alt som hører til (klær, fotograf m.m). I tillegg kommer han til å få en "liten" pengegave eller en tilsvarende gave som minne om dagen. Vi er en liten familie og han blir nok ikke av dem som får mest penger til konfirmasjonen. Syns også at enkelte er litt for opptatt med å "henge med" og dermed gir litt mer enn hva økonomien tilsier.

Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 01:27   #44
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Selv om jeg sparer fast til Magnus hver mnd, så får han ikke de pengene ved konfirmasjon!

Jeg tror jeg kunne funnet på å gitt en klokke eller noe kanskje. Men ikke penger.

Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 09:02   #45
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min datter fikk klær, selskapet og en stor Carlton koffert som hun hadde ønsket seg, synes det har tatt veldig av med å gi store summer til konfirmasjon.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 09:57   #46
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Problemet er jo ofte at "alle andre" gir så mye derfor føler mange at en må gi mye slik at en eget barn får en del også. Det gjør at nivået blir hevet hvert eneste år. Jeg syns det var vanvittig å høre på ungdommene på jobb fortelle om summene de hadde fått. Unger som får over 100 000 i gave. Helt sykt.

Vi er ingen stor familie og jenta mi blir nok en av de som får "lite" i forhold til de andre, men jeg håper jeg har oppdratt henne såpass godt at hun klarer å se verdien i andre ting enn kun penger.

Gammel 31-03-08, 10:57   #47
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg hadde konfirmant i fjor. Hun fikk en sykkel verdi kr. 5500,-. I tillegg til selskapet der vi hadde koldtbord.

Til min konfirmasjon fikk jeg også selskap + sykkel av foreldrene mine. Jeg var veldig fornøyd med det. Mamma og pappa var veldig klare på at de ikke syntes man skulle konfirmere seg for gavenes del, og og jeg var i grunn enig. (Snusfornuftig fjortis). Tror jeg til sammen fikk 3-4 tusen i gave, i tillegg til noen smykker og den før nevnte sykkelen. Det var ikke det kuleste å være den som hadde fått absolutt minst i gaver dagen etter konfirmasjonen, men mye gjorde det heller ikke. Jeg ønsket forresten heller å få bunad enn alle pengene, men det fikk jeg ikke.

Her i området virker det som om mange får MYE til konfirmasjonen. -De gangene mannen har hatt elever i konfirmasjonsalderen har jeg blitt sjokkert over hvilke summer de snakker om. Tror ikke jeg verken kan eller vil følge opp den trenden. Så får heller gutta mine tåle å være blant dem som ikke fikk mye.

Sist redigert av Kaija : 31-03-08 kl 11:03.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 19:16   #48
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det fryktelig lenge siden jeg konfirmerte meg, men jeg kan ikke huske at det var noe særlig snakk om hva de andre hadde fått? Bortsett fra et par som hadde fått fryktelig mye.

Gammel 01-04-08, 19:32   #49
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har konfirmant til høsten, og han skal av oss på en stasjonær pc.

Jeg regner ikke med at vi bruker så veldig mye på middag i grunn. Vi skal ha 3 retters middag, men vi lager stort sett alt selv. Meg god hjelp fra familie og venner. Tror neppe vi kommer opp i så mye som 5000 kr. en gang. Konfirmanten har bestilg biff, ris og berneu til konfirmasjonsmiddag, men vi får nok inngå ett kompromiss av noe slag der. Biffer til 23-25 stk? Naaaaaa....

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.