|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)
Ja, de to store paddene vi var sammen med på slutten av nittitallet...? fedre til våre barn...?
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Tja, jeg vet ikke om froskene fra midten av nittitallet hadde vært noe å yngle med, heller.
|
|
|
#4 |
|
Peppy!
|
Er dette egentlig så sikkert? Det er ikke bare våre fordommer som prater her?
At det ikke var de skarpeste knivene i skuffen som fikk barn da de var 20 er jo kulturelt betinget. Hvis jeg bruker meg selv som eksempel så ser jeg at jeg hadde kommet mye bedre ut om jeg fikk barn i studietiden. Én ting er permisjonsåret. Jeg ville ikke hatt fet inntekt, men i studietiden så hadde vi ikke de samme kravene til stor villa med hage, stor bil og 3 - 4 utenlandsreiser i året. Vi klarte oss med mindre. Og ville klart oss økonomisk til tross for permisjonspenger fra lånekassa. Idet barnet begynte i barnehage (studentbarnehage - jeg ville hatt mye enklere for å få barnehageplass!) ville jeg hatt fleksible dager og ikke hatt det styret jeg har idag med 50 timers arbeidsuker, jobbreiser etc. Så jeg er enig med deg, det må legges til rette for at det å få barn i yngre alder faktisk er en del av "den riktige rekkefølgen". ("Åh, tenk å vente med å få barn til man er 37, det høres slitsomt ut det. Å få barn midt i perioden hvor man kniver som verst om å få de tøffeste lederjobbene."
Og det er jo en annen sak. Ingen mener vel at det er riktig at man skal få barn når livet ikke er tilrettelagt for det. Å ikke ha en mann er jo vesentlig i så måte. Det handler vel heller om at man bør ha lavere terskel for å synes det passer med barn - såfremt man faktisk synes det er viktig å skulle ha barn en gang. Det er jo heller ikke alle som ønsker barn. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Neida. Jeg har jobbet en del med barnevernshistorie.
jeg fatter ikke hvor de fete bilene og villaene er, jeg. Kjenner ingen med fete biler eller villaer, selv om de ventet til de var 30 med førstemann. Jeg var 27 da jeg fikk første, midt i studiene, blakk som en kirkerotte etter å ha jobbet som selvstendig næringsdrivende konsulent før jeg ble gravid i en studiepause. Vi levde i Oslo på under 10 000 i mnd. Så jeg vet hva det vil si å være blakk, og det er ikek noe kult og jeg skjønner at folk ønsker å ha ting mer på stell enn jeg hadde. At det gikk bra med oss er ikke noe argument for at alle skal gjøre det samme.
|
|
|
#6 |
|
Peppy!
|
Ville disse samme barnevernshistoriene hatt samme utfall om kvinnene var ti år eldre da de fikk barna? Er det alderen som har gjort dem uegnet? Nå spør jeg av nysgjerrighet, ikke for å parere.
Jeg må si det motsatte, jeg kjenner nesten ingen som ikke har fete biler, store rekkehus eller fancy eneboliger, idet de har fått barn. Men det er jo ikke interessant i seg selv. Det jeg prøvde å formidle er at man gjerne venter med å få barn til man er godt etablert karrieremessig, og da har man gjerne gode lønninger.
Ja, det er det samme jeg mener når jeg sier kulturelt betinget. Altså at vi har en kultur for å studere lenge, bruke god tid på å finne riktig partner, være godt etablert karrieremessig før vi får barn. Jeg er av samme oppfatning som deg at det gjerne er folk fra bygda eller fra ressurssvake hjem som får barn tidlig. Ettersom gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Danmark var 23 år for noen år siden, så må vel det bety at kulturen har endret seg? Dette tror jeg vi kan gjøre noe med. Jeg tror ikke det er et mål i seg selv å få en gjennomsnittlig førstegangsfødende på 23 år igjen, men det må vel være et mål at det ikke er katastrofe å få barn før man er 30? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
*elsker ENGA*
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)annemede: Neivel, i følge denne karakteristikken føler jeg meg rimelig "truffet"...
|
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Eh...Er det så problematisk for dem som er unge mødre at jeg mener de fra mitt hjemsted som fikk barn veldig veldig tidlig ikke var de smarteste jentene? de ble ikke dumme av å bli unge mødre, men de var ikke så lure fra før. Jeg kjenner opptil flere som har fått barn tidlig som er flinke, smarte og gløgge jenter, men ingen av dem er fra mitt hjemsted.
|
|
|
#10 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Monsoon sier mye bra her. Jeg var heldig og kunne få barna mine tidlig, men har nok av venner som venter bevisst fordi de skal gjøre ferdig mastergrader og ha lederjobber først, selv om de har vært sammen siden tidlig i 20-årene. Jeg er redd noen av dem kommer til å slite. De venninnene mine som er 30 år og single kan jeg jo ikke akkurat pushe på.
|
|
|
#11 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg ble ferdig med froskene i løpet av nittitallet, ble sammen med Temmern i -98 da jeg var 24. Vi giftet oss da jeg var 26, og fikk barn rett etter at jeg fyllte 27. Raskere syns jeg ikke vi kunne gjort det.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg synes det er så underlig at mange som uttaler seg om slikt tror at kvinner bare kan knipse med fingrene i 22-23-års alder og så står det en hel kø av gifteklare menn i passende alder som vil ha barn.
|
|
|
#13 |
|
Pauset
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Rammene for å få barn i vårt samfunn har endret seg dramatisk etter kvinnefrigjøringen. Nå må ingen ta meg for at jeg skal ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken, fordi det er absolutt ikke noe jeg mener. Vi må stikke fingeren i jorda og innse at kvinnefrigjøringen har hatt sin pris på mange områder. Problemet ligger kanskje i at vi kvinner har endret rollen, men det har ikke mannen i den grad vi har gjort det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kunne ikke sagt det bedre selv... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
kamerat
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Det er klart at legen har noen poenger her, og at det sikkert sitter en del rundt omkring som angrer på valgene sine når de sitter i midten av trettiåra og prøver å få barn uten hell. Ja. Men det er provoserende å få skjenn for det likevel.
Jeg ble gravid som 27-åring, over ni år etter at jeg ble sammen med mannen min. Vi ventet dog ikke noe særlig med å prøve, det ramlet oss nemlig ikke inn at vi ville ha barn før vi hadde vært sammen i over åtte år. Det skjedde ganske riktig omtrent da vi fikk våre første (midlertidige, usikre, ikke-villa-finansierende) heltidsjobber, men vi hadde virkelig aldri tenkt på å ha unger før vi var der, vi tenkte bare på posen og ikke på sekken. Kall oss gjerne korttenkte, men sånn tror jeg egentlig det er med mange. Jeg tror det er strukturelle grunner til at det er sånn, og hvis det skal gjøres noe med det, tror jeg det kreves strukturelle grep, som sterkt forbedrede kår for studentforeldre. Ikke individuelle skjenneprekener.
|
|
|
#16 |
|
weird
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg er sjeleglad for å leve i et samfunn der man faktisk kan velge det som er riktig for seg selv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#17 |
|
weird
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg tror vi i Norge er på rett vei, jeg. Med støtteordninger og mulighet for utdanning etter at man har fått barn, likestillingsarbeid etc.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg synes kvinnefrigjøringen er vel verdt det, for øvrig. (Kanskje lett for meg å si når jeg aldri har hatt problemer med å bli gravid, men likevel.)
|
|
|
#19 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Vi har svigers på besøk fra New Zealand, og jeg er overlykkelig for at jeg er født i Norge. Der blir kvinnene kastet ut fra klinikken 3 timer etter fødsel, ikke får de betalt permisjon, så godt som ingen barnetrygd, ha barn i barnehage er det kun de rike som har råd til. Ergo, kvinnene blir gående hjemme fordi det er for dyrt å ha barna i barnehage. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg liker ikke å bli kalt "ikke den skarpeste kniven i skuffa" egentlig. Ble gravid da jeg var nitten, fullførte fem år med høyskole/universitet, og er gift med barnefaren. Måtte bare få skrevet det...
|
![]() |
|
|