Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Drikker FP-ere vin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-08, 09:33   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Jeg er glad i vin, spesielt til mat, og kjenner igjen god vin når jeg treffer den, men har ikke så veldig systematiske vinkunnskaper at det gjør noe. Jeg har en hang til italiensk og portugisisk rødvin, knastørr hvitvin, champagne, velmatchede dessertviner og portvin.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 09:33   #2
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja takk! Både rød, hvit, musserende og rosé.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 09:41   #3
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke så nøye på vin... (Altså det vil si at jeg liker det egentlig ikke...)

Sist redigert av Helle : 17-01-08 kl 09:42. Årsak: Bla bla
Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 09:43   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amarone er godt!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 09:49   #5
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvitvin er best, kan til nøds ta et lite glassrødvin.

Når det gjelder musserende vin liker jeg best Martini Asti.

Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 20:21   #6
Line
Just me

Line sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Line er litt kulLine er litt kul
Standard

Jeg er veldig glad i rødvin og Champagne
Er mest glad i Spanske rødviner, en av favorittene er Marqués de Cáceres, reserva eller gran reserva.
De Champagnene jeg drikker mest av er: Bollinger Spécial Cuvée og
Moët & Chandon Brut Impérial.

Line er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:08   #7
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line, her.

Moët & Chandon Brut Impérial.

Det er den absolutt beste ja.

Gammel 18-01-08, 16:38   #8
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er den absolutt beste ja.

Jeg synes Moën & Chandons standardcuvée er en av de kjedeligste champagnene - i alle i forhold til prisen. De store champagnehusene lever godt på navnet som er skapt av toppproduktene sine. Standardproduktene (som er det de lever av) selges i millioner av flasker og druekvaliteten er mildt sagt tvilsom når man snakker om vin til nærmere 400 kroner.

Skal du få tak i en god champagne bør man lete etter små og ukjente produsenter. Prisnivået til de store champagneghusene drives i været av vanvittige markedsføringsbudsjetter, og kvalitetsmessig vil jeg si at standardcuvéene til Moët % Chandon og Veuve Clicot ligger på nivå med ukjente champagnehus med prislapp som er 100-150 kroner lavere.

Av de store champagnehusene synes jeg det kun er Bollinger som kan forsvare prisen.

Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 09:46   #9
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker masse vin her på FP

Jeg liker lette rødviner stort sett, men også en tung, kraftig iblant. Heller mye mot Italia og Sør Afrika, en god Chianti duger alltid og Pinotage feks.

Hvitvin og rosèvin går det litt av om sommeren, men ellers lite. Da liker jeg halvtørre viner, iskalde. Chablis og Alsace er favoritter.

Champagne duger hele tiden, men blir for sjelden. :skal bli flinkere:

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 09:53   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Får man kjøpt Pinotage lenger? Jeg finner den ikke?
Jeg er glad i rødvin med lite garvesyre, ellers ender det opp med en heidundrande hodepine.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 10:07   #11
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Får man kjøpt Pinotage lenger? Jeg finner den ikke?
Jeg er glad i rødvin med lite garvesyre, ellers ender det opp med en heidundrande hodepine.

Jeg kjøpte flere flasker Pinotage på danskebåten i sommer. De er nydelige - spesielt to av flaskene jeg kjøpte, men nå husker jeg selvsagt ikke hva de heter.
Jeg har imidlertid sett etter Pinotage på Systembolaget og på Vinmonopolet - uten hell.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 10:19   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad i alle typer vin. Av rødviner liker jeg spesielt burgunderviner/pinot noir, kraftige bordeauxviner, amarone er godt ja, og mange viner fra NZ, Australia etc etc. Jeg liker vel egentlig det meste av rødviner, bortsett fra mange Chiantier som jeg synes er skvip.

Dessertviner av alle slag nesten, vin santo, eiswein, sauterne, portvin (spesielt tawny er jeg svak for).

Tørre roséviner er jeg veldig glad i og drikker mye av på sommeren. Champagne drikker vi også en god del av, og liker å feire små ting i livet med en flaske, f.eks nytt trådløst nettverk.

Gammel 17-01-08, 13:20   #13
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg liker vel egentlig det meste av rødviner, bortsett fra mange Chiantier som jeg synes er skvip.

Det er mange som deler oppfatning med deg om Chianti. Jeg er ikke blant dem, men de har ofte en veldig skarp, distinkt smak, er lett syrlige og snerper voldsomt. Definitivt et matvin som uten matfølge kan være utfordrende. En annen ting som er typisk for Chianti (og forsåvidt også Vino Nobile og Brunello som lages av samme drue), er at de har et diskré fatpreg som til en viss grad fremhever det syrlige.

Jeg mener man ikke er utlært vindrikker før man vet å sette pris på en god Chianti. :vinsnobb:

Vino Nobile er som nevnt veldig lik Chianti, og for de som føler for å prøve italiensk vinminimalisme på sitt aller beste, så vil jeg slå et slag for Avignonesi Vino Nobile di Montepulciano (210,-).

Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 17:12   #14
TBM
Passiv

Standard

Egentlig kunne jeg ha kopiert Veronal sin liste - men jeg gjorde det ikke fordi jeg fint tåler en billig vin også...

Italiensk er bra - liker også de sprudlende røde lambrusco-vinene.

Fransk drikker jeg gjerne - men da helst litt dyrere viner.

Elsker spanske Cava - og så er de jo så mye billigere enn champagne...

De få gangene jeg drikker hvitvin er det stort sett en god Chablis. Har smakt noen gode tyske også, men jeg er veldig lite fokusert på hvit...

Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 13:35   #15
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg kjøpte flere flasker Pinotage på danskebåten i sommer. De er nydelige - spesielt to av flaskene jeg kjøpte, men nå husker jeg selvsagt ikke hva de heter.
Jeg har imidlertid sett etter Pinotage på Systembolaget og på Vinmonopolet - uten hell.

Pinotage er en underlig drue som ikke faller i smak hos meg, men det finnes da haugevis av dem på polet.

Nå er riktignok mange av dem i bestillingsutvalget, men Savannah Fairtrade og Bain's Way finnes i alle fall i papp på nesten alle pol. Ulike pol tar inn forskjellige varer, og der mange butikker som har tatt inn pinotage i sitt sortiment fra bestillingslisten. Pinotage er for øvrig en sør-afrikansk "oppfinnelse", og du finner kun pinotage bland de sør-afrikanske vinene på vinmonopolet.

Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 13:44   #16
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Går det ann å lære seg til å like rødvin ?

Det er eit seriøst spørsmål. Mannen min er veldig glad i rødvin, men til hans fortvilelse så deler eg ikkje den gleden. Eg synes rødvin lukter dårligt og klarer derfor ikkje å smake på greiene ein gong.
Høyres jo så koselig ut å kunne dela ei flaske rødvin til maten. Det skjer ikkje her i huset, og mannen min gidder heller ikkje å åpne ei flaske til seg sjølv.

Gammel 17-01-08, 15:02   #17
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Det er eit seriøst spørsmål. Mannen min er veldig glad i rødvin, men til hans fortvilelse så deler eg ikkje den gleden. Eg synes rødvin lukter dårligt og klarer derfor ikkje å smake på greiene ein gong.
Høyres jo så koselig ut å kunne dela ei flaske rødvin til maten. Det skjer ikkje her i huset, og mannen min gidder heller ikkje å åpne ei flaske til seg sjølv.

Ja det går fint an. Det er mange ting man må lære seg å like. Øve opp smakssansene litt.
Jeg øvde meg forøvrig på å drikke conjac på julaften i fjor
:ikke sikker på om det er å anbefale:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 15:19   #18
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Mannen drakk overhodet ikke vin før han var i midten av 20-årene. Nå er han en lidenskapelig vinsamler (og vindrikker). Men han kommer fra en vinsamlende familie, så han hadde strengt tatt ikke noe valg. Det sosiale presset i familiesammenkomster ble rett og slett litt for heftig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 09:55   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veronal har gjort meg til amaronejunkie.

Tusen takk, Veronal!

Hvitvin er ikke helt meg. For å si det med Nemi: "Ser jeg ut som en føkkings brudepike?"

Nei, jeg har nok bare ikke prøvd noen virkelig gode ennå.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 09:55   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikke mye vin. Både hvit og rød.

Jeg har ikke noe peiling på hva det er jeg drikker, men jeg liker iallefall godt spanske og chilenske rødviner godt, og tørre og halvtørre hvitviner. :vinkjenner:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
rødvin, vin

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13.