|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg er veldig enig. Det tok litt av i fjor, og jeg kjøpte ting for sikkert 6-700 kroner, fordi jeg ikke skulle ha plastikkræl.
|
|
|
#2 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere
:sukker henført:
|
|
|
#4 |
|
Bare sær
Jepp!
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg har tenkt på dette selv, for denne kalenderen ble plutselig MYE dyrere enn jeg hadde tenkt. Tror jeg har kjøpt kalendergaver for ca. 500,- kroner, og det var virkelig IKKE meningen! Jeg kjøpte litt og litt, og plutselig ble det bare sånn. Nå har vi bare ett barn da, det blir aldeles ikke slik i årene fremover. Neste år skal jeg bruke mye mindre penger, men kanskje kjøpe kalendergavene fordelt litt utover året? Blir jo billigere samlet da, uansett. Ja, det er blitt litt for gale med disse kalenderne, synes jeg.
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
Jeg har også ei snuppe på snart 2,5 år - og har valgt ikke lage kalender.
|
|
|
#7 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg gir bøker, tegnesaker, tusjer, litt godis, en del aktiviteter(bading,pepperkakehusbaking, lage julepynt +++). Dette er ikke ting vi gir eller gjør på julaften, så det er helt greit for meg. For meg skal jula være veldig spesiell for barna, og en liten gave hver dag i 24 dager, det er spesielt.
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereSynes dette er vanskelig. På den ene siden vil jeg helst ikke ha bortskjemte små troll, men samtidig vil jeg helst at de skal ha en del (feks pakkekalender). I år har jeg valgt å legge 1/3 gotteri, 1/3 småting og 1/3 opplevelser eller gjøremål.
|
|
|
#9 |
|
Øyboer
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereNår jeg var liten hadde vi den kalenderen Hasselnøtt snakket om år etter år. Husker forsatt gleden av å åpne posene og se hvilken figur som kom i dag. Spesielt den dagen pusen kom ! var jo enkelte figurer jeg ble mer glad i etter hvert som årene gikk. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Vaklende
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereHer er bursdag og julaften nesten sammenfallende, og det blir mer enn nok gaver og materiellt fokus. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg tror det har mye med hva man selv putter oppi og gavekalenderen. Nå er ikke min Lille eldre enn 1,5 år så hun får som oss foreldre en liten pakke lørdag og søndag. Hun har også en kalender med 24 små bøker i som gjorde stor suksess idag.
|
|
|
#12 |
|
Kidding, right?
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereVi har en pakke-familie-kalender. I den er det en pakke hver dag, men det varierer hvem den er til. Vi er to små og to store. Av og til er det to make ting i en pakke (feks minitannkremtuber) - en til hver av jentene. Men av og til er den merket med et navn, og da er det til bare denne. Det går opp til slutt, dvs så og si likt. På denne måten blir det ikke fullt så mye ræl, for alle trenger noen småting, og ungene lærer å dele, unne andre å få samt å "vente på tur" (de må dele på hvem som skal trekke/pakke opp også). :PedagogiskGodMorLight™ :
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg har laget pakkekalender 1 gang. Det ble med den ene gangen. Det ble dyrt synes jeg, om man ikke bare skal ha søppelting. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
godt brukt
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg liker å lage pakkekalender jeg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Erfaren nok
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereIkveld har jeg laget 24 pepperkakehjerter som jeg har hengt opp
|
|
|
#17 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereVi har tatt konsekvensen av at førjulstida ikke skal være ett pakkeinferno og har aktivitets/opplevelseskalender. Det er en lavterskelkalender der f. eks en av gavene er helgefrokost med rundstykker, egg og kakao på en hverdag. Eller kveldstur med lommelykt. Vi har også puttet inn alle de tingene vi likevel gjør (kakebaking, juleverksted etc), og ungene (6, 9 og 11 år) synes det er gøy og savner ikke pakkekalenderen i det hele tatt. De har faktisk ikke spurt etter den de to årene vi ikke har hatt den. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Textrovert
|
Samme her. Om det er fordi jeg er gammel som fjella eller fordi det ikke var vanlig der jeg bodde, det vet jeg ikke, men pakkekalender var et totalt ukjent fenomen for meg til jeg var langt oppi tjueårene. Jeg har ingen intensjoner om å la barna få det, heller. Det blir rett og slett for dyrt hvis man skal unngå ræl. Så femåringen min får ikke kalender.
|
|
|
#20 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
' |
|