Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvorfor feirer du jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-07, 11:27   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvorfor feirer du jul?

En del har jo gitt uttrykk for at de ikke er kristne her inne, og det er blitt nevnt at "julen" ble feiret før kristendommen og, for å feire at sola snudde.

Jeg har lest litt om det, og sånn som jeg har forstått det ble det under denne feiringen brukt en del hjul, der de blant annet tenkte på hjul og sendte brennende ned en bakke til ære for solen. De brukte også kranser. Men jeg har også skjønt at man er usikker om begrepet "jul" kommer fra denne feiringen, og om kristendommen "tok over" det.

Så sånn sett er det jo "rett" å både feire hjul og jul.

Men. Dere som ikke tror på Gud, kristendommen og alt det rundt der. Velger dere å feire julaften - med bakgrunn i solsnu?
Gjør mange dette med jul bare pga tradisjoner? For selve opplegget med julegaver og julaften var vel ikke før kristendommen?

Jeg er bare oppriktig interessert. For selv er jeg et sted midt i mellom. Både jeg og mannen står i statskirken. Men vi har pratet om å melde oss ut. Han er mer sikker på det enn meg, jeg vingler nok litt. For jeg føler på en måte jeg tror, men på en annen måte føler jeg vel også jeg ikke helt "står for" alt innenfor kirka nå til dags. Og synes hele greia er litt vanskelig. Så nå feirer vi nok mest jul med bakgrunn i tradisjon, og at "alle" gjør det. Men jeg kjenner at dette opptar meg mer og mer, og det er nok pga at jeg nå har barn selv.

Så om noen har litt tid sånn rett opp mot julaften, prat ivei!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.