Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser dere på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-06, 13:31   #1
Svaggen
Aktiv

Svaggen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Pinnekjøtt, med multekrem og iskake til dessert.

Gammel 25-10-06, 13:40   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt med potet og kålerabistappe, og riskrem, og brus til drikke.. de andre drikker ofte øl og sånt og.. men jeg drikker ikke alkohol så da..

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:44   #3
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ribbe med medisterkaker, julepølse, rød- og surkål samt mandelpotet. Dette er mannens julemat-tradisjon, og siden hans foreldre feirer jul med oss "ofrer" jeg meg.
Multekrem til dessert!

Pinnekjøtt er "min greie" og det spiser vi 1. juledag. Serveres med hjemmelaget kålrabistappe og mandelpotet.

Vi voksne drikker juleøl, og de mest voksne (ikke jeg) akevitt mens ungene får brus etter ønske.

Gammel 25-10-06, 15:32   #4
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt med tilbehør! Nam.

Gammel 25-10-06, 16:02   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Surstek er helt fantastisk godt. Mener min mor har den i surmelk i 10 dager. Smaken og mørheten på kjøttet er to die for.

Gammel 25-10-06, 21:21   #6
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Vi har ribbe nettopp fordi det er tradisjon. Ribben må være mye kjøtt på.
Ribben skal kun spises en gang i året.
Ang tilbehør lager jeg grove frikadeller, surkålen og rødkålen selv og selvsagt tyttebærsyltetøyet med litt nelikk i. Vi har svisker og stekte eplebåter til Grønnsaker, god saus og pølser.

Til dessert er det riskrem som er laget at risgrøten vi alltid har på lille julaften med hjemmelaget saus og mandel oppi til den som er heldig å finne den.

Skulle vi ikke tenkt tradisjon så hadde det nok blitt kalkun eller viltstek.

Det jeg ikke fatter er at noen orker å spise så tung mat hver dag. Vi har innimellom dager hvor vi inntar fisk og litt lett mat.

Sist redigert av Michelle : 25-10-06 kl 21:58.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:25   #7
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Hjemme hos oss bruker vi pinnekjøtt på julaften og ribbe på 1.juledag.
Annet hvert år når vi er hos mine foreldre har vi svinestek på julaften, og pinnekjøtt på 1. juledag.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 13:05   #8
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år skal vi ha ribbe, siden det er det beste minn mann og min far kan få. Og så skal vi ha pinnekjøtt, fordi det er det beste mamma, hennes mann og jeg kan få!

Ååååååh! Nå ble jeg sulten. GLEDÅ MÆ TE JUL!!!

Gammel 27-10-06, 17:37   #9
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Pinnekjøtt, kokte poteter og kålerabidtappe.

Riskrem til dessert.

Heldigvis har svigers samme tradisjon som min familie.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 14:10   #10
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Ribbe, medisterpølser og medisterkaker.
Jeg spiser kun ribbe, hvis jeg får kotelettkammen.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 18:58   #11
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pinnekjøtt

Gammel 17-12-06, 15:47   #12
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser ribbe, men jeg liker pinnekjøtt også.
Første gang jeg skal lage middagen hjemme, så er veldig spent.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:44   #13
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Vi har kalkun og lutefisk.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:48   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Surstek! Ikke den bergenske varianten - men surmelksvarianten. Gjerne laget på vilt som i utgangspunktet er ganske tørt, men etter 1 uke i surmelk blir det fortreffelig.

Pinnekjøtt og ribbe har jeg et anstrengt forhold til. Ribbe har jeg ikke smakt heller, men jeg var faretruende nær. Fikk dessverre blodpropp og "slapp" unna. Pinnekjøtt var noe som kom inn i familien etter at jeg ble voksen og hadde bodd x antall år hjemmefra da min stemor plutselig fikk det for seg at hun skulle lage egne tradisjoner.

Sist redigert av Veronal : 25-10-06 kl 14:32. Årsak: 1 uke - ikke 3 døgn.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:57   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Surstek! Ikke den bergenske varianten - men surmelksvarianten. Gjerne laget på vilt som i utgangspunktet er ganske tørt, men etter 3 døgn i surmelk blir det fortreffelig.

MMM. Ja, surstek er fantastisk! Jeg tror neppe jeg får servert noe bedre enn det. Folk som ikke er fra Vestlandet rynker på nesen og har jo aldri hørt om surstek engang.
Jeg har aldri laget det selv, men hos mormor fikk vi den servert med rømmesau. Utrolig god saus, beste jeg noensinne har smakt.

Gammel 25-10-06, 14:05   #16
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sursteik er kjempegodt. Har kun fått det servert, ar ikke laget det selv.

Gammel 26-10-06, 00:07   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Surstek! Ikke den bergenske varianten - men surmelksvarianten. Gjerne laget på vilt som i utgangspunktet er ganske tørt, men etter 1 uke i surmelk blir det fortreffelig.

Dette er vår tradisjon også. Vi lager sursteik av oksesteik da, men den bør ha minst 10 dager i surmelk. Det skal være viltsaus til, samt waldorfsalat og masse annet godt.

Hva er den bergenske varianten?

Jeg trodde forøvrig sursteik var stavangertradisjon. Det er mange siddiser som har det og få andre som vet hva det er.

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

. Høres godt ut, men hvem har plass til en steik i kjøleskapet i 10 dager???

Jeg legger den i plastpose. Tar ikke så mye plass, det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:07   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Fram til nå har jeg alltid feiret jul med mamma og pappa og broren min med familie og da har vi ribbe og pinnekjøtt med alt tilbehør. I år er det mulig jeg, mannen og lille skal feire bare oss og da vet jeg ikke helt hva vi skal ha...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:11   #19
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har aldri smakt surstek, jeg aner faktisk ikke hva det er for noe.
Er det en vestlandsk spesialitet altså?

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:14   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg har aldri smakt surstek, jeg aner faktisk ikke hva det er for noe.
Er det en vestlandsk spesialitet altså?

http://www.matoppskrift.no/sider/opp...2118967848.asp

:sikle:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.