|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Når brenner lysene i adventsstaken | |||
| Kun søndagene |
|
55 | 57,29% |
| Hele uka |
|
30 | 31,25% |
| Har ikke adventsstake |
|
6 | 6,25% |
| Annet |
|
5 | 5,21% |
| Deltakere: 96. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
drømmende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?Vi tenner når vi husker på det vi. Så det kan noen ganger bli hele uka, eller ikke i det hele tatt.
|
|
|
#2 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?Vi tenner lysene i hele adventstiden, og bytter etterhvert. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?Bare søndager. :adventsnazi:
|
|
|
#5 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?Adventsstaken tenner vi bare lys i på søndagen. Da setter vi den frem på bordet og bruker de lysene. Ellers i uken står den på en hylle og vi har andre lys på bordet. Vi har uansett alltid stearinlys ved måltider så lenge det er mørkt ute, enten det er advent eller ikke. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?"Advent betyr ankomst eller komme og betegnes som en forberedelse til å ta imot Jesus. Adventstiden omfatter de fire søndagene før julaften. Første søndag i advent markerer ikke bare inngangen til advent, men også begynnelsen på kirkeåret. Adventfargen er fiolett. Adventskransen- og staken kom i likhet med juletreet til Norge fra Tyskland. Skikken med å tenne ett lys for hver søndag kommer sannsynligvis fra en preken den svenske erkebispen Nathan Søderblom holdt i Paris i 1886." |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nye muligheter :o)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?Hmmm... Er vant til å tenne kun på søndagene hjemmefra, men jammen meg kunne jeg tenke meg å brenne litt oftere enn det. Har nemlig kjøpt ny adventsstake som jeg skal ha kubbelys i som jeg absolutt kunne tenke meg å bruke litt oftere en bare 4 ganger i desember. Kubbelysene holder vel dessuten nesten hele desember også.
|
|
|
|
#9 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?
Joda, vi brenner jo ett lys for hver søndag - vi bare brenner det helt til neste søndag |
|
|
|
|
|
#10 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?Adventsstaken brenner kun på søndager, men alle andre lysestaker er i bruk i hele desember.
|
|
|
#11 |
|
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?Kun på søndagene.
|
|
|
|
#13 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?Bare på søndager her også. HAr en haug med andre lys som tennes hver kveld, så uten lys er jeg iallefall ikke
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?Vi har kun levende lys i adventstakensøndager i advent, litt lys på bordet i jula, og på kake/bord på bursdager. Ellers så og si aldri. Har ikke behov for det, og er redd for å glemme det bort eller at barna skal velte noe. Så vi er nesten et flammefritt hjem. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Sv: Når brenner dere lys i adventsstaken?
Et lys for hver søndag gjør vi også. Det er ikke det samme som at det bare skal brenne på søndager. Hvis man skal ta utgangspunkt i akkurat den teksten, er det ene like korrekt som det andre. |
|
|
|
![]() |
|
|