|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg skjønner ikke hva spørsmålet i HI betyr så sa gjør jeg sannsynligvis ikke det
Dette f.eks, gjør jeg ikke. Hvis naboen hadde fortalt at de reiste til spania i sommer hadde jeg tenkt «javel» uten å tenke mer over i hvordan/hvorfor/om det var varmt eller kaldt eller noe som helst og ferdig med det. Og husket at de hadde vært i spania senere uten noe mer om reisemåte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
koko
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Eg vil no seie det er å dra det langt å kalle det å tolke ein situasjon ut frå det som gjerne er mest sannsynleg å lage historier. Til dømes det med vaktapotek. Å anta at det er noko akutt som gjer at nokon er der meiner no eg at er heilt innafor, då det (i mitt hovud) er ganske sannsynleg.
![]() |
#43 |
koko
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Eg trur at å anta ting, basert på sannsynligheit og eigne erfaringar, er ganske så vanleg utan at det ligg så mykje i det. Truleg noko dei fleste (jada, tillet meg å snakke på vegne av venner) gjer heilt utan å vite det og utan at der påverkar noko som helst.
![]() |
#44 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?
Nettopp! Det er jo mange ting man bare automatisk antar uten at det nødvendigvis trenger å være sant. Jeg, for eksempel, som i stor grad har hatt mannlige fastleger og kvinnelige gynekologer, har hatt en lei tendens til å tenke at fastlege = mann og gynekolog = kvinne. Hvis ikke kjønn kommer tydelig fram i løpet av samtalen, så jobber hjernen min helt av seg selv og fyller inn det som mangler.
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Leser
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Hmm, jeg ser at ordvalget "lage historier" ikke var det heldigste.
Ja, folk danner seg en mening som ikke er basert på situasjonen, men som er laget ut fra deres egen tanker, meninger og oppfatninger.
Ja, dette er et typisk eksempel. Man har en erfaring (feks kvinnelig gynokolog) og da blir denne erfaringen allmenngyldig helt uten at man nødvendigvis er oppmerksom på det. (Det jeg merker mest er at jeg blir overrasket når det jeg tenker ikke stemmer)
![]() |
|
|