Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Nøstebarn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-08, 09:50   #41
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarn

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Mim: hvor får man kjøpt sånn gallesåpe? :flekker på klærne:

I helsekostbutikker eller her: vaskenotter.no
Ellers har de på Clas Ohlson, tror jeg. Jeg bruker stort sett fast såpe og gnir inn flekken, venter et kvarter og vasker med vanlig ull-silkevaskemiddel. (Ikke Milo, men såpe kjøpt på Nøstebarn). Effekten av gallesåpe er helt utrolig. Jeg får fjernet gul babybæsj helt uten problemer, og bedre enn ullprogrammet tar lignende flekker på maskinvaskbart ulltøy.

Gammel 19-12-08, 09:53   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gallesåpe - er det noe dere bare bruker på ull/ubehandlet ull eller bruker dere det på flekker ellers også?

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 09:54   #43
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

:har skapet fullt av gode ullklær som atopikeren ikke tåler:

( ...: og det irriterer meg: )

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 09:54   #44
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Gallesåpe - er det noe dere bare bruker på ull/ubehandlet ull eller bruker dere det på flekker ellers også?

Ellers også. Og sjekk her: http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=91290

Gammel 19-12-08, 09:58   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ellers også. Og sjekk her: http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=91290

Oj... effektiv ja. Må ut og kjøpe.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 11:00   #46
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker godt nøstebarn sine klær. Men er nok mer det at det er ubehandla og at de er fine. Ikke at de heter nøstebarn. Har en ubehandla Joha dress og. Den bruker vi daglig.

Ull med bomull bruker vi ikke fordi han tåler ull rett på kroppen. Men er fornøyd med ullbodyer fra andre produsenter og. Men nattdrakten liker jeg at er ubehandlet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 11:34   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i ull generelt, men jeg bruker like gjerne behandlet som ubehandlet ull, og jeg synes ikke Nøstebarn er verdt prisen sammenlignet med alternativene. Nå har jeg fått tak i en del brukt, og de brukes mye.

Jeg liker fargene og utformingen godt, da,

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 12:59   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting jeg har funnet ut er at det hjelper veldig lite om klærne er aldri så selvrensende når de er fullstendig tilgriset av grøtflekker og gulp. Ergo blir alle klærne fra Nøstebarn vasket like ofte i maskin som de andre klærne her i hus, men de slites mye mer av vasken.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 13:34   #49
anjacobsen
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2008
anjacobsen er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Alle sin smak og sine preferanser - og heldigvis er vi ulike... Når det gjelder Nøstebarn-garn kommer jeg ALDRI til å bli en tilhenger. Greit at det er varmt, men det er jo ull i seg selv! Jeg har strikket fra tiden på barneskolen, og har prøvd mange produsenters garn - nå også Nøstebarn !!! Garnet henger igjen på pinnene, det blir ujevnt og hullete samme hvilke pinner jeg bruker (Prym, Drops eller KnitPicks)!!! Ikke advares det i mot at man må skylle opp det ferdige strikketøyet opptil 4 ganger før man får bort ujevnhetene heller... Hvilken strikker har tålmodighet til å vente på at plagget skal tørke 4 - FIRE - ganger før man er ferdig. Skal man ha flere farger på et lite plagg må man i tillegg kjøpe hesper på 100 gram av hver farge - for kanskje å bruke 15-20 gram... Det blir fort veldig dyre plagg som kun brukes kort tid. Heldigvis har det kommet ut bøker med oppskriftene, kjøp heller en bok og finn garn med samme strikkefasthet!

anjacobsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 13:39   #50
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Stor fan av nøstebarn fordi ulla ikke er behandlet. Superwash-behandlet ull er jo bascically ullfibre innpakket i plast, og der går en del av de gode egenskapene tapt. Det er mykt, varmt, selvrensende, uten behandlingskjemikalier, og beholder varmen godt om de blir våte -alt ting jeg setter stor pris på for ungene.

Dessuten, ikke minst til meg selv. Jeg er innimellom en del ute i felt på jobben (biolog), og ullundertøyet derfra sverges til av alle av mine kolleger som har prøvd det: Varmt, gnager ikke, fortsetter å være varmt selv om det er vått, og stinker ikke selv om du har brukt det et par uker på en feltstasjon uten vaskemuligheter! Me like!

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 13:49   #51
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Dessuten, ikke minst til meg selv. Jeg er innimellom en del ute i felt på jobben (biolog), og ullundertøyet derfra sverges til av alle av mine kolleger som har prøvd det: Varmt, gnager ikke, fortsetter å være varmt selv om det er vått, og stinker ikke selv om du har brukt det et par uker på en feltstasjon uten vaskemuligheter! Me like!

Ser man det, en ulv i fåreklær! Man skal ikke skue ulven på hårene, altså.

Gammel 19-12-08, 13:58   #52
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 16:53   #53
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ser man det, en ulv i fåreklær! Man skal ikke skue ulven på hårene, altså.

Jeg tok tilogmed hovedfag på effekten av sauebeite i høyfjellet, og fotfulgte derfor sau en hel sommer (60 feltdøgn) i Hallingdal...
Har spist fårikål med ekstra stor glede siden.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 17:33   #54
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av anjacobsen, her.

Alle sin smak og sine preferanser - og heldigvis er vi ulike... Når det gjelder Nøstebarn-garn kommer jeg ALDRI til å bli en tilhenger. Greit at det er varmt, men det er jo ull i seg selv! Jeg har strikket fra tiden på barneskolen, og har prøvd mange produsenters garn - nå også Nøstebarn !!! Garnet henger igjen på pinnene, det blir ujevnt og hullete samme hvilke pinner jeg bruker (Prym, Drops eller KnitPicks)!!! Ikke advares det i mot at man må skylle opp det ferdige strikketøyet opptil 4 ganger før man får bort ujevnhetene heller... Hvilken strikker har tålmodighet til å vente på at plagget skal tørke 4 - FIRE - ganger før man er ferdig. Skal man ha flere farger på et lite plagg må man i tillegg kjøpe hesper på 100 gram av hver farge - for kanskje å bruke 15-20 gram... Det blir fort veldig dyre plagg som kun brukes kort tid. Heldigvis har det kommet ut bøker med oppskriftene, kjøp heller en bok og finn garn med samme strikkefasthet!

Man kan lese her, så du trenger sikkert ikke poste akkurat det samme innlegget to ganger.

Gammel 29-12-08, 14:58   #55
anjacobsen
Nybegynner

anjacobsen er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Man kan lese her, så du trenger sikkert ikke poste akkurat det samme innlegget to ganger.

Beklager da, ikke kan jeg for at maskinen hang seg opp... Du behøver jo heller ikke lese samme innlegg begge steder!!!
Dessuten står jeg for det jeg skrev, og ønsker å advare så mange jeg kan nå om Nøstebarn-garnet!!!

anjacobsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 15:05   #56
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Er jeg den eneste som ikke ser den store saken med nøstebarn? Jeg synes mye av det fra nøstebarn ikke er særlig fint (men det er vel mer en smakssak) også synes jeg garnet er dyyyyrt. Masse fint å få i vanlige strikkebutikker og billigstrikkebutikker også, syns, jeg, eller har jeg ikke skjønt dealen med nøstebarn?

Helt enig!!
Ser ikke poenget med å betale i dyre dommer for ullklær til barn som knapt nok tåler vann!!
Takke meg til Krokofanten, billigere, bedre OG vaskbart!

Gammel 29-12-08, 15:06   #57
krisztina
Nybegynner

krisztina sin avatar

Hvor: Bergen, Espeland
krisztina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sitat:

Dessuten står jeg for det jeg skrev, og ønsker å advare så mange jeg kan nå om Nøstebarn-garnet!!!

At du mener en ting om dette garnet er helt ok...vi liker heldigvis forskjellige ting!!!

MEN Å ADVARE?? Det synes jeg litt drøyt! Garnet er ikke noe farlig materiale akkurat! Jeg er selv ikke begeistret for alpakka, men jeg vet at det er ganske mange som elsker det garnet, som er helt ok for meg!!
Bare bruk andre garn du...så la de som elsker dette garnet strikke med det! Smaken er som baken sies det...

krisztina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 15:15   #58
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av anjacobsen, her.

Beklager da, ikke kan jeg for at maskinen hang seg opp... Du behøver jo heller ikke lese samme innlegg begge steder!!!

Næmmen så sint, da?

Og til dere som syns det er så slitsomt med håndvask - jeg maskinvasker nøstebarnullen. Null problem med min maskin.

Gammel 29-12-08, 16:49   #59
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad i de ribbestrikkede buksene, både de stripete og de ensfargede som mamma har strikket til jentene. Vi har brukt dem daglig siden oktober. Det samme med de ribbestrikkede finlandshettene. Ingenting å si på kvaliteten, og vi vasker buksene i maskin. Pysjene og strømpebuksene, derimot, blir veldig stygge i maskin, men ellers er de også veldig gode. Så det er stort sett prisen jeg ikke liker så godt med Nøstebarn.

Gammel 29-12-08, 17:23   #60
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke nøstebarn er så mye dyrere enn mye annet ull jeg. Dyrere enn janus, men billigere enn mye annet ubehandlet eller litt dyrere ull.

Og så er det enkelte plagg som er bedre pris på enn andre. Som ribbe stilongsen til 138kr i str 2år.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.