|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Kresne" unger og usunn mat
Tror det er viktig å ikke gjøre noe big deal ut av måltidene, derfor hadde vi aldri mye mat på tallerkenen hennes. Hun fikk selv legge på det hun ville ha og om hun så bare smakte på en bit av noe så fikk hun ros / oppmuntring for det. Ok, det var bare en bit mat men det var nok at hun smakte på en av de tingene som var satt frem hvis du skjønner hva jeg mener ... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Kresne" unger og usunn matBarn er rett og slett forskjellige. Jeg tror faktisk enkelte barn kunne blitt syke og i verste fall sultet i hjel om ikke foreldrene jobbet aktivt for å få i dem mat, mat som fristet. Og da mener jeg selvfølgelig ikke med tvang.
|
|
|
#3 |
|
anglofil
I følge den hjelpen vi fikk så sa de alle at ingen barn sulter seg selv ihjel. De vil etterhvert spise men ja, før de gjør det så kan de gå gjennom en periode der de blir veldig slappe pga lavt energi inntak. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg tror det er forskjell på kresne og kresne barn. Selv har jeg en som er veldig selektivt kresen, og vi lager ikke spesialmåltider til henne. Hun får det som blir servert, men får lov til å spise mindre. Hun får da ikke annen mat før neste måltid, så får hun heller bare være sulten den tiden. Hvis hun overhode ikke vil spise middag har det hendt at jeg sier at det er ok, og så serverer jeg middagen til henne til kvelds i stedet. Hun får ikke leve på brød og favorittmaten.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Joda det sier han, men også at det ikke er ok å tvinge i unger mat. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Jeg ble frisk!!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: "Kresne" unger og usunn matMin jente er er veldig kresen og småspist.
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Sv: "Kresne" unger og usunn matVi fant også ut at lillemor har veldig store mandler (jeg selv hadde så store mandler at de måtte fjernes!) og derfor ble det veldig vanskelig å svelge mat og lett å brekke seg ... så det er absolutt noe som bør undersøkes hos barn som vegrer seg for å spise! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Det viste seg at det var dette som var problemet for niesen min. De fjernet mandlene hennes da hun ble tenåring. Alt for sent, dessverre. Hele familien hadde fått en utrolig uheldig dynamikk rundt mat og måltider og kosthold. Hun spiser enorme mengder godteri, bare loff, etc. Broren hadde i utgangspunktet ikke problemer, men ble farget av at måltidene var en himla baluba og mas om å spise, og nektet også. Det ble som det IdaM beskriver, en situasjon der måltidet ble et "gissel".
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, tydeligvis.
|
|
|
#12 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Kresne" unger og usunn matVi har problemstilling som egentlig gjør det lett og spise sunn mat. Lillebror er allergisk så all mat lages fra bunnen.
|
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Sv: "Kresne" unger og usunn matDet fins veldig mange forskjellige grunner til at barn er kresne og ikke vil spise, og det fins mange måter å håndtere det på. Det er lett å gjøre ting som forverrer det. Broren min hadde temmelig ekstreme spiseproblemer som liten, og jeg har sett uheldige ting som f.eks belønning for å spise, sitte veldig lenge ved bordet, få servert veldig lite variert mat osv. Jeg var derfor veldig bevisst på å ikke gå i de samme fellene da jeg fikk et barn selv (nummer to) som var utrolig småspist. Jeg ga ikke etter for noen av disse tingene, serverte ham variert mat, lot ham aldri få inntrykk av at han spiste for min skyld, slo ned på folk som sa han var "flink" når han hadde spist. Og gutten klarte seg fint selv om han var liten og tynn og spiste veldig lite de første årene. Han er nå en stor og lang gutt på 17, som er glad i all slags mat og virkelig gleder seg over gode middager. Men for all del, jeg skjønner at det ikke fungerer for alle. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
Sv: "Kresne" unger og usunn matEldstejenta vår har det vært så og si umulig å få til å spise. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Come what may...
|
Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg har en utrolig kresen gutt. Han ville helst hatt pølse hver dag til middag. Men han får det ikke. Han skal spise det samme alle oss andre spiser, han liker maten etter han har smakt det. Så det er bare å pushe på. Eller rette sagt gi han tid.
|
|
|
#17 |
|
Gal kattedame
|
Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg har et barn med et svært anstrengt forhold til mat pga bla. matallergier og mye magesmerter helt fra han var spebarn.
|
|
|
#18 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: "Kresne" unger og usunn matBroren min var en skikkelig særing i matveien. Han var vel egentlig ikke kresen på smak, men syntes hele spisingen var noe ordentlig tull. Han var også skeptisk til mange konsistenser og lukter. Han kunne brekke seg om noen smurte på en skive, tok kniven med smuler på ned i smøret, og smurte "smulesmør" på hans skive. Nå er han voksen, og spiser fortsatt lite. Men han er frisk og rask. Han er bare veldig lite interessert i mat, og kan godt glemme å spise. Den rake motsetning til meg. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: "Kresne" unger og usunn matBokormen; prematur eller?
|
|
|
#20 |
|
Live and let live
|
Er det uvanlig altså?
|
![]() |
|