Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kolonihagen.no

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-06, 00:24   #41
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Opprinnelig lagt inn av Jr., her.

Men årstidene har vel ikke økologiske grønnsaker, eller har de?

Er blitt inspirert selv og tenker på om jeg kanskje skulle bestille levering hver 14. dag, men er litt usikker for hvem jeg skulle gå for egentlig... Kan du si noe om hvorfor du valgte Årstidene? Tenker singelkassen det ene stedet og liten grønnskasse og fruktpose hos den andre, mne lurer på om førstnevnte blir for liten. Vi er to, men liker samtidig å spise en del ute.

Nei , de er ikke økologiske. Men de har utrolig god kvalitet på frukten/grønnsakene.Skulle gjerne kjørt gjennomført økologisk, det er ikke det, men for oss betyr det litt at frukten er så fin som dette og at holdbarheten er litt bedre, i tillegg blir det billigere for oss.

Bestilte en prøvelevering først og bestemte meg for stor fruktpose etter det og så har jeg økt på til liten grønnsakseske. Det er like mye i den lille grønnsaksesken fra årstidene som i en stor fra kolonihagen.

Kommer til å fortsette med brød,egg,pasta fra kolonihagen og muligens poteter.

Hvis du velger det du nevnte ovenfor og i tillegg spiser ute,vil jeg tro at dere har rikelig , nesten litt for mye hvis dette er per uke? Mulig det kan bli litt snaut med brød enest?

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 00:26   #42
morgana
På vent....

morgana sin avatar

morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Skulle likt å vite om det er mer grønnsaker i kassene fra årstidene, for prisene er jo like høye... til tross for at det ikke er økologisk.

Min erfaring er at de er like mye liten pose/eske fra årstidene som det er i stor eske fra kolonihagen.

Gammel 27-10-06, 00:55   #43
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Hvor: sammen med 538.410 andre
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Men er Årstidene like kreative når det gjelder frukten og grønnsakene? Ble litt inspirert av at man får ting som jordskokk hos Kolonihagen... Det har jeg lett etter i flere butikker.

Gammel 27-10-06, 00:57   #44
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Hvor: sammen med 538.410 andre
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av morgana, her.

Hvis du velger det du nevnte ovenfor og i tillegg spiser ute,vil jeg tro at dere har rikelig , nesten litt for mye hvis dette er per uke? Mulig det kan bli litt snaut med brød enest?

Tenkte egentlig annenhver uke. Men det følger vel ikke noe brød med noen av eskene?

Gammel 27-10-06, 01:02   #45
anakonda
https://www.giblod.no/

anakonda sin avatar

anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Har Kolonihagen egg i pastaen sin?

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 09:36   #46
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jr., her.

Tenkte egentlig annenhver uke. Men det følger vel ikke noe brød med noen av eskene?

Singelkasse
Kr 300,-

Ønsker du litt av det beste fra alle kassene velger du singelkassen. Da får du en variert kasse med både frukt, grønt, brød, egg etc. Kassen er et bra supplement for deg som ønsker sunne og gode råvarer. Alt økologisk - alt godt. Kassen passer best for små husholdninger fra en til to personer.

Kasseinnhold uke 43:
Hodekål, redikker, salat, cherrytomater, sopp, chili, poteter, purre, bananer, epler

Gammel 07-11-06, 13:55   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plukket frem denne tråden igjen fordi jeg nettopp har bestilt abonnement til oss, og er spent på hva vi får. Jeg bestilte en sånn stor mixkasse, men nå lurer jeg på hvor mye poteter det egentlig er i den. Vi spiser lite poteter. På den annen side kan vi jo begynne å spise mer poteter, f.eks. potetstappe er jo kjempegodt, og bakt potet også. Er brødene grove?

Gammel 07-11-06, 14:06   #48
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Plukket frem denne tråden igjen fordi jeg nettopp har bestilt abonnement til oss, og er spent på hva vi får. Jeg bestilte en sånn stor mixkasse, men nå lurer jeg på hvor mye poteter det egentlig er i den. Vi spiser lite poteter. På den annen side kan vi jo begynne å spise mer poteter, f.eks. potetstappe er jo kjempegodt, og bakt potet også. Er brødene grove?

Vi har også mixkasse. Er ikke så mye poteter, 10-12 små kanskje. Det er stort sett ett eller to grove brød og i tillegg gjerne noen halvstekte fine rundstykker e.l.

Jeg ville heller begynt å legge planer for hva du skal gjøre med alle eggene! Første gang fikk vi 24 egg, så jeg ringte og ba om å få færre. Nå får vi 12 og det er også egentlig for mye for oss.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 16:49   #49
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg ville heller begynt å legge planer for hva du skal gjøre med alle eggene! Første gang fikk vi 24 egg, så jeg ringte og ba om å få færre. Nå får vi 12 og det er også egentlig for mye for oss.

Eggeplomme i havregrøten, kokte egg til matpakken, vafler, pannekaker, omelett, kake og muffins.

Gammel 07-11-06, 16:49   #50
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som jeg har skrevet andre steder, syntes jeg singelkassa passet veldig bra for oss. Der er det bare seks egg pr. uke (noe som faktisk er litt lite for min eggomane familie). Tipper etter det jeg hører, at forskjellen på singel og mix ligger mest i egge- og grønnsaksmengdene. (Vi har ikke kasse akkurat nå, men vurderer å begynne igjen.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 17:02   #51
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Der er det bare seks egg pr. uke (noe som faktisk er litt lite for min eggomane familie).

Dere også Her kunne jentene spist egg hver eneste dag hvis jeg kokte. Bruker endel egg i matlagingen også, så jeg ringte og spurte om flere egg i kassen vår. Ikke noe problem. Vi kuttet ut brødet, og bestillte flere halvstekte rundstykker også. Vi har med andre ord tatt en singelkasse, og lagt til og kuttet ut litt etter behov. Nå passer den oss perfekt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 17:57   #52
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Noen som vet om det finnes liknende tilbud for oss som bor på øvre romerike og deromkring?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 20:54   #53
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Første leveranse i dag! Jeg jobber sent i dag, så jeg har ikke sett den enda, men for en times tid siden ringte en oppspilt Lillegutt. "Det var ikke sånne hvite som ser ut som hodeskaller oppi kassen (*). Det var faktisk klementina! De var litt grønn, men det gjør ikke noe. Og så var det faktisk tomatsaus, og tomatsaft! Og så var det bananer! Og så var det lange løka! Og så var det faktisk epler! Og så var det brød oppi kassen!" Jeg tror den slo an.

(*) Jeg tror han mente sellerirot.

Gammel 14-11-06, 21:01   #54
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Men hvordan gjør dere det med levering av kassene egentlig? Vi jobber jo på dagtid og bor i blokk slik at kassen kan ikke settes utfor døren heller.

Kan de levere på kveldstid? Hva hvis man ikke er hjemme, får man levering dagen etter da?

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 21:02   #55
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Men hvordan gjør dere det med levering av kassene egentlig? Vi jobber jo på dagtid og bor i blokk slik at kassen kan ikke settes utfor døren heller.

Kan de levere på kveldstid? Hva hvis man ikke er hjemme, får man levering dagen etter da?

De leverer mellom 17 og 22 (vanligvis mellom 17 og 20, ifølge mailen vi fikk), og har faste utkjøringsdager. Hvis dere ikke er hjemme til fem, går det kanskje an å avtale at de setter kassen et annet sted, f.eks. den nærmeste kiosken eller butikken?

Gammel 15-11-06, 09:47   #56
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk også første levering i dag. Det var fenikkelrot med, og helt korrekt grønne klementiner. Men de er bedre allerede i dag.

Her kom de litt før 1900, tror jeg?

Nå er det hjem å finne på noe med fenikkel.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 13:09   #57
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Fenikkel er godt i fiskesuppe og sammen med fisk. Du kan skjøre den i tynne skiver og steke i smør og litt sitronsaft, salt og pepper, eller gratinere i ovn med litt ost.

I suppe tar du 2 gulrøtter, 1 fedd hvitløk, 1 purre og 1 fennikel i skiver og biter, surer i litt smør eller olje, har i 1/2 dl hvetemel og rører rundt og sper med 1 boks matfløte og 1 liter vann med fiskebuljong eller grønnsaksbuljong eller skikkelig fiskekraft hvis du har. Litt safran er godt og gir fin farge La koke litt sammen og trekk deretter kjelen av platen. Ha i 400 g fisk i små biter og la trekke til fisken er ferdig. Smak til og ha evt i litt hakket persille og noen reker når den skal serveres.

Gammel 15-11-06, 20:51   #58
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Her er min (Les Spis Bedres) oppskrift på ovnsbakt hellefisk Nam

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 16:43   #59
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kombinerte rådene deres og puttet det oppi retten jeg hadde planlagt; spinat og løk og fetaost som en seng med torsk oppå. Fenikkelen funket fint.

Ovnsbakt sprengt torsk, derimot … :kvalm: Jada, mamma, jeg har skjønt at den MÅ trekke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 16:53   #60
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmmm ... jeg vurderer dette sterkt, jeg også. Jeg er så vant til at ingen vil levere til oss her ute i skauen, men i følge hjemmesiden så leverer de til dette postnummeret. Hvis de ikke er som Peppes da, som leverer til resten av bygda, men ikke til veien vår ( )?

Kanskje vi starter med singelkassen, da. :vurderer: Men helt ærlig, er 300 kr per kasse billig/dyrt eller hva? Betaler man mye for at det er økologisk og "i vinden" eller er prisene helt OK sammenlignet med hva man betaler for slike varer generelt?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.